webForumDet fria alternativet

Farväl, nu e det slut!

Småprat

32 svar · 1 088 visningar · startad av aleborg

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg
Frågan#1

När jag var 13 började jag med nått grymt dumt som jag fått dras med sen dess! Men nu e det SLUT!!!

Idag var det första dagen utan cigaretter!!!

Jag bestämde mig i fredags att, måndag, då gäller det! Efter 14 år som rökare, ca 1 - 1½ paket om dan, ner till inget.
Det har varit en jobbig dag, men inte så jobbig som jag trodde, har haft hjälp av nikotin tuggumin annars hade det nog varit värre. Men jag har hållt nere på dom också, har tagit 5 tuggumin av rekomenderade 8-12 st!

Har försökt många gånger förr men aldrig klarat första dan :r
Men nu SKA jag lyckas! Jag är astmatiker och sångare, inget som passar ihop med rökning...

Känner mig grymt rastlös! Men det ska gå! :birp

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Yeah! Grattis! Jag har en favorit som röker, btw. Kanske ni skulle kunna peppa varandra att se vem som klarar av först att sluta? Favoriter bör inte röka, men: :f

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Lycka till!

Jag har varit rökare själv och vet hur svårt det är! Hoppas att det går bra!!

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag är glad att jag inte röker!

Härligt att höra att du slutar! Grattis till ditt beslut!

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Slutade samtidigt som min skulle bli fru under en sommar. Vi stack hål på varandras manupuleringar fram till det där läget där det bara fanns alternativet att börja igen. Ingen av oss gade klarat det tidigare. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Stå på dig aleborg, jag vet att det går om man bara har den rätta viljan. Efter ca 18 år som storrökare (som mest drygt 50 cigg om dagen) så slutade jag för drygt fem år sedan. Det är jobbiga tider då och då men det går om man bara vill. ;)

Medlem sedan feb. 20003 785 inlägg

go for it!

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Ett stort lycka till. Kom igen du klarar det. :D

(en dag skall jag oxå sluta... men just nu pallar jag inte)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Lycka till! :D

Du fixar det!

Ett grattis också till SirPeter och alla andra som klarat av att lägga av. :)

Mvh,

Dag 2:
AAAArrrrgggghhhhhh
Jobbig morgon, grymt jobbig!
Kan bero på att jag somnade Kl 4 :e Men jag e grymt röksugen, tuggar nikotin tuggumi så jag får hicka :o MEN JAG SKA KLARA DET!!!

Tack för ert stöd :)

Medlem sedan sep. 2001961 inlägg

Ett sätt som gör att man lättare slutar röka är följande.

Sök upp en dörr, gärna en tung ståldörr, en sådan som används i skyddsrum. Sätt ena handen på dörrkarmen och stäng dörren med fart.

Upprepa med andra handen.

Det är skitsvårt att göra någonting med gipsade händer.

:h

Lycka till och kom ihåg att rökare också är människor.... fast inte lika länge.

/Lime

Lime -> Ska prova det :e

"Någon sa att rökning dödar långsamt, men vem fan har bråttom???" :birp

Dag 2 slut!!!

Är fortfarande förbannat röksugen, men jag har klarat mig hittills. Ska skicka blommor till den som uppfann Nikotin tuggumi :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Håll ut aleborg. Det är jobbigt men det är helt klart värt det. Jag vet inte om det funkar för dig men jag tog helt enkelt en klunk vatten bara då jag kände att jag blev röksugen. Man fick springa på muggen ofta som f-n men hellre det är att röka som var alternativet. ;)

Ursprungligen av Lime Det är skitsvårt att göra någonting med gipsade händer. /Lime

Ja, som att försvara sig mot skadeglada rökare som vill stoppa cigaretter i munnen på alla som dom är rädda ska klara av att sluta. :(

Det låter som om du redan har provat det joser :e

Dag 3
Just nu har jag enorm abstinens, svårt att jobba, bara tänker på cigg...

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag föreslår att denna tråd raderas, så att alerborg slipper tänka på att han har slutat, och därmed även slipepr tänka på att röka :)

alerborg, åk och spela tennis eller något med några kompisar. sedan går ni ut och går i parken, och tittar ut över havet.
Det kanske underlättar :)

Du har rätt Brimpa :e
Jag försöker undvika gå utanför dörren, så att man inte blir lockad av att köpa cigg :e

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

... det svåra är ju inte att sluta röka ... det gör man varje kväll.
Det svåra är att inte börja på morgonen igen :e

Hoppas du klarar dig.
Själv har jag satt mitt slutdatum till 1 juni ..... får se om det lyckas :OO

cya,
PatrikB

Det är tredje ggn jag blivit utloggad när jag ska trycka in det här, hoppas det inte är ett omen på att jag inte ska det. :OO

Pga risken att en "snäll" moderator som inte har slutat röka gör aleborg tjänsten att stänga tråden så måste jag beskriva litet hur det var för mig:

Jag minns att det var en kamp mot mina egna tankar. Jag hade varit chanslös om jag varit ensam mot mina egna upplägg för att komma fram till att det var fel att sluta just nu. Min storrökande tjej slutade samtidigt och var den som såg vad det handlade om varje gång. Vi var tillsammans 24/7*3 den sommarn och jag kunde göra henne samma tjänst med jämna mellanrum.

Slutar gör man bara en gång. Börja kan man göra varje gång man ser en cigarett. Kan man avstå den cigaretten så har man ju inte börjat igen. Så ta det kallt, skit i den här cigaretten, det kommer fler. Ta dig förbi en gigg i taget och inse att det är dig själv du kämpar med, eller mot.

Att det krävs stark vilja och beslutamhet är bara ursäkter för dom som inte har slutat än. Det räcker att du konstaterar att du har slutat och respekterar det när nästa cigg kommer, för det gör den när du minst anar det. Plågan minskar varje gång du säger nej, det är ett faktum.

Det svåraste för mig var att jag var skraj för plågan och flera gånger manövrerade fram till att det var fel att inte börja igen så j*vla olämpligt som det råkade bli just nu!!! Det var då min pärla kunde säga; Vad du ser röksugen ut, du tänker börja igen, det är det du håller på med, va?

Vi gifte oss ett år efter, nu är det en vana att inte röka. Det var väldigt ovant ett bra tag. Som rökare hade man alltid en acceptabel ursäkt att ta en paus, få betänketid vid frågor, markera gästfrihet osv. I början pratade gamla rökakompisar gärna om hur dom har försökt sluta samtidigt som dom håller fram en cigg åt en. Nu när dom lärt sig att jag inte röker är det inget samtalsämne längre.

Nu skiter jag i felstavningar och satsfel och trycker in det!
Redigerar bort ett fult ord bara och lägger till ett litet "är".

307 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
187 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)