webForumDet fria alternativet

Festligt - grrr - alkoholen lösningen!

Småprat

9 svar · 396 visningar · startad av Luxman

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg
Frågan#1

Vår koncern har ju blivit uppköpta sen några månader tillbaka och som en direkt följd av detta så har vi nu upplöst vår lokala fritidsförening och anordnade en avslutningsfest för de medel som fanns kvar i kassan.

Uppslutningen var god och drygt 50 personer var anmälda och kom till festlokalen vi hyrt i lördags. Mat, vissa alkoholhaltiga drycker, lekar, dj och dans var några av de punkter som skulle klaras av. Vi hade förberett och fixat en hel del bl.a. hyrt mixerbord och en mycket potent ljudanläggning och tillhörande ljusspottar, fixat en DJ och en hel del annat....

Vi la festen relativt tidigt på kvällen, kl 18.00, för att undvika alltför mycket förfestande, vis av erfarenheten, men det hjälpte föga.
Inom en timme så började festen urarta, för många kom skapligt på kanelen och gjorde "som vanligt" sket fullständigt i våra försök till att hålla en god stämning och en trevlig avslutningfest.

Alla försök till att genomföra några aktiviteter spolierades fullständigt, det är i och för sig inget ovanligt när sprit är inblandat men det som var så mycket tråkigare var hur folk betedde sig i övrigt.

En drös var så förbannat fulla att de bara sabbade för resten, och dessutom kulminerade det i ett par ordentliga slagsmål.
Jag menar ordentliga när jag säger det, några idioter provocerade varandra till de skulle slå ihjäl varandra.
När jag hann fram så hade de redan pucklat på varandra så blodet forsade i ansiktena, flera stycken hade rusat fram för att få isär dem men lyckades inte. Precis när jag var framme så fick ena killen tag i en flaska han knäckte och skulle och använda till att märka den andre, jag lyckades slå flaskhalsen ur hans hand samtidigt som fler rusade till och lyckades få isär dem.

Sen började alla som var tillräckligt onyktra att försöka tala dem tillrätta vilket resulterade i en hel bunt av slagsmål då alla skulle tala alla tillrätta......eller vad f*n de nu försökte med.

Nu fick jag iväg ena parten i slagsmålet ganska omgående under hot om polisanmälan, så det lugnade sig lite....nu gällde det att få iväg den andra asfulla idioten vilket fullständigt misslyckades.

Det här var bara några av de incidenter som vår trevliga kamratfest resulterade i, jo som extra tack så snodde någon av mina arbetskamrater ett antal öl för mig också, nu förestod jag visserligen "baren" så jag klarade mig ändå men det är ju skönt att veta att det finns ärliga personer.
Jag såg personen i fråga när han skulle cykla hem och frågade om han verkligen hade några öl kvar så han inte snott mina i kylskåpet, han höll på att klippa till mig av tacksamhet för min omtanke :OO

Varför är det så "alltid" så att de personer som inte kan hantera sprit är de som bälgar i sig mest innan festen? Om man redan gjort bort sig ett antal gånger på fyllan varför fortsätter man sabotera för sig själv och andra? Vad är det för kul att ligga som ett kolli i ett hörn och sedan bli satt i en taxi för hemtransport? Vad är det för kul att inte ha en aning om vad man gjort eller vilka man sabbar för?

Jag fattar inte det här, varför är vissa idioter såna fullständiga puckon att de inte blivit utrustade med hjärnor.

Mina trevliga :birp :birp jag avsåg att svinga tillsammans med mina arbetskamrater blev bara :x :x .

Ibland är det väldigt kul att få äran att vara med att arrangera något för andra... :l

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Var jobbar du egentligen? :o

Är det inte vuxna människor du snackar om? :o

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

trist :(

Vuxna?

Jo det var allt från 18-åringar upp till pensionsåldern som var närvarande. Det var dock inga ynglingar som bråkade utan "trevliga" medelålders män som kan konsten att umgås på fester :l

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Varför är det så "alltid" så att de personer som inte kan hantera sprit är de som bälgar i sig mest innan festen? Om man redan gjort bort sig ett antal gånger på fyllan varför fortsätter man sabotera för sig själv och andra?

Det finns de personer som inte bör dricka.
Det finns alkoholrelaterade sjukdomar som innebär att man har svårt att sluta dricka.
Det är ofta sociala hemförhållanden som utlöser det hela.

Angående festen...

Tragiskt att det blir så.
Man blir så förbannad. x( x(

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Fy vad trist! x(
Men det är tyvärr inte allt för ovanligt att firmafester spårar ur...
Däremot är förhoppningsvis den här typen av våldsamt beteende mer ovanligt.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Efter att ha jobbat 10 år som trubadur på krogen så kan jag konstatera att "ungdomarna" sköter sig bra om man jämför med medelålders personer, dom kan inte hantera spriten utan är alltid fulla och odrägliga! Och dom tjatar konstant om CCR, man bara vill spy på dom!

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Återigen, var jobbar du? Svappavaaragruvan eller i ett skogshuggarlag?

Jag jobbar på ett medelstort handelsföretag med ungefär 100 anställda. Mixen på festen var fifty-fifty mellan tjänstemän och kollektivare men med en majoritet av män.

Jag vill egentligen inte nämna att huvudbråket var mellan en provocerande svensk och en person från en annan kultur för jag tror att det inte var rasistiska undertoner i bråket. Det var helt enkelt två onyktra personer som inte tålde varandra i det tillståndet och gav fullständigt f*n i att använda hjärnorna om de nu har några till att börja med.

Självfallet vet jag Brimba att det kan finnas personer bland dessa som har alkoholproblem och att den sociala situationen kan vara såväl orsaken som den utlösande faktorn.
Det var bl.a. därför vi lade festen såpass tidigt på kvällen och vi bidrog inte med några stora mängder sprit (en drink och en öl eller vin).

Frågorna jag slängde ur mig var ett uttryck för min sinnesstämmning snarare än att söka svar på desamma.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)