webForumDet fria alternativet

Påminnelse

Småprat

14 svar · 443 visningar · startad av SirPeter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte bara passa på att påminna om att klockorna skall ställas om till sommartid inatt. Klockorna skall alltså flyttas fram en timma. 01.59.59 blir till 03.00.00 istället för som vanligt. ;)

Hur brukar ni hålla koll på åt vilket håll klockan skall flyttas?
Själv tänker jag som så att eftersom "normaltiden" är den som vi har under den kalla vintern och eftersom jag ser fram emot sommaren så vet jag att jag skall flytta klockan frammåt. På hösten skall man ställa tillbaka tiden helt enkelt. :OO

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Ja, usch, nu är det dags igen... ;)
Min kropp har lika svårt att vänja sig varje gång.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Jag brukar resonera som så att det blir mörkt senare om kvällarna med sommartid; och går solen ned kl 21.00 med normaltid så går den ned 22.00 med sommartid. Alltså måste klockan ställas fram.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

På våren ska man ställa fram klockan eftersom man ser FRAM emot sommaren, på hösten ser man TILLBAKA på sommaren ;) :e :birp

celia

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

På våren ska man ställa fram klockan eftersom man ser FRAM emot sommaren, på hösten ser man TILLBAKA på sommaren

Jaså.. det är därför... hehe :e

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag tänker som Matte....va skönt de blir när det blir ljusare och ljusare :D

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag minns min prao i åttan. På våren praoade jag på BT som tillverkar truckar och jag började klockan sju så jag gick upp vid sex på mornarna. Som morot kunde jag ju tänka att jag fick en timmes sovmorgon sen när jag började åtta igen. Men icke. Tiden ställdes om precis när jag gick från prao till skola så jag var fortfarande tvungen att gå upp lika tidigt bara att det kallades något annat. Livet är bra grymt ibland. ;)

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Tre!

Woo, klockan är tre även på WF! :D

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Usch, vad jobbigt det blri at tgå uptt och jobb imorron.:xz

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Så lätt så!

Ursprungligen av SirPeter Hur brukar ni hålla koll på åt vilket håll klockan skall flyttas?

Visaren ska flyttas mot sommaren, dvs framåt på våren och bakåt på hösten. Klart som korvspad! :)

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

Fattar inte varför det ska finnas sommartid - bara onödigt strul ju...
Kan man inte lika gärna köra samma tid jämnt?

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

För min del hade jag hellre sett att det var sommartid året runt. Med tanke på ljusare kvällar. En timme "längre" dagar i december hade suttit fint.

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Själv så brukar jag kolla i tidningen :e

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ah! Nice! Då behöver jag inte skämmas för att jag steg upp nyss... :)

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

självklart hade jag glömt bort det (jag kom ihåg det igår!) och var rätt nöjd med att klockan bara var halv 2 när jag gick upp..
buhu, en timme mindre påskledigt på grund av min senilitet.. :(

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)