webForumDet fria alternativet

Köra bil med gipsad fot

Småprat

17 svar · 1 919 visningar · startad av Tengblad

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg
Frågan#1

http://www.expressen.se/article.asp?id=106195

Vad tänker man när man kör med gipsad fot och dessutom med ett litet barn i bilen.....

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Äh, grabben har väl automat :)

Hehe, ja men ändå man lär ju bli lite tafflig med fötterna med gips

Då räcker det ju med en fot :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

En sån Merca är till 99% säkerhet automatväxlad & då har man bara användning av en fot, men visst kan vi tycka illa om fotbollsfjanten för det ;)

fjant? han är ju artist :)

Men håller ni inte med om att det är lite tankelöst att köra med gipsad fot. Man blir jue inte liak smidig med gips runt hela foten. Just det att han hade ungen med sig oxå.

Man har ju bara användning för den ena foten så det spelar ingen roll om den andra är gipsad, men om man har den högra foten gipsad så är man en komplett jubelidiot om man kör bil.

Men de använder ju den vänstra, de sitter ju fel på sida om växelspaken också... :)

Kanske....tycker dock att det verkar lite korkat.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Men de använder ju den vänstra, de sitter ju fel på sida om växelspaken också...

Menar du att de växlar med fötterna? Jag kan inte se något skäl till varför de skulle ha pedalerna annorlunda.

Ursprungligen av UlfT

Men de använder ju den vänstra, de sitter ju fel på sida om växelspaken också...

Menar du att de växlar med fötterna? Jag kan inte se något skäl till varför de skulle ha pedalerna annorlunda.

Nej växelspaken sitter för det mesta i mitten av bilen och används sällan av fötterna.
Jag kanske ska förtydliga mig lite: De sitter inte på samma sida som oss, växelspaken var endast en riktmärke.
Jag chansade, jag gissade att eftersom de sitter tvärtom så kanske de gasar/bromsar/kopplar spegelvänt också :)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Jag lånade en automatväxlad bil sist jag opererade korsbandet (ja ja det var sporten Bire), det gick alldeles utmärkt. Det var vänstra knät så körningen påverkades inte på annat sätt än att jag ibland ryckte i kryckorna istället för växellägesföraren :p

Och förresten, självklart skall miljardären köra själv vem har råd med chaufför :h

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag chansade, jag gissade att eftersom de sitter tvärtom så kanske de gasar/bromsar/kopplar spegelvänt också

Och du chansade fel ;)
Pedalena sitter som vanligt.
Lite udda att köra hö.styrd i början dock. Vet inte hur många gånger jag klöste på dörren när jag skulle växla i början :e

Det vore väl ytterst korkat att placera gaspedelen till vänster ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

ang. korkade placeringar.
Fick en bil på jobbet(länge sedan) med pedaler på hö.sida och ratten på vä.sida, lite svårkörd är nog en underdrift :e

Ursprungligen av frankof ang. korkade placeringar.
Fick en bil på jobbet(länge sedan) med pedaler på hö.sida och ratten på vä.sida, lite svårkörd är nog en underdrift :e

Hehe :e

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Bire > Sensmoral. Undvik sport om du ska köra bil hem. ;)

/OT Ett litet slag för ökad trafiksäkerhet: :)

Köra automat enbent är att inte ta vara på automatens fördel i trafiken.

Det kan kännas ovant i början, men om man i god tid före imbromsning placerar v-foten över bromspedalen och medvetet lyfter gasfoten när v-foten mjukt börjar gå ner, så har man snart fått en synkronisering av broms-gas som kortar reaktionstiden avsevärt.

Dessutom tränar man in ett beredskapsläge vid/och förutseende av situationer som ökar säkerheten. (Obs, över pedalen så inte bromslampan tänds i onödan.)

Om man fått in synkroniseringen och kör både auto och manuell låda kan det vid "panik" sitta två fötter på bromsen, lika risk för det vid både auto o man. Men det uppvägs helt av att man aldrig riskerar "koppla ur" med bromspedalen

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)