Hade en kund från Bjäsna i luren nyss.. Bjäsna ligger väl runt Ö-vik eller nått.
Han sa att en bussleverans mellan Falun & Bjäsna var "gjort på en gris-blink" :e
Han berättade strax efter mitt skrattanfall att i Lycksele ber dom folk att "Tvär-dröja" när de menar att de ska vänta ett ögonblick! :e
Jag är nog lyckligt( :q) lottad som har lite släkt norrut. Visserligen fattar man nada ibland, men samtidigt kan man ha riktigt roligt åt vissa av orden som används. :e
hmm det är väl inga problem att förstå norrlänningar :) men däremot när smålänningar och skåningar sätter igång att prata så skulle det lika gärna kunna vara arabiska för min öron :P §e
Nä vi är säkert flera som fixar det. Jag hade lite problem med gotländska i början men efter några dagar på ön med lokalbefolkningen så kom jag på hur det funkade. ;)
Jag har inte svårt med svenska dialekter även om skånska kan låta som grekiska ibland ;)
Men om man ska nämna svåra dialekter så kan jag jue berätta om när jag jobbade i England. Jag hade bott i London ett tag och skulle till Skottland. När jag kom dit och fick höra den skottskbrittiska dialekten, jag fatta alltså ingenting det första dygnet :p fick be alla att prata s a k t a för att man skulle förstå :D
Min mamma som ju kommer från Skellefteå har just sett en bitvarg! Eftersom ni med all sannolikhet inte vet vad det är (så inte heller jag innan mor översatte till svenska) så kan jag meddela att det är en gammal hederlig vägskrapa. :e
Ursprungligen av Klöshmm det är väl inga problem att förstå norrlänningar :) men däremot när smålänningar och skåningar sätter igång att prata så skulle det lika gärna kunna vara arabiska för min öron :P §e
Hey! Jag är smålänning!
Det är nog "urtidssmålänningen" (dagens pensionärer :e) som du tänker på ... fy fan vad det låter illa.
Norrlänningar är störtsköna att lyssna på! Likaså skåningar! Min morsa kommer från Skåne och har en mängd uttryck som hon inte använder längre ... :l ;)
Trött... :x