webForumDet fria alternativet

Är nere för det mesta !?

Småprat

16 svar · 507 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Hej allihop. Vill skriva av mig lite bara. Är en kille på snart 21 år. Jag vet inte vad det är med mig riktigt men det tycks som jag inte riktigt kommer till rätsida med mitt liv. Det är alltid något som tynger ner mig. Jag har alltid velat vara en person som är öppen, snäll och glad. Jag vill vara en person som inte tycker någonting är svårt utan självklart. Jag vill vara mig själv och stå för det jag tror på. Istället är jag så svag att jag hela tiden lämnar mig själv för att istället låta mig formas av omgivningen. Naturligtvis är inte livet så lätt men detta som jag går och grubblar över vet jag med mig är bara ett försök från mig själv att bryta ner mig totalt :l Eller vad det nu kan vara.

Jag har inte lyckats vara denna person jag tror mig vara. Jag känner hur jag hela tiden bara stänger in mig och varje gång jag vill ut så går det bara inte. Det säger stopp. Jag trivs helt enkelt inte med mig själv. Jag ser alla dessa människor som bara strålar av liv och glädje. De ser inte alls särskilt oroade ut över tillvaron. De är bara öppna med sina kompisar osv. Detta klarar jag inte av.

Jag är rädd ibland att de männsikor jag älskar inte vet om att jag älskar dem och inte tror det heller. Det är så svårt för hur ska man kunna lära känna en människa eller veta vad han känner och tycker om han inte visar sig utan ständigt gömmer sig under sitt eget skinn? När jag ser alla dessa människor som bara är sig själva och glada och positiva så vänder sig min värld totalt rakt uppockned. Mitt hjärta bryts ner totalt och jag hatar mig själv för att jag inte är likadan. Jag vill inte vara den där krångliga människan ni vet, han som krånglar till allt i onödan. Jag vill bara leva och visa vem jag är. Men en sak till är att jag har fått för mig att jag inte har ett tillfredställande utseende!! Jag menar, jag tittar i spegeln ibland och jag tänker väl rätt bra om mig själv just då. Tycker jag ser rätt bra ut. Men jag gick en mediakurs för ett tag sedan och där fick vi filma en hel del. Jag fick se mig själv efteråt och detta kommer jag aldrig att glömma. Det är nog detta som delvis trycker ner mig nu. Kommer jag att ta med mig dessa bilder i graven som en olycklig människa?

Jag tyckte jag såg så konstig, ful, korkad, mindre vetande och dum ut. Det jag sa lät fånigt, mina ansiktsuttryck och bemötande av andra människor verkade väldigt fåniga och tarvliga. Inte alls den människa som jag känner mig vara inuti. Jag hade inte den kroppshållning jag trodde jag hade heller. Jag kan inte se något värst positivt hos mig längre. Jag menar, jag har väl intressen som alla andra och visst är jag bra på en del saker. Men mitt umgänge med andra människor verkar inte funka så bra. Det har gått så långt att jag hela tiden vill titta i spegeln för att fråga mig själv, ser jag verkligen bra ut? Detta bryter ner mig.

Det är så mycket jag vill göra men detta får mig att hålla mig tillbaka för jag är så osäker hur andra människor upplever mig. Detta kommer jag antagligen aldrig att få veta så jag måste lägga det åt sidan på något vis, men hur?? Jag har ju dessa bilder likförbannat i huvudet. Man kan se en människa som bara är perfekt. Ser ut som Gud från alla olika vinklar och man kan inte se något negativt, men själv ser man ut att heta negativ i efternamn. Varför är det så att vissa människor har allt? De har allt som en människa någonsin kan önska sig. De ser bra ut, faktiskt perfekt och de har en kropp som är mer än beundransvärd. De har en passion i livet, de är starka och ägnar sig åt denna passion. T.ex. skådespeleri eller musiker osv. Och de lyckas över alla mina förväntningar hos en människa. Men vad har jag då, en stor osäkerhetskänsla och en vilja att hela tiden bli någon annan, som är så stor att någon människa överhuvudtaget ska ha kraft att ta till sig den.

Jag vill, jag har en stark inneboende vilja. Jag vill lära mig spela gitarr, jag vill göra det, jag vill vara Gud på någonting!! Jag vill känna att jag trivs med mig själv, men hur ska jag kunna göra det när jag inte vet hur jag ser ut i andras ögon? Det jag känner i själen, syns det eller skyms det av något annat tarvligt? Jag är så rädd att jag framstår som den där jag såg på mediakursen för ett par månader sedan. Som ni ser så har jag det inte speciellt lätt med mig själv, inget hos mig funkar och jag vet bara inte vad jag ska göra. Hur ska jag bli denna människa jag vill vara? Jag menar alltså den människan jag känner allra längst i mig, mitt sanna jag, det man kallar själen? Jag känner att den är bra men jag får inte ut den. Och även om jag får ut den så är jag antagligen lika ful iallafall :x Jag vill verkligen inte må på detta sätt men varför gör jag detta mot mig själv? Varför kväver jag mig på detta sätt när jag kan hitta ett liv att leva tillsammans med de jag älskar??

Medlem sedan jan. 2001259 inlägg

Redigerat med hänvisning till webForums regler §1 och §4.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

BigLapin> Vilken medkänslighet. :l

AndreasC> Tråkigt att du känner som du gör, men försök att strunta i hur alla andra ser på dig, och gör vad du vill under en dag eller två! Får det dig att må bättre så fortsätter du. Jag är ingen psykolog, men det kanske är enklast att "leva ut sig själv" på platser bland folk där man inte brukar vara. Om du tar t.ex. gitarrlektioner där ingen som du känner/känner igen är, så hittar du nya kompisar samtidigt som du lär dig spela gitarr! Försök, fungerar det ändå inte så har jag tyvärr inga fler råd. Men det finns betydligt klokare medlemmar här på wF än jag, kanske dom kommer med fler och bättre råd! :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

BigLapin: Ditt inlägg passar nog bättre i rökrutan utanför mellanstadieskolan där du går, eller borde gå..

AndreasC:
Jag tror nog att alla personer lider av det du känner, någon gång i livet och i någon utsträckning. Även de människor som hoppar runt och ser så där äckligt glada ut har stunder som är mindre uppåt.

Du är ju "bara" 21 år, det är fortfarande en ung ålder (nu låter det som om jag vore 50 bast.. :)) och vid den åldern är det nog inte ovanligt att man blir lite funderande och nedstämd. Livet hinner ändra sig många gånger innan man gått från 20 till 30 och det du känner nu kommer säkerligen att kännas främmande när du om ett par år tittar tillbaka.

Att se sig själv på film är sällan en rolig historia för någon, jag tror nog att de flesta tycker att de ser knepiga ut på film och det är verkligen inget du skall hänga upp dig på.

Jag tycker att du skall uppsöka en kurator, psykiatriker eller liknande och få prata av dig och kanske få något slags antidepresivt läkemedel utskrivet, det är inget att skämmas för, de nya läkemedlena har hjälpt många att börja se lite mer positivt på sitt liv och kan ofta vara en enkel hjälp att komma på fötter igen.

Mitt råd till dig är att inte grubbla så mycket, ta livet som det kommer. Själv försöker jag följa rådet som Matti i boken "Populärmusik från Vittula" fick av sin far: "Farsan uppmanade mig strängt att inte börja tänka för mycket, bara på det nödvändigaste, eftersom grubbleriet var en ovana som bara blev värre ju mer man höll på. Han kunde tipsa om hårt kroppsarbete som botemedel; snöskottning, vedhuggning, längdskidåkning och liknande, eftersom tänkandet gärna infann sig om man låg och drog sig på sofflocket eller på annat sätt vilade sig" :). Detta är trots sin humor ett ganska bra tips tycker jag, man mår bara sämre av att gå och älta och grubbla över saker i sitt liv. Det bästa är att leva och se vart livet för en.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Oj, jo jag känner igen mig i vad du skrev. Får såna tankar ibland men jag vet hur jag ska hantera dem nu. Man kan dela upp det i två delar; självförtroende dvs hur man är inför andra, och självkänsla dvs hur man är inför sig själv. Det handlar om att lära känna sig själv och acceptera vem man är. Det är ju väldigt svårt att acceptera sig själv om man inte riktigt vet VAD det är man ska acceptera! Tex vad tycker jag om olika frågor, vad gillar jag för musik, kläder, humor, vad är det som gör mig till MIG? När man väl gjort det, så brukar självkänslan komma med på köpet. Sedan kan man jobba vidare med självförtroendet.

Jag tycker att man vinner i längden på att vara ärlig mot andra, dvs inte förställa sig, för de som gillar en uppskattar en för den man är och inte för den man försöker vara. Om nån tycker att jag har varit otrevlig, brukar jag ta åt mig och kanske försöka ändra mig. Men om nån inte gillar mig, skit samma, det finns andra människor ;) Livet är för kort - vad gör det om 100 år om nån tycker att jag är en mes/fåntratt/tönt/vad som helst, jag gillar mig och det är faktiskt det som är det viktigaste :)

hoppas det hjälpte lite,

celia

Tack :D Men en sak som jag tänkte på nu med detta med mediakursen jag pratade om. Jag kommer ihåg att jag inte alls mådde särskilt bra under den perioden. Jag mådde ganska dåligt och jag visste inte hur jag skulle vara osv. Kanske var det denna osäkerheten som syntes för jag gillade inte allas det jag såg :OO Jag kände inte riktigt igen den där människan som satt där i stolen och blev intervjuad. Det var den mest otäcka syn jag har sett i hela mitt liv tror jag :( Jag hade en massa konstiga grimaser för mig och jag såg inte klok ut. Jag kunde inte ens le på ett avslappnat och naturligt sett. Men när jag sitter ensam hemma så känns det bra ibland. Jag känner mig avslappnad osv. Bara man kunde känna sig likadan när man är ute bland folk. Det kanske är så att det man känner också syns, men hur vet man?

-----------------------------------------------------------------------

Skulle bara säga att jag skrev detta före jag läste de andra inläggen från sgtpepper och celia. Tack för stödet :) Det känns hur underbart som helst. Men detta är hur konstigt som helst. Jag fattar inte att jag aldrig lär mig. Det ni säger är det jag försöker intala mig själv varje dag. Att det enda som gäller är att vara sig själv till 100 % och så är man som man är. Huvudsaken är att man trivs med sig själv och först då så kan man vara öppen och visa att man älskar sina medmänniskor. Jag var inte öppen på mediakursen utan jag mådde mycket illa till mods med denna enorma osäkerhet. Detta kan mycket väl vara förklaringen till att jag såg ut som ett stort fån. Men om vissa tycker man ser ut som ett fån, vad gör det precis som du säger celia. Att vara sig själv och göra det man vill göra är ju kanske det viktigaste trots allt, då blir man kanske också en av de där glada och normala människorna, när man trivs med sig själv. Jag tror man märker på sina medmännsikor vad de tänker och känner för en. Men denna vishet kommer antagligen försvinna imorgon och bytas ut mot samma vanliga osäkerhet. Iallafall verkar jag ju veta hur det ska vara och hur man ska tackla detta men att jag inte fixar det är ju lite märkligt :l

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Den skönhet du ser hos andra är inte det de själva skulle se hos sig. Du utgår från insidan och iakttar din utsida. Så ser du inte på den du tycker är perfekt. Om du blev van att se dig utifrån kanske du skulle bli mer rättvis mot dig själv.

Tänk efter om det du uppfattar som perfekt utseende kanke mer är symmetri i kroppsform.

Ja, känslor inuti syns, men kan nog bara tolkas rätt av nära vänner. Var den personlighet du känner bottnar i dig så stämmer det du försöker vara med det du visar, det är en djupare symmetri som uppskattas.

Jag har en teori. Jag tänker såhär. Att det är andra männsikor, ens medmännsikor, som ser hur jag är. De ser min själ sålänge jag är öppen. Men JAG kan aldrig se min egen egen själ. När jag tittar på mig själv på film så ser jag ingeting av det som jag känner i själen. Det kan alltså vara på detta sätt för oss alla. Att det hela tiden är våra medmännsikor som ser oss för de vi är. Men vi själva kan inte se våran själ, men vi kan KÄNNA den. Som joser sa, de människor vi tycker är så bra, när de ser sig själva på film så ser de antaglien inte ett dugg av det de känner inombords, eller med andra ord, det du och jag ser när vi tittar på honom eller henne. Kanske blir det kortslutning i järnan när vi både ser och känner oss själva? Kanske är detta en brist hos oss människor? Men om man bara är öppen och glad och ärlig så syns det utåt, men man kan inte se det själv. Hur dum och fånig man än ser ut och låter på film så är det i slutändan det man känner innombords som syns? Vad tror ni om detta?

Alltså vad jag menar är alltså att ens medmänniskor inte borde se det fån man själv ser när man ser sig på film utan de ser exakt samma sak som man känner i själen. Det är bara det att man inte kan se sig och känna sig själv på samma gång, eller att man inte kan se sig själv överhuvudtaget utan bara känna sig själv? Det handlar bara om att känna sig själv, vara ärlig, tro på sig själv och sedan lita på att det man verkligen känner också är det andra männsikor ser. Sedan kanske de inte gillar det men det är ju inte samma sak :e Man märker sedan på andra människor ifall de uppskattar än eller inte, men man ska som sagt lita på att det man känner är det sanna jaget och det är det andra människor ser??? Det man själv känner och det andra ser är alltså precis samma sak men man kan inte själv se det. Själv känner man och andra ser. Men en förklaring att jag tyckte jag såg extra knepig ut kan ju också ha varit att jag faktiskt kände mig knepig också.

Detta är nog den djupaste insikt jag har haft i hela mitt liv. Jag har grubblat mycket ska jag tala om men detta stärkte verkligen. Detta kommer hjälpa mig en lång bit :D

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag kan bara instämma i vad de andra redan har skrivit, du måste sluta fundera så mycket på vad andra tycker och tänker. Jag är övertygad om att dina kompisar och andra gillar dig för den du är och inte en roll du försöker att spela.

Det största problemet tror jag är att man har så lätt för att vara självkritisk och den egna kritiken brukar inte vara nådig. Jag är själv mycket självkritisk och det är bara till min egen nackdel. Saker andra tycker man är bra på är självklara för en själv. En sak som jag slutat att vara så självkritisk med är det du verkar bry dig väldigt mycket om,, utseendet. INGEN är, eller tycker, att dom är perfekta, sen kvittar det vem man frågar. Utseendet är ju fullständigt oväsentligt, vad det än gäller.

Du skriver att du känner att du formas av omgivningen och du inte gillar det. Vad är det för omgivning ? Det är kankske inte så bra kompisar om du inte kan få utlopp för dig själv. Jag kan känna igen hur man ibland förväntades att vara på ett visst sätt och helt plötsligt var man så, självuppfyllande profetsia kallas det väl ? Det är många år sen nu men jag kännde att jag inte ville träffa dessa kompisarna just för att det förväntades att jag skulle klanta till saker...

Det är jäkligt lätt att säga, svårare att göra, men acceptera saker som dom är, dom du inte kan göra något åt. Ex utseendet.

Tänk på att folk gillar dig för den du är, inte för den roll du spelar.

Grubbla inte, det hjälper inte.
[Jag började fundera och grubbla när jag fattades 4kkr till räkningarna, jag blev inte rikare för det så det hjälper inte ;) ]

Lycka till

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Bra, var dig själv så lär du känna dig själv. Då blir du förtrogen med dig sjärv.

När du får kläm på dina förmågor kommer självförtroendet.

Det andra ser av dig är färgat av tolkningar utifrån deras egna önskningar och erfarenheter. Det inverkar på din egen syn på dig själv med.

Hur menar du joser? Du menar att när jag ser en annan människa så ser jag det jag vill se eller? Jag vill att den personen ska vara på ett speciellt sätt och sedan ser jag det?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Jag kan bara hålla med de andra här på WF, tro på dig själv! Jag befinner mig själv i en ganska jobbig psykisk period nu men det beror av andra själ som jag tidigare har skrivit om här på WF.

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

AndreasC > Underbart att du är så öppen, det skulle jag aldrig våga vara... :) Allra minst här...
Jag vill säga en sak som jag kom och tänka på när jag läste ditt första inlägg. De folk som jag beundrar i min hemlighet och ser upp till är de som helt och hållet är sig själva. Jag har många kompisar som liksom glider runt på andra och är väldigt tillgjorda. Det är trist att se... Om du satsar att vara en unik individ och skiter i vad alla andra tycker så kommer du förmodligen se förändring. Ser nu att alla de andra skriver typ samma sak...

Ni andra > Bra skrivet!!! :)

Jag kan bara tacka för stödet. Ni är underbara allihopa :e Jag har känt så här så länge nu så jag bara måste prata om det.

Men jag skulle vilja diskutera lite om det joser sa om att man upplever en annan person lite uttöver sina egna önskningar. Vad innebär detta? Jag har säkert missuppfattat detta men jag skulle vilja tro att alla människor ser en annan människa på samma sätt. Jag menar, man måste väl se den personen för den den är eller skapar man sig en egen individ?? Är det inte så att vi ser på en annan människa exakt likadant men tycker olika om det?? Hur funkar det?

Jag tror att man lägger sina egna erfarenheter, värderingar och tankar bakom sina bedömningar av andra människor. Detta färgar ens egen åsikt men personen man "tittar på" är ju den samma ändå. Om vi skulle ha en åsikt om samma person skulle det skilja pga. att jag är äldre, har barn, har varit gift, har andra problem att brottas med. Detta innebär naturligtvis inte att jag har mer rätt eller fel, bara att våra åsikter kan vara olika.

Ok jag förstår vad du menar. Du menar att jag lägger mina värderingar bakom mina bedömningar av en annan person, t.ex. Jag gillar öppna människor, då söker jag mig till människor som är öppna, detta gör att jag söker efter andra som har samma värderingar som jag själv har? Men personen är ju densamma som du säger. Lite krångligt och svårt att tackla men man får tänka en liten bit i taget :e

Sydsvenskan har haft en artikelserie om känslor, när jag läste denna artikeln kom jag att tänka på det du skrev. Även de andra artiklarna är läsvärda..

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)