webForumDet fria alternativet

Att bötfälla (väldigt) minderåriga?

Politik & samhälle

11 svar · 332 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Måndagsmorgon: Sitter på tåget på väg till skolan. Är i vagnen som oftast inte har konduktörer utan i den där bara de med Kort eller färdbevis får vistas.
Vagnen är skyltad med "Vagn utan konduktör, endast trafikanter med giltigt kort"

Det brukar inte komma på kontrollanter men denna morgon gör det faktiskt det. Jag visar upp mitt kort och sedan går dom vidare. Där sitter en tjej på uppskattningsvisa, 6-7 år.
Hon räcker fram pengarna till kontrollanten som säger att här måste man ha kort och om hon inte har sin mamma eller pappa där?

Hon säger att hon ska åka till Skärsätra (station) "och där min mamma vänta"
Han återigen att hon inte får åka här, utan kort och hon ser ut att fatta noll och räcker återigen fram pengarna, varpå han säger till tjejen.
Kan du ta med den här lappen till mamma? *räcker fram en rosa böteslapp till tjejen, 600 kr*.

Jag tycker det här är förjävligt! Att man kan bötfälla en tjej som knappt lärt sig läsa, sätter sig på tåget, kanske för första gången själv och inte vet att man måste ha kort där... blir bara så jävla arg på sånt...

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Stockholm... §e

Du skulle ha slagit ner konduktören! §e
Så skulle jag ha gjort! *lol* §e §jr :OO :e

/Mika3l

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Kanske inte slå ner men...
Jag skulle ha frågat konduktören sören på vilken hållplats han tappade förnuftet, kanske samma som medmänskligheten... :l

Kanske inte slå ner men...

Det var tänkt att vara ett skämt... :)

/Mika3l

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Det var tänkt att vara ett skämt...

Jag förstod det :)
**Konduktören:**Kan du ta med den här lappen till mamma? *räcker fram en rosa böteslapp till tjejen, 600 kr*.
Rinaldo*tar böteslappen och stoppar ner i konduktörens strupe* -Kan du ta hem den där till din fru?

Konduktören:Kan du ta med den här lappen till mamma? *räcker fram en rosa böteslapp till tjejen, 600 kr*.
Rinaldo*tar böteslappen och stoppar ner i konduktörens strupe* -Kan du ta hem den där till din fru?

:e :birp §e

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

[ironi]Jag tycker det är bra att även unga människor får lära sig att regler är till för att följas.[/ironi]

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

va falls!? har konduktörer ingen heder och moral längre?

Som om de någonsin haft det. Kan säga att jag själv när jag var liten nästan blev slängd av tåget av en övernitisk konduktör för jag hade schabblat bort en biljett av 100 (på den tiden man fick mååååånga sj biljetter för att åka någonstans). Tillsut lyckades jag övertyga honom om att det inte var snällt att slänga av en 10 åring i södertälje utan pengar eller idé om hur man ringde hem för man kom inte ihåg numret.

Övernitiska Idioter Finns Det För Gott Om. x(

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Är helt på konduktören sida, vilken förälder sätter sin unge på ett tåg/"whatever" utan biljet! va glad att han inte kastade ut henne istället...

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

stoffe-2k har inte hört talas om att det numera går köpa biljetter ombord på tåget? :q
Man kan till och med betala med kort. Tänk vad utveckligen går framåt! ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

:x

Både konduktören och mamman är ju kompletta idioter. Den förstnämnda kunde ju löst det på ett betydligt smidigare sätt men mamman.... usch!

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Sj

Way to go! Yeah!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)