webForumDet fria alternativet

Sannolikhet för livets uppkomst

Vetenskap

24 svar · 435 visningar · startad av jannesvensson

Medlem sedan juni 200130 inlägg
Frågan#1

Jag har funderat lite kring livets uppkomst och om man räknar sannolikhet ser man att chansen att atomer grupperar sig och blir levande organismer är väldigt, väldigt liten. Chansen att en allsmäktig gud kan skapa det är 100%
Hur kan en "död" väteatom utvecklas till något levande?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag tror i alla fall mer på vetenskapen än vad som står i sagoböcker...

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp3d/

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Chansen att en allsmäktig gud kan skapa det är 100%

Chansen att en allsmäktig Gud skulle existera är ganska liten ändå.

------------------
$null

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Om vi visste det skulle det grundläggande målet med mången forskning tappa sin tjusning. Ännu vet man inte särskilt mycket, även om man vet mer för varje dag som går.

Men hur kan du få det till 100% sannolikt att en allsmäktig gud skapat organismer?

------------------
webForum har stängt mellan den 15:e och 17:e februari men sen kommer wF2

[Redigerat av PeW den 09 feb 2002]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Sjäv finner jag det osannolikt att miljoner med arter har bara slumpats fram. Evolution finns, men steget är rätt långt från protein-kjedjor och aminosyror i en vattenpöl till ens något som skulle klassas som liv.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 09 feb 2002]

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har funderat lite kring livets uppkomst och om man räknar sannolikhet ser man att chansen att atomer grupperar sig och blir levande organismer är väldigt, väldigt liten.

Därför är det tur att det finns ett oräknigt antal miljarder ställen i universum där det skulle kunna hända.

Inte om denna gud inte existerar.

Sjäv finner jag det osannolikt att miljoner med arter har bara slumpats fram.

Det är ingen som tror att alla miljoner arter har slumpats fram. Däremot tror många, inklusive jag själv, att dessa arter har utvecklats genom en lång darwinistisk evolution. Men visst, vi vet inte hur de första amöborna egentligen uppstod, men att därifrån gå till att påstå sig veta att det var Gud som skapade livet, dit är steget långt.

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.

Men visst, vi vet inte hur de första amöborna egentligen uppstod, men att därifrån gå till att påstå sig veta att det var Gud som skapade livet, dit är steget långt.

Det är ju inte allt för otroligt att "ett högre väsen" planterat liv på jorden. Det kanske va så att jorden en gång va kliniskt ren och några forskare från ett annat planetsystem va här och undersökte lite och råkade ta med sig bakterier etc..... vem vet....

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Det kanske va så att jorden en gång va kliniskt ren och några forskare från ett annat planetsystem va här och undersökte lite och råkade ta med sig bakterier etc..... vem vet....

Som sagt, vem vet? Jag tycker det verkar intressant med den forskningen där man försöker återskapa förhållanden som skulle ha rått här ifrån början, och se om det uppstår något slags liv. I princip skulle det räcka med att få molekylföreningar som kan reproducera sig själva. Sedan får några miljarder år av evolution sköta resten.

Förresten, vad menar du med en kliniskt ren jord? Menar du att jorden av någon gåtfull anledning skulle sakna en massa väsentliga grundämnen och molekylformer? I så fall, varför skulle dessa saknas?

------------------
Två vägar till framgång:

Medlem sedan juni 200130 inlägg

Jag tror jag håller lite mer på vetenskapen, men detta är underligt:
hur kommer det sig att det befruktade ägget gör en EXAKT kopia av sig själv och de nya cellerna utför olika uppgifter?
Kan cellerna tänka och känna av att de inte är "urceller"?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Enligt Ron L Hubbard så blev vi planterade här av två mäktiga rymdvarelser och det måste ju stämma för Scientologkyrkan kan ju inte ha fel... :e

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

/me tror på Gud och den Darwinistiska teorin...

Jag tror att Gud skapade livet, men att utveckling påverkat det till vad det är idag, dvs evolution!

------------------
Ja, det är tack gode gud Viking!

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Sanning! Är Gud allsmäktig så är det klart att han kan skapa vad som helst.

Sannolikheten för evolutionen är lite av en minimalt mikroskopisk chans.

Här kommer frågan med tro in i bilden. Tror man att en allsmäktig Gud existerar eller gör man det inte. Sen kan man argumentera om huruvida evolutionen har ägt rum i evighet.

-> jannesvensson

hur kommer det sig att det befruktade ägget gör en EXAKT kopia av sig själv och de nya cellerna utför olika uppgifter?

Jag håller med dig. Det är verkligen underligt. Det är detta som dagens stamcellsforskning försöker utröna. Det blir intressant att se om de kommer fram till några resultat.

I övrigt, angående vetenskapen och dess svar. Det finns mycket som vetenskapen inte kan förklara. Så kommer det troligen förbli eftersom nya rön leder till nya frågor. Men det ser inte jag som någon brist hos vetenskapen. Jag tycker bara att det är mer ärligt att vara öppen med vad man faktiskt vet, och erkänna vad man inte vet, istället för att likt de religiösa påstå att man vet en massa saker som man rimligtvis inte kan ha en aning om.

------------------
Två vägar till framgång:

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

För naturen är sådan till sin natur.

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Jag tycker bara att det är mer ärligt att vara öppen med vad man faktiskt vet, och erkänna vad man inte vet, istället för att likt de religiösa påstå att man vet en massa saker som man rimligtvis inte kan ha en aning om.

Blir bara SÅ less..... religösa påstår sig inte veta... däremot så har som en stark tro att det hänt på ett visst sätt. Det är ju precis lika patetiskt som om du dikterar upp hur jorden och liv kommit till efterson ingen kan fortfarande bevisa något. Vetenskapen kan fortfarande inte skapa liv....

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

-> Beatbox

Blir bara SÅ less..... religösa påstår sig inte veta...

Jasså inte? Och vad påstår de då när de hävdar att bibeln har rätt? Jag förstår naturligtvis att det inte gäller alla religiösa. Men det gäller dem som vill skriva om hela skolans läroplan bara för att de inte gillar darwinteorin.

Det är ju precis lika patetiskt som om du dikterar upp hur jorden och liv kommit till efterson ingen kan fortfarande bevisa något.

x( Jag har inte dikterat någonting! Jag har visserligen refererat till evolutionen som en orsak till dagens mångfald av livsformer. Om du inte gillar darwinteorin, skyll inte på mig, skyll på alla de biologer som har hittat stöd för den i sin forskning.

------------------
Två vägar till framgång:

Fortfarande kan ingen "sida" bevisa nått och jag förstår inte hur det ger den ena eller den andra parten rätten att fördömma åsikter. Dock kan man argumentera för det man tror på.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

-> Beatbox

Fortfarande kan ingen "sida" bevisa nått

Nej, men det är stora skillnader i indiciekedjorna för respektive teori.

------------------
Två vägar till framgång:

Nej, men det är stora skillnader i indiciekedjorna för respektive teori.

Inte för den som tror. En vetenskapsman är ju precis lika fanatisk gällande t ex Darwin.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det här med religion verkar vara superkänsligt. Bäst man aktar sig för att ens nämna att det finns de som tror på sånt... :OO

------------------
webForum har stängt mellan den 15:e och 17:e februari men sen kommer wF2

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)