Vide Medlem sedan dec. 1999 8 577 inlägg Frågan 2 apr. 2002 12:26 #1 Nu håller jag på att spricka, jag hittar inte svaret på frågan:
Vad heter igelkottsungar med ett akademiskt namn. Jag har fått för mig att det heter "kubb", men är nog fel ute.
Någon som har svaret?
Mvh, Vide - *Surfar in då och då*
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg Jag tror att igelkottens barn heter ungar. "Kubb" har jag aldrig hört talas om men sälens barn heter kut . ;)
Vide Medlem sedan dec. 1999 8 577 inlägg Men dom måste ju heta någonting... annars kommer jag att bli galen (mer än nu).
E erka Medlem sedan dec. 1999 6 522 inlägg Man spelar Kubb, igelkottsungar heter igelbebbsingar
UlfT Medlem sedan maj 2001 8 027 inlägg Att spela kubb med igelkottar låter som bestialiskt djurplågeri.
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Jag tror inte att igelkottsungar heter något generellt, utan det beror lite på ungarnas mamma och pappa. Så vissa kanske heter Sigge och andra Stina, och vissa kanske till och med heter Sören.
Man kan aldrig så noga veta alltså.
Mvh,
Rikard Medlem sedan dec. 1999 17 055 inlägg Nåldynor? (Babbelfiskens förslag)
Skämt åsido, efter en kortare sökning så kan jag tyvärr inte annat än konstatera att den vanligaste benämningen är "igelkottens ungar".
C Chainsaw Medlem sedan sep. 2000 1 124 inlägg Jag skulle gissa på kottlingar eller kottvalpar. Med rätt tillagningsmetod så kan man nog kalla dom för middag också, de är säkert goda i smaken trots att de har såpass lite kött på sig. Man kanske borde börja föda upp Belgian Kott, monsterkotten?
M Mika3l Medlem sedan nov. 2001 8 492 inlägg
Att spela kubb med igelkottar låter som bestialiskt djurplågeri.
Kastar iväg en iglekått mot kyngen! ;)
/Mika3l
E erka Medlem sedan dec. 1999 6 522 inlägg Bire har faktiskt helt rätt, kottar
Bire Medlem sedan dec. 1999 19 074 inlägg Klart som £$£ jag har rätt! §e
SirPeter Medlem sedan feb. 2001 15 571 inlägg Ja det klart som korvspad att Bire har rätt, det handlar ju inte om bondkakor och året är inte 1978. ;)
S skyman Medlem sedan juli 2001 2 450 inlägg /me hatar kottar...
har blitt biten i fingret och den hängde kvar i flera sekunder när jag försökte skaka av den :x
Bire Medlem sedan dec. 1999 19 074 inlägg Igelkotten är en snäll & mycket timid varelse som inte alls biter i gossfingrar..
Du har blivit biten av en Huggsnok eller en Bettvarg mest troligt!
A aleborg Medlem sedan jan. 2001 3 341 inlägg Kan man välta igelkotts ungar :q §e :e
R Rinaldo Medlem sedan mars 2001 4 214 inlägg Aleborg: Man kan välta allt fast igelkottens ungar är roligare, för dom hamnar hjälplösa på rygg