webForumDet fria alternativet

Ord från norra Sverige

Småprat

23 svar · 802 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Hade en kund från Bjäsna i luren nyss.. Bjäsna ligger väl runt Ö-vik eller nått.
Han sa att en bussleverans mellan Falun & Bjäsna var "gjort på en gris-blink" :e

Han berättade strax efter mitt skrattanfall att i Lycksele ber dom folk att "Tvär-dröja" när de menar att de ska vänta ett ögonblick! :e

Svenska språket är underbart!!!

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag är nog lyckligt( :q) lottad som har lite släkt norrut. Visserligen fattar man nada ibland, men samtidigt kan man ha riktigt roligt åt vissa av orden som används. :e

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Bjäsna? Hehe, jag antar att du menar Bjästa, en ort cirka 3 mil utanför Övik...

Jag har iaf inte hört det där uttrycket, och det får mig att le jag med ;)

/me har släkt i Övertorneå, de hör man absolut inte vad de säger! ;)

Ok, BjäsTa då.. Det var inte så lätt att höra!!! :e

*morr* x( ;)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

hmm det är väl inga problem att förstå norrlänningar :) men däremot när smålänningar och skåningar sätter igång att prata så skulle det lika gärna kunna vara arabiska för min öron :P §e

Klös

Precis!

Är jag den enda som inte har bekymmer att förstå nån dialekt i sverige, ja förutom samiskan då? ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Nä vi är säkert flera som fixar det. Jag hade lite problem med gotländska i början men efter några dagar på ön med lokalbefolkningen så kom jag på hur det funkade. ;)

Medlem sedan jan. 2001259 inlägg

"Gjort på en gris-blink" är ju ett gammalt hederligt uttryck... :e
men alla ni söderifrån kan ju ta å lösa dom här två:
"Skobacklera" och
"Oppa böttn"

Ni kan ju säga till när ni löst dom (en av dom är ju faktiskt relativt lätt) :e :e :e

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag har inte svårt med svenska dialekter även om skånska kan låta som grekiska ibland ;)

Men om man ska nämna svåra dialekter så kan jag jue berätta om när jag jobbade i England. Jag hade bott i London ett tag och skulle till Skottland. När jag kom dit och fick höra den skottskbrittiska dialekten, jag fatta alltså ingenting det första dygnet :p fick be alla att prata s a k t a för att man skulle förstå :D

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag har inte hört nån av dessa uttryck heller (är ju född i Övik och har släkt i BjäsTa).

Däremot har jag hört att i Örebro gör de saker på en Rockenrollkvart. Då går det fort!

weee :e

Däremot har jag hört att i Örebro gör de saker på en Rockenrollkvart. Då går det fort!

Hehe :e Har jag aldrig hört förut. Det måste vara inbitna Örebrorockers som säger så :D

/me e ingen rocker

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Min mamma som ju kommer från Skellefteå har just sett en bitvarg! Eftersom ni med all sannolikhet inte vet vad det är (så inte heller jag innan mor översatte till svenska) så kan jag meddela att det är en gammal hederlig vägskrapa. :e

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Bitvarg trodde jag var en envis jäkel. :e

(har bott i Skellefteå i 9 år också)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ursprungligen av Klös hmm det är väl inga problem att förstå norrlänningar :) men däremot när smålänningar och skåningar sätter igång att prata så skulle det lika gärna kunna vara arabiska för min öron :P §e

Hey! Jag är smålänning!
Det är nog "urtidssmålänningen" (dagens pensionärer :e) som du tänker på ... fy fan vad det låter illa.

Norrlänningar är störtsköna att lyssna på! Likaså skåningar! Min morsa kommer från Skåne och har en mängd uttryck som hon inte använder längre ... :l ;)
Trött... :x

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Skånska låter som gröt.

"Bitvarg" borde ju i rimlighetens namn vara en varg som är extremt bitbenägen. Dvs alla vargar ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)