webForumDet fria alternativet

Ja, streetracing är tydligen ofarligt.

Medier & press

102 svar · 2 883 visningar · startad av casca · sida 3 av 6

Frågan, av casca

<http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,151175,00.html> och <http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47195>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det beror fullständigt på hur banan ser ut. Du verkar ha tagit för givet att rattlåsracing körs utan säkerhet.

Hur "banan" ser ut..? Brukar det vara stora gräsplättar och ängar vid sidan av gatorna i industriområdena?
Eller kör de alltid på gatan utanför akutmottagningen på lokala sjukhuset?
Rattlåsracing hoppas jag bara är en fånig benämning på spektaklet förresten. :l

Lägger till en sak till aleborgs lista:
En normal människa VET att det (speciellt på helgkvällar) kan vingla fram fyllskallar precis överallt, och de uppför sig inte som man förväntar sig.

Om du syftar på GIS filmerna så är jag emot dem.

Nej, det gör jag inte - jag syftar på en helt vanlig kväll på stan då nån fyllskalle bestämmer sig för att gena genom industriområdet på väg hem och knallar på bakgator och vinglar rätt ut i gatan lite överallt.

Det finns många olika typer av personligheter.

Klart som fan det finns det, men nu var det jag som beskrev de tre typer av folk jag tycker dras till Custom Motor Show på Elmia - precis som jag skrev.

Visst finns det alternativ om man vill köra fort men det handlar inte om att köra fort. Det handlar om att testa sin egen bil mot andras bilar.

Nu säger du väl ändå emot dig själv?
Visserligen är det knappast Lada Samara som är den vanligaste kärran i sammanhanget, men både på 201 och 402 meter kommer man upp i en ansenlig hastighet på slutet - vad är det om inte att köra fort? Och är det inte det som hela grejen går ut på - att accelerera snabbast och köra ifrån den andre?
Om man vill testa sin egen bil mot andras, men så åk till Mantorp, Kinnekulle eller vilken bara som helst och smiska runt ett par varv! Då blir det väghållning och hela baletten som spelar in, inte bara rakt fram.
Att det kostar pengar är inte nåt argument som biter på mig. Har man råd med en bil (och i de flesta fall också modifierad) har man fan råd med att skramla till banavgiften. :l

Dessbättre i GBG har ett samarbete träffats mellan polisen och de som kör. Forska vidare ni som vill veta mer.

Ånä, ditt argument - din källhänvisning.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Nänä, det där är att slingra sig i förhållande till vad du har skrivit tidigare.

Då får du tycka det. Nu lägger jag ner att argumentera mot dig eftersom du ser förbi allt jag skrivit.

För till sist är det ju ändå samma intresse som driver oss alla att fortsätta med motorsport - varför inte se till att göra det på ett rumsrent sätt? Fattas det att man vill "mäta sina krafter på sin vanliga bil"... varför inte gå ihop och göra det på ett lagligt sätt?

Det låter mycket vettigt, nu kan det hända att jag inte letat tillräckligt mycket och länge för jag hittar inte någon klubb i GBG som anordnar 402/201 m körningar med standardvagnar. Men visst, jag håller med dig om att alla borde dra åt samma håll.

Allvarligt, varför tror du att det är olagligt om det inte är för att säkerheten är för låg? Det är fortfarande en allmän väg även om den ligger i ett industriområde, och det kan fortfarande komma oskyldiga förbipasserande, det kan du inte bara vifta bort sådär enkelt.

Ännu ett exempel på att du inte har någon som helst koll på vad jag skrivit, jag har inte sagt att folk inte kan komma i vägen. Och ja, jag är medveten om att "industrirakorna" också definieras som allmän väg.

där säkerheten för människor runt omkring är alldeles för låg

Ser du på rallyn nån gång? Samma sak där, ja säkerheten är för låg på streetrace, det förnekar jag inte.

Att försvara "street racing" blir därigenom som att försvara mord, bankrån, snatteri eller olaga hot - förbannat korkat?

Det får stå för dig men varför man gör en sådan jämförelse förstår jag inte.

Jag kastar inte skit, jag bara uttrycker min persoliga åsikt om vissa "yngre" personer, utan körkort & erfarenhet av proffesionell motorsport som råkar äga en moped & en gammal bil & helt plötsligt har alla svar när det gäller motorer & motorsport trots att de flesta går många år i skolan + skaffar många års erfarenhet av bilkörning

Det jag hänger upp mig på är att du verkar gå helt och hållet på ålder för att bedöma erfarenhet av motorfordon. Du har ingen aning om vad jag hållit på med tidigare eftersom du inte känner mig. Jag har heller aldrig förnekat att du har mer kunskaper än mig. Men för guds skull, häng inte upp dig på åldern om du ska bedöma kunskaper.

Men ni som håller på med streetracing eller sympatiserar med dessa, ni tycker väl att det är OK att köra rattfull också? Och det är helt OK att hålla 100km/h utanför dagis och skolor?

Jag förstår inte varför du tror att bara för att man har ett intresse för fordon och kör alternativt bara är med och tittar på skulle tycka det är ok att köra i 100 km/h utanför dagis. Det är lika dumt som det är skrivet.

Förmodar att du liksom mångfa andra inte vet hur det är att förlora en vän eller familjemedlem i trafikolycka heller!

Där gick du långt över gränsen. :l

Det här har inte bara med streetracing att göra, streetracingen bara speglar det dåliga omdöme och respekt för människoliv som du och många andra har.

Läs igenom vad jag skrivit, jag försvarar inte streetracing men jag nedvärderar (motarbetar ;) ) det inte heller.

Ånä, ditt argument - din källhänvisning.

Med glädje, jag citerar Anders Envall, ni som hållit på med motorsport längre än jag bör känna till namnet.

Ett historiskt möte där det redogjordes för en öppning från Kommun och Polis tack vare ett långt förtroendearbete som Kenneth Feldthusen och Peter Kurtén har lagt ned i frågan.
Dessa är också männen bakom Göteborgs Motorfestival.

Med början av mitten april kör vi laglig streetracing på Arken med tidtagning, polis, omdirigering av övrig trafik m.m.
Några lördagar kl. 10-19!
Första gången en söndag.
Planer finns - hos kommunen - om en permanent bana på Banan-piren.

Är detta sant, ja det är det.

I vågskålen:
All annan fortsatt osorterad streetracing typ onsdagsmötena hotar denna nya verksamhet - eftersom denna nya lagliga formen naturligtvis kommer till i hopp om att stävja den illegala.

De exakta datumen och de otroligt enkla reglerna kommer att presenteras här så fort att allt är klubbat och klart om drygt en vecka!

Stormötet röstade för att just detta streetraceforum kommer att vara den officiella platsen för all information och frågor om "BLACK RACE".

Kan bara säga grattis streetracers i Göteborg och ett stort tack till Kenneth Feldthusen och Peter Kurtén!

Detta med streetracing i GBG är alltså inte ett aprilskämt.

Medlem sedan mars 2002777 inlägg

Inget trams i den här tråden tack! Vi ser seriöst på den här frågan.

Inte kasta sten i glashus bire ;)

*** Motorforum ***

Ojoj, två konkurrenter

Wild TeenageMutantNinjaKycklingers!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ja du Räjser, du verkar ha hängt upp dig på din egen ålder samt tror att GBG Motorfestival är något som inte jag känner till :e

Varför ens diskutera vidare med dig när du slår bort din egen dumhet med en massa korta kommentarer & påstår att alla andra inte lyssnar eller förstår vad du menar?

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Nu lägger jag ner att argumentera mot dig eftersom du ser förbi allt jag skrivit.

Det är sådana kommentarer som gör att det är svårt att se dina inlägg som något annat än som ett uttryck för oseriös omogenhet. Du vill inte ens försöka förklara om du menar något annat än att du försvarar olaglig streetrace trots att du är medveten om vilka risker det är för oskyldiga förbipasserande.

Festligt förresten att du helt valde att bortse helt från sgtpeppers inlägg, vilket på ett lysande sätt beskriver även mina åsikter. :)
Men det kanske bara var en tillfällighet att du bortsåg från det? ;)

Ja du Räjser, du verkar ha hängt upp dig på din egen ålder samt tror att GBG Motorfestival är något som inte jag känner till

För att förtydliga än mer Bire, det handlar om att Arken och just detta är inte under Göteborgs motorfestival, det är nu under våren och sommaren.

Varför ens diskutera vidare med dig när du slår bort din egen dumhet med en massa korta kommentarer & påstår att alla andra inte lyssnar eller förstår vad du menar?

Blir inte det personangrepp? Och var fan är moderatorn då?

Det är sådana kommentarer som gör att det är svårt att se dina inlägg som något annat än som ett uttryck för oseriös omogenhet. Du vill inte ens försöka förklara om du menar något annat än att du försvarar olaglig streetrace trots att du är medveten om vilka risker det är för oskyldiga förbipasserande.

Jag har förklarat flera gånger men det verkar du inte läst, ta dig tid och läs igenom alla mina inlägg en gång till och tänk noga igenom vad det är jag skrivit.

Och vad gäller SGTpeppers inlägg så svarade jag om industrirakorna, det andra vill jag inte svara på eftersom jag svarat på liknande jämförelser innan.

Ja du Räjser, du verkar ha hängt upp dig på din egen ålder samt tror att GBG Motorfestival är något som inte jag känner till

Kan du förklara vad som får dig att tro att jag hängt upp migmin ålder?

Kan du förklara vad som får dig att tro att jag hängt upp migmin ålder?

Det jag hänger upp mig på är att du verkar gå helt och hållet på ålder för att bedöma erfarenhet av motorfordon. Du har ingen aning om vad jag hållit på med tidigare eftersom du inte känner mig. Jag har heller aldrig förnekat att du har mer kunskaper än mig. Men för guds skull, häng inte upp dig på åldern om du ska bedöma kunskaper.

Två tänkvärda citat av Racerankan ;)

Jag glider ur denna diskussion nu & hänvisar till ett tidigare citat, denna gång skrivet av undertecknad:

Inte personangrepp Räjser.. Detta är personlig åsikt bara ;)

Ursprungligen av Bire

Två tänkvärda citat av Racerankan ;)

Jag glider ur denna diskussion nu & hänvisar till ett tidigare citat, denna gång skrivet av undertecknad:

Inte personangrepp Räjser.. Detta är personlig åsikt bara ;)

Men för helvete, du är ju värre än Sigvard Marjasin. Obs, bara min personliga åsikt. Klipp och klistra lite mer så ska du se att du snart får värk i händerna.
Med tanke på all skit jag och flera jämnåriga motorintresserade fått ta p.g.a dig och andra är det inte konstigt att beskrivningar som "wF-maffian" m.m uppkommer.
Av det du skrivit, både här och på motorforum har jag fått en stark känsla av att du tror att vid 15 års ålder börjar motorintresserade med fordon och om man är 16 innebär det att man bara hållit på med fordon i 1 år. Så är inte alltid fallen.

Om man läser igenom allt jag skrivit så ser man att det var du som hängt upp dig på åldern, inte jag. Det är inget som framgår i ditt inlägg.

Jag undviker att citera nu & försöker förklara vad jag menar för att undvika mera missförstånd & pajkastning! ;)

Tydligen handlar allt om ålder:

Jag menar inte alls att man inte kan vara hur kompetent som helst om man är 16 år, det har jag aldrig sagt!
Men jag har heller aldrig stött på någon 16åring som bevisat sin kunskap inom detta område på ett trovärdigt sätt.
Så enkelt menar jag att det är & det handlar inte enbart om dig som person, återigen!

Jag hävdar däremot att i de flesta fall blir man intresserad av motorer runt 15 år, eller kanske nått år tidigare...
Men det betyder inte att man kan allt när man är 16 år & anledningen till det är att man helt enkelt inte vare sig kan eller får köra bil eller motorcykel & därmed har man inte en susning om vad det handlar om.
Här finns det givetvis vissa undantag, men jag har aldrig stött på någon personligen.

Hela den här tråden handlar om att framföra fordon, inte att skruva eller trimma dom & det vore väl ändå tragikomiskt om jag som får mesta delen av min datorsupport från wF-medlemmar som är betydligt yngre än mig själv skulle ha nått problem med personers ålder??? Eller hur?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad handlar det om nu :q

Det finns även 30 åringar som är hur omogna som helst i trafiken och klistrar väggarna fulla med tidningen Bilsport, drömmandes om nån racingkarriär :e

Skillnaden ligger kanske mer i hur man är som person och en en yngre människa har kanske inte hunnit skaffa sig samma erfarenheter som en äldre... när det gäller motorsport finns det massor av juniorsatsningar inom de flesta discipliner. Att som argument bara ha kollat runt och inte hitta nåt som passar, tycker jag är ett dåligt argument för att stödja olaglig streetracing. sgtPepper hade en underbart målande beskrivning på precis detta.
Om man nu ändå är "så många ungdomar" som behöver få utlopp för sin racinglusta kan man gå den lagliga vägen och samtidigt få en bra utbildning i hur man framför sitt fordon. Finns det inget alternativ på orten är det säkert inga problem att genom den lokala klubbens hjälp starta upp nåt nytt, men då under SBF's flagga.

Ursprungligen av PeW Det finns även 30 åringar som är hur omogna som helst i trafiken och klistrar väggarna fulla med tidningen Bilsport, drömmandes om nån racingkarriär

Mycket sant!!!

Jag undviker att citera nu & försöker förklara vad jag menar för att undvika mera missförstånd & pajkastning!

Jo, hela tråden verkar bygga på missförstånd.

Hela den här tråden handlar om att framföra fordon, inte att skruva eller trimma dom & det vore väl ändå tragikomiskt om jag som får mesta delen av min datorsupport från wF-medlemmar som är betydligt yngre än mig själv skulle ha nått problem med personers ålder??? Eller hur?

Ja det vore det.

Sen till PeW: Det är inte enbart ungdomar som kör och besöker träffarna idag. Det finns många över 30. Hoppas bara ingen kommer och säger att man är ungdom upp till 40 :P

Att som argument bara ha kollat runt och inte hitta nåt som passar, tycker jag är ett dåligt argument för att stödja olaglig streetracing

För oräkneliga gången, jag varken stödjer eller motarbetar streetracing.

Om man nu ändå är "så många ungdomar" som behöver få utlopp för sin racinglusta kan man gå den lagliga vägen och samtidigt få en bra utbildning i hur man framför sitt fordon. Finns det inget alternativ på orten är det säkert inga problem att genom den lokala klubbens hjälp starta upp nåt nytt, men då under SBF's flagga.

Att starta nytt är ungefär vad som händer i GBG nu. Men hittills har det inte funnits något annat sätt att tävla med sin egna personbil mot någon annans.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Racerankan...

stå på dej, jag håller till fullo med dej...
jag varken stödjer eller ser ner på streetracing...
jag har läst igenom hela tråden (20 min) och jag förstår dej till 100%,

Hypatia...
du verkar inte läsa racerankans inlägg utan du bara säger nåt som inte har sanning.....

till nån som snacka nått om åldern....

jag kan tillägga att jag är 16år, har lyft ur renoverat lyft tillbaka motorn i min epa, samt dragit om hela el systemet, tryckt upp en till växellåda, svetsat en egen adapter till lådorna HELT SJÄLV

åldern har inte ett dugg med saken o göra....
jag skrev inte det där för att skryta utan för att visa att dom som är yngre inte är okomponenta...

nu ska jag tugga mat, men jag ska följa denna tråd intill sista sekunden

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

suck

ÅLDERN HAR MED DET ATT GÖRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag skiter i om ni vet hur man sätter i ett tändstift eller byter motor, det är inte dom kunskaperna det handlar om, det handlar om MENTAL mognad, mognad att förstå vad som är rätt och fel, mognad att respektera andra människors liv!

jag ger fan i om ni kör ihjäl er under ett streetracing race
jag ger fan i om du knarkar ihjäl dig
jag ger fan i om du sätter en pistol mot ditt huvud och trycker av!

Men vad jag inte ger fan i är att NI omogna små finniga tonåringar, och tyvärr finns det även 30-åriga sådana, UTSÄTTER ANDRA MÄNNISKORS LIV FÖR FARA!

Det finns inget som heter "bra bilförare" även om du har kört 1000 tals mil och kört i hela ditt liv så finns ändå riskerna där!
Du vet aldrig när det kommer nån inspringandes på gatan, och du hinner aldrig bromsa!

PANG, plötsligt har DU dödat en människa!
PANG, två människor har förlorat sitt barn!
PANG, någon eller några har förlorat sitt syskon!
PANG, flera människor har förlorat en kär vän!
PANG, någon har förlorat sin förälder!

Jag tror inte att ni förstår konsekvenserna av vad ni sysslar med! Vad som kan hända! Ni kan aldrig någonsin komma och påstå att det inte finns några risker, och kom inte o påstå att det är säkert på ett industriområde mitt i natten, för det kan jag lova er att det inte är!

vad vi sysslar med......
vem har sagt att jag och racerankan kör streetrace????
är det nån här som har sagt att han/hon kör streetrace?

lite trevligare TON hade inte skadat

Ni kan aldrig någonsin komma och påstå att det inte finns några risker, och kom inte o påstå att det är säkert på ett industriområde mitt i natten, för det kan jag lova er att det inte är!

är det nån som har påstått det?
känns som att du beter dej som Hypatia, inte läser vad andra skriver, utan skriver ett svar efter din tolkning

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

aleborg,

Jag måste be dig att ta några djupa andetag och tänka över webForums regler innan du postar fler inlägg. Du håller långt ifrån en kamratlig ton och ett vårdat språk i ditt senaste inlägg.

Ingenting blir bättre för att man börjar kalla andra för "finniga tonåringar" eller andra otrevliga tillmälen, eller att man börjar skriva att man struntar i om andra dör. Lite högre nivå än så här kan vi hålla på inläggen.

Argumentera gärna med varandra, men undvik pajkastningen!

Detta gäller naturligtvis alla som skriver i tråden i fortsättningen!

Mvh,

hypatia
moderator webForum

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)