webForumDet fria alternativet

Ge mig jobb, NU!

Jobb & karriär

11 svar · 293 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Kan inte ni som arbetar med "IT" berätta för mig hur ni gick till väga för att skaffa er anställning? På AMS hittar man ju inga sådana jobb, och på StepStone och liknande sajter är det endast extremt högkompetenta högskoleutbildade IT-gurus som eftersökes. Har ni några tips till en nyutbildad webbdesigner/webbprogrammerare på hur jag ska skaffa mig ett jobb eller en praktikplats i denna branch?

------------------
// Skarre

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

om vi struntar i sommarjobb och annat ovidkommande så har jag gjort så här:

mitt första jobb fick jag genom att starta eget företag.

mitt andra likaså.

det tredje fick jag genom ett tips från en polare som hade varit på intervju på ett företag och gillat stället men han beslutade sig för att ta ett annat erbjudande. Så jag ringde upp dem. En intrevju senare var det klart.

det jag har nu fick jag genom att de ringde mig och sa att de hade hört att jag var kompetent, några intervjuer senare var det klart.

Summan är, kontakter, kontakter och kontakter. Plus att man måste söka alla jobb man ser, jag sökte en hel bunke jobb som jag inte ens var nästa kompetent för, många jag nog hade klarat av att fuska ihop plus ett par till osm jag var kompetent för. Fick gå på många intervjuer och det var nyttigt.

Så sök även de jobb du verkar ha fel utbildning för. Surfa även runt på olika företags hemsidor och leta efter om de utannonserar jobb. Glöm inte bort att det finns många stora företag med it-avdelningar som är minst lika spännande som vilket ballt it.företag som helst.

Var trevlig, ha ambitioner, sätt gränser, var ärlig. Det uppskattas.

lycka till.

------------------
There is a curse.

They say:
"May You Live in Interesting Times"

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Summan är, kontakter, kontakter och kontakter.

Synd men mycket sant...

------------------
/A.S

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Synd men mycket sant...

Synd vet jag väl inte om det är.. ;)

Jag fick mitt första riktiga jobb direkt efter gymnasiet, jag började på företaget som jag jobbar på nu, två dagar efter studenten.

Men som sagt, sök på allt, oavsett krav eller utbildning, skaffa kontakter och gå på många intervjuer.

Men måste stå ut ur mängden idag om du skall få ett eftertraktat jobb.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Synd för dem som inte har kontakter...
¨
Stå ut ur mängden - skaffa tuppkam ;)

------------------
/A.S

Medlem sedan jan. 2002304 inlägg

Är det inte så??..
Det man inte har, får man skaffa sig!

Klart en person direkt från skolvärlden inte har så värst många kontakter.
Det är ju en del av arbetslivet...

mrblonde har alldeles rätt! Gå på så många arbetsintervjuer du kan... Var säljande... :OO är du "framåt" och trevlig koms man ihåg, till ett annat tillfälle om det inte skulle passa "nu".

Mitt första jobb fick jag då jag efter gymnasiet varit arbetslös i 6 mån (SOC :( ) Skrev en väldans hjärtlig ansökan och gjorde ett "massutskick" :e

Fick hur svar som helst, ett ledde till jobb i 3 år ;) (ok, detta var "bara" som servitris... men endock, poängen är ju att visa att "här är jag").

Dock förstår jag dig!!! Det är ingen lätt bransh att komma in i... lär väl själv stå där inom kort :l
Men som med alla andra jobb, det handlar om att tro på sig själv... för till en början lär ju ingen annan göra det...

------------------
*Om man aldrig frågar lär man inte få veta*

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Är du beredd att flytta så brukar det kunna lösa sig lite lättare.

Vad kan du förresten?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag kunde inte alls ASP då jag började på mitt jobb, men det gick, tack vare webforum(s tålmodighet och hjälp ;) och ihärdighet, inte är jag så hyfsad ännu, men jag har lärt mig otroligt mycket om web design och ASP och andra saker, som hur man bygger sin egen mail server, fil server och annat intressant administrations relaterade saker...

Men jag tror nog jag ska gå tibaks till skolan sen, mot hösten ändå.

------------------
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vaddå, Kim, söker ni PHP-Programmerare? :OO ;)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Man kan ju hålla ögonen öppna och säga till om man ser något.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

När man tror sig "kunna" någonting är ganska subjektivt, men jag har läst och har goda kunskaper i HTML, DHTML, JavaScript, ASP/VBScript, SQL, relationsdatabaser (Access, MS SQL, MySQL), XML, WAP/WML. Och så designar jag ganska snygga hemsidor om jag får säga det själv. :)

------------------
// Skarre

Medlem sedan sep. 2001355 inlägg

Summan är, kontakter, kontakter och kontakter.

Kontanter,kontanter och kontanter :e

------------------
The groove is in the beat

Truckdriver

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)