Läste en artikelserie i DN, om våldtäkter och hur våldtäktoffren behandlar av sin omgivning och familj efteråt, bl.a. var det en tjej vars familj näst intill inte ville veta av henne.
Undrar varför det är så.
Vad skulle ni gjort om er dotter/son blivit våldtagen, och vad skulle ni gjort om er dotter/son, våldtagit någon annan?
Om jag hade en dotter som blivit våldtagen....tagit hand om henne efter absolut bästa förmåga givetvis.
Om jag hade en son som våldtagit....polisanmält till att börja med. Och frågat mig själv var jag hade misslyckats som förälder.
klart man skulle ta hand om flickan så gott man kan om man hade en dotter som blivit våldtagen.
skulle jag ha en son som våldtagit skulle jag nog ringa polisen. skulle nog ha väldigt svårt att förlåta honom för nåt sånt.
det har hänt att kvinnor våldtagit. för några år sen fastslog en domstol att en kvinna våldtagit en man utan att mannen varit på med på det överhuvudtaget. måste dock vara knepigare den vägen tycker man.
Läste någonstans om en man som varit fasthållen av två andra män och en kvinna kom fram och gjorde så att han "kunde genomföra" och därefter våldtog hon honom...
Det är i vanlig ordning lätt att försöka vara förståndig när man inte upplevt den smärta och det känslomässiga kaos som drabbar både offret och de närmaste vid en våldtäkt.
Först så håller jag med dig Bendro, det finns inget försvar för att inte polisanmäla sin egen son om han varit inblandad i något sådant vedervärdigt. Självfallet först efter att han själv fått möjligheten att uppsöka polisen och beskriva sin roll eller handling, men samma fråga som du ställde skulle ovillkorligen dyka upp: Var har jag misslyckats.
Om någon av mina döttrar skulle bli våldtagen så skulle jag, med en dåres envishet, ge henne så mycket kärlek och hjälp det bara är möjligt.
Nu vet jag att det sällan räcker med bara de närmaste för att överhuvudtaget få igång bearbetningen av händelsen, man måste med stor sannolikhet ha hjälp även från yrkesmän som är vana att hantera de fruktansvärda känslor som är resultatet av en våldtäkt.
Svårt för mig att känna hur jag skulle reagera om min dotter blivit våldtagen eller om min son våldtagit någon eftersom jag inte har barn...
Men helt klart är att ett våldtäktsoffer är en person som man ska ge så mycket stöd som det bara är möjligt likväl som att en våldtäktsman inte längre förtjänar att andas längre!
Väldigt svår fråga som man nog egentligen inte kan svara på när det inte har hänt.
Jag skulle i vart fall inte ta avstånd från mitt barn. Vore han/hon ett offer skulle jag självfallet viga min tillvaro till att hjälpa honom/henne att komma vidare i livet och göra mitt bästa för att livet ska bli så plågsamt som möjligt för förövaren. x(
Vore min son/dotter en sexualbrottsling... usch, jag vill inte ens tänka tanken. Men i det fallet skulle jag nog ändå försöka hjälpa denne men i samråd med psykologer och självfallet skulle denne få sona sina brott enligt gällande rättspraxis.
Får mig att tänka på en händelse som hände i italien för ett par år sen (om jag minns rätt nu)
Fadern vars dotter hade blivit våldtagen tog saken i egna händer.
Han letade upp killen som våldtagit hans dotter. drog ut honom i skogen o hittade en tillräckligt grov pinne o lät killen smaka på hur det är och bli våldtagen....
Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra... det känns som alldeles för hemskt att ens tänka på. :(
Om något av mina barn blev utsatt för en våldtäkt är min enda tanke att jag skulle vilja hjälpa dem så mycket som det bara är möjligt.
Om de skulle vara förövaren... då skulle de nog behöva vara på väldigt långt avstånd från mig tills någon kunde övertala mig att lugna ner mig så pass att jag kunde försöka hjälpa dem i det fallet också. Jag skulle nog bli så förbannad att jag inte visste vad jag gjorde, och självklart skulle jag anmäla brottet till polisen.
Tror du ofta att det händer att tjejer våldtar killar? Och isf. hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Jag sag pa Discovery for inte sa lange sedan att killar, nar utsatta for hot, radsla eller under press kan fa stand. Tydligen sa kunde man ocksa forklara varfor, men anledningen till detta har jag glomt... Det var iallfall inte pga sexuell upphetsning.
Det finns ett litet antal man som anmaler valdtakter varje ar, men polisen tror att det finns ett morkertal da manga mans/killars berattelser naturligtvis tyvarr mottages med en del skepsis... "Killar kan val inte bli valdtagna" men det finns val aven en slags...mmm..."pinsam" (i brist pa battre ord) kansla som killarna kanske kanner. Sorgligt men sant.
[/OT]
Vad skulle ni gjort om er dotter/son blivit våldtagen
Forst och framst, som alla tidigare namnt, ge sa mycket karlek och stod som jag bara kunde....men aven acceptera att det inte alltid, och oftast inte, ar tillrackligt och att personen behover stod fran andra ocksa, tex professionell hjalp eller bara en utomstaende part som kan lyssna.
Det hander ju ibland att familj och vanner tar avstand fran offret. Ibland handlar det kanske om tro eller andra rent idiotiska saker. Ibland handlar det om att det ar svart for en "outsider" att acceptera att personen aldrig nagonsin kommer att bli den han/hon var i-n-n-a-n valdtakten. Det ar ganska vanligt, tro det eller ej, med "kom igen nu - ryck upp dig" jargongen. Valdtakt kan ske pa en minut men tar en livstid att bearbeta. Familj och vanner, samhallet i ovrigt, kan inte alltid hmmm..."greppa" det faktumet.
Vad skulle ni göra om er dotter/son, våldtagit någon
Polisanmala honom/henne och se till att han/hon straffades for det. Men...jag skulle ocksa vilja att personen fick ett sadant straff att han/hon "insag" precis vad dom hade gjort, under straffet kom fram till varfor han/hon hade gjort det och att han/hon slutligen spenderade resten av sitt liv med att sona for det pa det ena eller andra sattet. Den forsta instinkten att "skala nagon med en slo osthyvel" kommer inte hjalpa nagon. Ok, kanske hjalper nagon i ett par minuter. Hellre ser jag personligen att han/hon lar sig. Det betyder inte att ett brott kan forlatas eller glommas men kanske kan han/hon pa nagot satt sona for sitt brott genom att pa nagot satt hjalpa andra.
En våldtäkt beskrivs bäst som ett mord på ett psyke.
/r Jag tänkte noga igenom hela det tilltänkta väl formulerade inlägget som sen bara försvann rakt ut i natten pga timeoutad inloggning. Nu kunde jag bara upprepa första meningen, men det räcker.
... likväl som att en våldtäktsman inte längre förtjänar att andas längre!
Många som utför våldtäkter har ju själva blivit utsatta för övergrepp i någon form. Lätt att glömma bort det när man fäller sin dom.
Dra frågan till sin spets. Säg att din dotter blir våldagen. Säg sedan att hon inte får vård för det trauma som uppstår. Säg sedan att hon själv begår ett våldsbrott mot någon oskyldig som ett resultat av detta. Skall hon få stöd, eller är det så att även hon "inte längre förtjänar att andas"?
Bra fråga Robban, men jag som barnlös anser nog att även om min våldtagna dotter utför ett liknande våldsbrott, ex mord eller liknande så har nog även hon förbrukat sin rätt att andas.. Ev även jag som förälder då jag uppenbarligen misslyckas med att ge kärlek och stöd som räcker.
Missförstå mig rätt nu! Att "förbruka sin rätt att andas" kanske inte betyder att man ska skära halsen av densamma, men straffet bör motsvara uttrycket på ett eller annat sätt. ;)