webForumDet fria alternativet

Som sagt...

Småprat

12 svar · 288 visningar · startad av oelbal

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg
Frågan#1

Härmed avbryter jag min exil från wF's slumkvarter under några minuter, förlåt, det skall aldrig hända igen, men nu har jag fett mycket saker i huvudet.

Jag hade tänkt slösa bort några år av mitt liv på högskola, och som alla vet så finns det ganska mycket tjafs att välja på. Dock tror jag mig ha funnit några bra alternativ.

Saken är ju bara den att när man läser om kurserna så fattar man ungefär noll, jag vet ju att här på wF är det många som tragglat sig igenom liknande saker, vad har ni för erfarenheter och finns det kurser som rent av är överjävliga?

Dessa funderar jag på:

Datavetenskaplig Program, 160p
Åk1 ->
Introduktion till informationsteknik (5p)
Filosofi (10p)
Deklarativ programmering (5p)
Procedurell programmering (5p)
Människa-maskininteraktion (3p)
Informationssystem - introduktion (5p)
Statistik och logik (7p)

Åk2 ->
Informationssyetm - analys och design (6p)
Operativsystem (3p)
Kognitiva förutsättningar (3p)
Människa-maskininteraktion II (5p)
Obejktorienterad programmering (5p)
Informationssystem - programvaruutveckling (4p)
Informationssystem - forskning och utveckling (4p)
Systemteori (4p)
Informationssystem - programvaruprojekt (8p)

Åk3 ->
Databassystem (4p)
Datakommunikation (5p)
Diskret matematik (5p)
Parallella processer (3p)
Distribuerade system (3p)
Realtidssystem (4p)
Modell och verklighet (8p)
Artificiell intelligens (8p)

Åk4 ->
4 valfria kurser om 5p på D-nivå
Examensarbete (20p)

Data- och systemvetenskaplig program 120p med inriktning mot datakommunikation och nätverk
Åk1
Informationsteknik och kommunikation (5p)
Företagsekonomi grundkurs (5p)
Datalogi (5p)
Matematik - grundkurs för datavetare (5p)
Matematik för datavetare (5p)
Webbteknik I (5p)
Strukturerad programmering med C/C++ (5p)
Företagsekonomi och informationssystem (5p)

Åk2
Systemering (5p)
Objektorienterad programmering med Java (5p)
Datakommunikation och nätverk (5p)
Databaser och databasdesign (5p)
En dröse valfria kurser (10p)
Webbteknik II (5p)
Projektadministration (5p)

Åk3
En dröse valfria kurser (25p)
Systemteori och vetenskapsteori (5p)
Examensarbete (10p)

Finns åtskilligt många andra program som också verkar intressanta, men jag vill inte tråka ut er mer än nödvändigt. För mig som vanlig dödlig så ter sig det mesta lätt kryptiskt...

[note] Sorry Stefan, blir nog ingen sjuksysterutbildning i Jönköping...

[Redigerat av oelbal den 07 feb 2002]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

förlåt, det skall aldrig hända igen

Ok, kan vi ta det som ett löfte eller återkommer du så igen så fort du har nått på hjärtat som slumkvarteret på wF kan hjälpa dig med?

------------------
Visste du att man får tramsa här???

Medlem sedan maj 2001739 inlägg

*tycker ungefär allt låter lika tråkigt* :l :OO ;)

------------------
i mitt huvud finns det mycket trassel som är grönt och blinkar när jag skriker

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Tycker att 120p kursen låter vettigast... Kortast, plus att den har bara intressanta kurser. För ärligt, hur kul är filosofi? ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nja, finns några fel med 120-poängaren, bl.a. företagsekonomi. Jag pallar helt enkelt inte att sitta med Debet och Kredit, för jag har läst mängder med sånt på gymnasiet, och förstår fortfarande likt förbannat ingenting...

Får fett mycket ångest inför sånna här val asså...

[Redigerat av oelbal den 07 feb 2002]

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Datakommunikation är skoj. Koppla ihop ett nätverk och sen sitta och pinga och sniffa. :)
Datalogi suger :e
Matematik, Statistik och diskret matematik får man på köpet ;)

------------------
/A.S

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Håller med Skyman --> Datalogi borde inte få finnas! Usch har fortfarande mardrömmar sen jag läste det på KTH :x Men statistik och matte är kul :e

Jag skulle valt 120p-alternativet.

------------------
"Det viktigaste är inte att vinna - det viktigaste är att det finns sport"

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag skulle valt 160p datavetenskap framför systemvetenskap. En magisterexamen i datavetenskap smäller högre än kandidatexamen i systemvetenskap om man vill bli något mer tekniskt än projektledare.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Inte sjuksyrra? Nähä, skyll dig själv att missa alla brudar på Hälso... ;)

Man ska inte förakta de lite udda kurserna! Den kurs jag var mest skeptisk mot innan är den jag har haft nästan mest nytta av nu efter utbildningen. 5p medierätt trodde jag aldrig jag skulle använda mig av... :)

Nåja, jag kommer upp i mars och talar dig tillrätta! :e

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

hehe, Stefan, jojo, försöka kan du ju alltid ;)

Precis som pepparn påpekade så smäller magisterexamen ganska hårt, men det verkar som om man läser oerhört mycket skumma kurser...

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Min förra sambo läste till en magistersexamen på DSV (i Kista) och jag måste nog faktiskt hålla med om att en del av kurserna, som liknar de du har beskrivit, var riktigt skumma. Det var några år sedan nu så det är ju möjligt att de har blivit bättre, men jag fattade aldrig vad han skulle ha dem till eftersom många av kurserna var så ytliga och "snuttifierade". Men å andra sidan hade han inte speciellt jobbiga studieår heller, och det kanske kan vara en fördel. ;)

Jag har alltid trott att någon av ingenjörsutbildningarna på KTH eller liknande är bättre än data- och systemvetenskap, men det finns det säkert andra som känner till bättre. :)

------------------
webForum har stängt 15-17/2 för uppgradering till v2.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har alltid trott att någon av ingenjörsutbildningarna på KTH eller liknande är bättre än data- och systemvetenskap

Min åsikt också, iofs har jag ju bara läst på KTH så jag är väl partisk :e

Sen tror jag faktiskt att det skiljer en del mellan systemvetenskap och datavetenskap, i vart fall på vissa universitet. Som jag har fått det förklarat för mig av en kompis som pluggade datavetenskap i Umeå så är systemvetenskapslinjen mycket mindre teknisk.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Datakommunikation är skoj. Koppla ihop ett nätverk och sen sitta och pinga och sniffa.

Tyvärr, på högskole/universitetsnivå är det nästan enbart teori, så sånt lär det inte bli mycket av...

Däremot kan jag sända ett varningens ord angående matematikkurserna. De kan vara väldigt betungande.

Diskret matematik är nästan en "måste" kurs, man lär sig massor, och är helt okey, men sen är det bara pina...

Bäst är att kontakta någon student som läser den kurs du är intresserad av på den skola du vill läsa på. Det skiljer mycket mellan skolor också...

Ett tips!

När du läst klart i sverige, åk utomland och läs två terminer ex. ekonomi. Där kan du tillgodoräkna din tidigare studietid, och vips har du dubbla examen till priset av 1 och 1/3
(like me...)
/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

[Redigerat av Toonster den 08 feb 2002]

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)