webForumDet fria alternativet

Sätta sig i skolbänken

Studier & utbildning

6 svar · 373 visningar · startad av SDCd

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg
Frågan#1

Nu har man haft eget företag sen man gick ut gymnasiet -90 och känner att det är dags att byta miljö. Har sneglat lite på KTH - Högskoleingenjörsutbildning - Datateknik & programutveckling. Nån som har nån erfarenhet av det programmet? Är det vettiga 3år?

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Jag flyttar tråden till ett forum där den hör hemma bättre.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har läst just den linjen på KTH och det var överlag mycket positivt.

Själva utbildningen är relativt praktiskt inriktad, med mycket laborationer, projekt och "hands-on", dvs sitta och pilla med mikroprocessorer, applikationsservrar, databaser, etc. etc.

Vissa kurser är mer matnyttiga än andra, men som alltid så blir det vad man gör det till, detsamma gäller föreläsarna, vissa är lysande, vissa är kassa :).

Om du gillar att gräva med teknik, är "ingenjörsmässigt" lagd och har någorlunda matematisk/naturvetenskaplig förmåga och vill få en schysst utbildning på lagom tid så är det en linje att rekommendera.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag har inte erfarenhet av just den utbildningen, men väl av en liknande situation. :)

Från att ha jobbat med kroppen i en himla massa år, så satte jag mig på skolbänken och studerar nu på datalogiprogrammet på MdH (Västerås) och har för avsikt att ta en magisterexamen (160p). Måste bara säga att detta är det bästa jag gjort på länge (mycket programmering och mycket skojsig matte) :D ... sååå SHOOT man!

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Verkar som om denna utbildning kan vara nåt att bita tag i. Skönt att höra från dig sgtpepper, att det inte är nån "leksaksutbildning". Det lutar åt att man hamnar i bänken en gång till.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad är en "leksaksutbildning" på en teknisk högskola? Upplägget som pepparn beskrev är ju signifikativt för de flesta utbildningarna inom data och teknik.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Re: Sätta sig i skolbänken

Ursprungligen av SDCd Sätta sig i skolbänken

Vad skall det vara bra för? Hade ju i och för sig varit kul att se ;) :P

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)