webForumDet fria alternativet

18 för tjejer 20 för killar = rätt?

Småprat

39 svar · 670 visningar · startad av Hallgren · sida 2 av 2

Frågan, av Hallgren

Någon som såg diskus igår? Hur som helst så handlade det om åldersgränsen för tjejer respektive killar som sätts upp av krogägaren. Tycker ni det e rätt att 18 åriga tjejer kommer in på många krogar medans 18 åriga killar få stå kvar utanför? ja/nej, varför? :) \------------------ Är det en fysisk liknelser eller är du bara ett stort bakverk? [webcam?](http://www.spotlife.com/users2/danielha

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Allt handlar om att äldre killar köper sprit till yngre tjejer

Har aldrig fallit mig in att bli sååå patetisk :OO som att bjuda tjejer på sprit :p de har väl en egen pluska? ;)

Hon 18 han 23?

Tja höjer man ålder till 23 för bägge kanske de iaf kan föra en konversation med varandra :e

Höj åldern till 35 §e

------------------
webForum har stängt mellan den 15:e och 17:e februari men sen kommer wF2

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag måste faktiskt hålla med Reefer... Varför skulle inte krogägaren få bestämma själv vilken åldersgräns det ska vara?! :q

Passar det inte är det ju bara att gå till ett annat ställe.

Men, jag har, som andra redan har nämnt, svårt att tänka mig att det handlar om något annat än att de vill tjäna pengar eller locka till sig den kundkrets de vill ha.

PeW,

Har aldrig fallit mig in att bli sååå patetisk som att bjuda tjejer på sprit de har väl en egen pluska?

Hmm... varför har jag så svårt att tro på det där? ;)

------------------
webForum har stängt 15-17/2 för uppgradering till v2.

Medlem sedan jan. 2002304 inlägg

-->SPiN :p

*harkel*

Nope. Möjligtvis att det VAR så när du var ung, men så är det inte nu.

Vore spännande att höra vad flickorna i din ålder har att säga om din mognad :e

Nåja... till mognad hör ju även *att lära sig* dricka alkohol, med betydelsen, lära sig var ens gränser går. ;)
En "ungdom" *s* som du förstår kanske inte skillnaden i att vara as-plakat och berusad §e

-->PeW :e

/r angående att höja åldern då, patetiska får ni gärna fortsätta vara :e

------------------
*Om man aldrig frågar lär man inte få veta*

[Redigerat av Guppen den 13 feb 2002]

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Varför skulle inte krogägaren få bestämma själv vilken åldersgräns det ska vara?!

Ge mig ett bra skäl.
Det minsta man kan begära är att det ska vara samma åldersgräns för alla. Hur skulle det se ut om judar inte fick gå in där? Backhoppare? Ryska kulstöterskor?

Diskriminering är var det är!

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

varför har jag så svårt att tro på det där?

Därför att du kanske inte lägger märke till killar som inte sticker en drink under hakan på dig? §e

Nä, det är faktiskt sant. Men å andra sidan har jag aldrig direkt "raggat" heller... det är roligare att ta kvällen som den kommer :)

------------------

Pace,

Ge mig ett bra skäl.

De driver ett företag och vi har näringsfrihet i Sverige.

Det minsta man kan begära är att det ska vara samma åldersgräns för alla.

Jag förstår faktiskt inte varför. Så länge det är förenligt med lagen om diskriminering så får de ju göra precis som de vill i det fallet. Anser man att det är diskriminering att behandlas olika beroende på ålder, så är det lagen som ska ändras, inte hur krogägarna ska ha sina bestämmelser.

Hur skulle det se ut om judar inte fick gå in där? Backhoppare? Ryska kulstöterskor?

Då skulle de bryta mot lagen, så det är väl inte så mycket att diskutera?

Diskriminering är var det är!

Nej, faktiskt inte. Inte i lagens mening i alla fall.

PeW,

Därför att du kanske inte lägger märke till killar som inte sticker en drink under hakan på dig?

Hur visste du det? ;)
Nej, ärligt talat så betalar jag helst själv... det har säkert att göra med att jag inte vill vara i någon form av tacksamhetsskuld om jag kan undvika det. Inte för att jag går ut så ofta, men ändå...
Men det är trevligt att bli bjuden ibland också, likaväl som att jag bjuder ibland. :)

------------------
webForum har stängt 15-17/2 för uppgradering till v2.

[Redigerat av hypatia den 14 feb 2002]

Men det är trevligt att bli bjuden ibland också, likaväl som att jag bjuder ibland

Jodå... på det planet kan ju även jag "bjuda" men det var ju inte riktigt så tanken med 18 & 23 var, eller hur? ;) Det är det outtalade "systemet" om att bjuda våpiga tjejer jag sätter mig emot ;)

------------------

[Redigerat av PeW den 13 feb 2002]

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vore spännande att höra vad flickorna i din ålder har att säga om din mognad

Egentligen, borde det inte vara bättre att fråga killarna? Det är ju tjejerna som tycker att dom är så mycket mer mogna... :OO

Nåja... till mognad hör ju även *att lära sig* dricka alkohol, med betydelsen, lära sig var ens gränser går.

Det lärde jag mig redan i sjuan, åttan. :e ;)
Samma ålder som tjejerna, med andra ord. ;)

Jag kan hantera alkohol, jag vet precis när jag ska sluta eller när det är ok att ta en öl till. Men ärligt, även oldies super sig under bordet också. Jag ska inte snacka skit om min farsa, men... :e

En "ungdom" *s* som du förstår kanske inte skillnaden i att vara as-plakat och berusad

Jodå. Faktiskt! :D

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

OK OK!!!
Jag ger mig :e

...har också en farsa... §e

------------------

Jag ger mig

Äntligen! :e

Jag har en morsa också förresten... :e

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

NÄÄÄ?! :e

...kan jag åtminstone inte få sista ordet.. :p

------------------

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jaha, och detta vart fjortistramsat det här också :OO

------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

Nope, för nu tänkte jag diskutera lite med hypatia också. :e

Så länge det är förenligt med de lagen om diskriminering så får de ju göra precis som de vill i det fallet.

Hm, men som jag ser det här med olika åldrar handlar det inte om åldersdiskriminering - utan om könsdiskriminering. Eftersom att det är skillnad för de olika könen. Då kan det inte vara förenligt med lagen? Eller gäller lagen bara kvinnor?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

SPiN,
Vad roligt att du vill diskutera lite med mig också. :)

Eftersom att det är skillnad för de olika könen. Då kan det inte vara förenligt med lagen?

I en artikel i Aftonbladet, där frågan debatteras har de gjort en sammanställning om vad lagen säger i fråga om diskriminering:

Det är straffbart att neka någon inträde på krogen på grund av

• ras
  • hudfärg
  • nationellt eller etniskt ursprung
  • religiös tillhörighet
  • homosexuell läggning

Den som döms för olaga diskriminering får böter eller fängelse i högst ett år.
Däremot är det inte olagligt att neka någon inträde på krogen på grund av

• kön
  • ålder
  • funktionshinder
  • heterosexuell läggning

Källa: Brottsbalken 16 kap 9 §

Så, jo, det är är förenligt med lagen. :)

Sedan kan man ju såklart tycka att lagen borde ändras, men som jag ser det är det en helt annan diskussion som utgår ifrån andra frågeställningar. Kanske det skulle få andra negativa konsekvenser om man lät ålder vara ett kriterium för diskriminering? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker i den frågan ännu, men så länge lagen tillåter krogägarna att besluta själva i den frågan så tycker jag att de ska få göra det också. ;)

[Redigerat av hypatia den 14 feb 2002]

Ah, där ser man. :)

Jag tycker också att krogägarna ska få göra det, eftersom att dom håller sig till lagen. Däremot ser jag gärna att lagen ändras... :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Visst e det enkelt för er tjejer samt killar som e i "rätt" ålder att säga "Det är klart att det ska vara så". :l

Tycker det är dags att se över den delen av lagen faktiskt. Om Sverige strävar efter att bygga jämnlika samhällen, varför inte "fixa" denna icke-lag?

Frågan är nu inte (i grund och botten) om det är rätt att krogägaren skall få bestämma. Frågan är om ni tycker det är rätt att det är olika åldersgränser för tjejer och killar.

Att tjejer är 2 år mognare än killar har man hört sen man föddes typ men tycker det är dags att lägga det argumentet åt sidan och att sluta dra alla killar genom samma kamm.

Egentligen skall jag väl inte gnälla då jag fyller 20 om några dagar men, men....får väl kalla det en pricip sak. ;)

------------------
Är det en fysisk liknelser eller är du bara ett stort bakverk?

webcam?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Hallgren

Egentligen skall jag väl inte gnälla då jag fyller 20 om några dagar

Det finns ju krogar med 20 för hon och 23 för han §e

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.
Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Vilket sketna liv det skulle bli om man startade upp en livsmedelsbutik där man förbjöd kvinnor att gå in. :o

Jag får inte hindra en homosexuell person från att gå in i denna butik på grund av dennes läggning, men däremot är det helt ok att hindra en heterosexuell person?!? :q
Hur gör jag med bisexuella?

Den svenska lagen är bra underlig ibland... :o

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Det finns ju krogar med 20 för hon och 23 för han

Jo, fast jag e ju efter 18 åriga tjejer. ;) :e :e

------------------
Är det en fysisk liknelser eller är du bara ett stort bakverk?

webcam?

Kim> Det är inte bara svenska lagarna det är fel på, hela jäkla rättssystemet bör ses över två, tre gånger... :x

Interner på fängelser har det ju hur bra som helst. Såg nåt program från Thomas Quicks s.k. "cell". Han hade för fan ett eget bibliotek därinne, plus PC och en massa annat lattjo. Sitter man i fängelse, sitter man i fängelse. Då ska det vara kala väggar, bröd och vatten och ingen jäkla dator. x(

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)