webForumDet fria alternativet

Jakten på Mias nummer!

Småprat

85 svar · 1 727 visningar · startad av Luxman · sida 2 av 5

Frågan, av Luxman

Tävlingsdags, vem listar först ut Mias telefonnummer. :p Tävlingen är enkel, jag har ett oanvänt kontantkort från en operatör vars namn jag ej avslöjar. Jag vill att ni löser de uppgifter jag kommer att presentera i den här tråden, uppgifter som kommer att leda er till rätt telefonnummer. Nummret har följande format xxxx-xxxxxx och jag kan fråga efter tal som är en, två eller tresiffriga.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Uppgift 1.

Uppgift som ger svaret till första siffran i mobilnumret:

Gå till wFs sponsors hemsida och leta rätt på deras faxnummer (riktnummer behövs ej) och dra ifrån motsvarande nummer till deras växel så får ni ett tvåsiffrigt tal.

Ta nu detta talet och minska med det tal som du får om du räknar antalet bokstäver i angiven bostadsort hos en av våra forumledare. Ledtråd: Forumledaren är den som startade en ryktestråd om att en annan forumledare hade fått en Babbelfisk i örat den 20/4 i år.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

*Lusläser wf's regelverk §1, §2 och §4*
Ok...
Vad är en babbelfisk?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ingrid>> Du menar Vem är Babbelfisken? förmodar jag. ;)
Se här så framgår det lite. ;)

Jag menade nog VAD... eftersom det var det jag skrev. ;)
Det där med Vem...är väl ointressant...
Någon fick en sådan i örat enligt Luxman och jag
blev livrädd att jag skulle få en sån....i örat!

Se även denna tråd:

Jag har skådat babbelfisken

Det var roligt att läsa! :)
Nu vet jag att den bor hos Luxman.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag tar mig friheten att besvara frågan "Vad är en babbelfisk?". Ursprungligen kommer den från boken The Hitchhikers Guide to the Galaxy" skriven av Douglas Adams i vilken följande står att läsa:

"The Babel fish," said The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy quietly, "is small, yellow and leech-like, and probably the oddest thing in the Universe. It feeds on brainwave energy not from its carrier but from those around it. It absorbs all unconscious mental frequencies from this brainwave energy to nourish itself with. It then excretes into the mind of its carrier a telepathic matrix formed by combining the conscious thought frequencies with nerve signals picked up from the speech centres of the brain which has supplied them. The practical
upshot of all this is that if you stick a Babel fish in your ear you can instantly understand anything said to you in any form of language. The speech patterns you actually hear decode the brainwave matrix which has been fed into your mind by your Babel fish."

Frågan besvarad? ;)

Inlägget är redigerat med hänvisning till webForums regler §3.
Har du synpunkter på detta beslut, ta antingen kontakt med undertecknad eller direkt med forumledare@webforum.nu.

Med vänliga hälsningar

hypatia
moderator, webForum

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Rikard

Det du talar om är en babelfisk (notera stavningen). En babbelfisk är något helt annat. Den bara babblar och duger inte till att översätta någonting :)

UlfT, jag måste tyvärr tillstå att du har rätt... :e

Jag tror nog att våran Babbelfisk kan översätta lite han med. ;) Kanske inte lika bra som hans pappa (Babelfisk) men han ligger i hårdträning än juh. ;)

Medlem sedan sep. 2000309 inlägg

*blubb*

Hej hörde jag mitt namn nämnas.

Vad är det i namnet Babbelfisk som gör, att om man kallar honom vid ett annat namn, som Babelfisk t.ex., han inte skulle vara lika intelligent.
Översättning:
What's in the namn that......nämen det här låter bekant, nu vill jag veta om det finns några belästa bland häcklarna som kan tala om vem som skrivit de berömda orden?

Det var förresten en himla massa snack om mig här i Mia tråd,
hur skulle det vara om sedan försökte hålla er till topicen §e

*blubb*

Topic = §e ?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mia ringde nyss från sin fasta telefon.. Vi drar i väg o käkar en pizza nu!
Ska bli skoj att svara när vinnaren ringer! :e

Uppgift 2.

Dags för nästa uppmjukning innan allvaret startar.

Uppgift nr 2 ger siffra nummer två i telefonnumret.

Vilken siffra är en gemensam nämnare mellan Snövit och James Bond?

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Den kan jag! :) *hmpf*

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Enkel! Helt klart 42!

Igen. :e

Uppgift 3.

Nu har jag "skapat" ;) uppgift nr 3 som ger svaret på siffra nr 3 i telefonnumret.

**Uppgift nr 3.

Vattenlevande djur - solen och månen - ljus = siffra nr 3.**

Förtydligande: Utgå från ett nummer som associeras med vattenlevande djur, alltså havsdjuren och subtrahera talen som associeras med (solen och månen) samt (ljuset).

Det här skall nog inte skapa alltför stora problem.

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Första gåtan var så komplicerad så jag har inte kunnat bestämma första siffran säkert förrns jag kom fram till ett definitift svar:

Om något skapas av något så ändras inte summan. Ergo, summan av universum är noll!

Jag har naturligtvis ett elegant bevis för påståendet men det får tyvärr inte plats i den här lilla rutan. §e

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Svaret på alla frågorna är: hmm ..... 42 :birp

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)