Lär dig att skicka även omnämnt material i gigantiskt stora bruna vadderade kuvert? :OO ;)
Skämt åsido, man tror att det är skämt. Det är väl bara att leta upp en lämplig budfirma istället? TNT? DHL?
9 svar · 1 254 visningar · startad av Bire
Fick ett delikat problem i morse:
I förrgår skickade jag ett kolli till en verkstad ett annat län mot efterkrav (kund betalar godset på godsterminal när han hämtar) Detta är något som jag gör flera gånger dagligen & har aldrig stött på några som helst problem liknande detta.
När kunden kommer till terminalen & ska lösa sitt gods får han svaret att dom inte tar emot kontanter & att han måste sätta in pengar på DFDS Fraktarnas postgiro för att kunna få ut sitt gods...
Helt obegripligt tycket jag som då ringer ner till terminalen och frågar vad dom håller på med. Svaret blir att de inte tar kontanter över huvudtaget med tanke på fördyrande kostnader & ev rånrisk :OO
Precis som om dom skulle ha dyrare kostnader eller vara mer rånbenägna än andra transportörer... *tok-suck*
Jag menar: Ska en bilverkstad få flera dagars extra leveranstid så spricker ju hela grejen för dom att laga sin kunds bil i tid. Samma strul blir det givetvis för en privatperson...
DFDS Fraktarna är enda transportföretaget vad jag vet som har denna urpuckade policy som gör att ett paket mot efterkrav kan komma att ta flera dagar extra för kunden att lösa ut om man inte är förberedd på det.
Jag är förbannad och tycker att tom Posten har bättre service än detta low-life företag!
Varning för DFDS Fraktarna mao.
r/ Anledningen till att detta kolli gick med DFDS Fraktarna & inte bussgods som brukligt är var att det var för stort att frakta på buss & då lämnas det automatiskt över på DFDS Fraktarna.
Exakt vart gränsen går för hur stora paket Bussen tar beror lite på vart i landet det ska samt hur busslinjerna ser ut så detta är lite av ett vågspel varje dag verkar det som.
Hur i hela fridens namn ska man kunna vara säker på att kunden får sitt gods i tid? Ta betalt i förskott av varenda en? Nja.. då är det nog bara att låsa dörren är jag rädd.
------------------
Det var en gång en man, från Uppland...
[Redigerat av Bire den 17 jan 2002]
Lär dig att skicka även omnämnt material i gigantiskt stora bruna vadderade kuvert? :OO ;)
Skämt åsido, man tror att det är skämt. Det är väl bara att leta upp en lämplig budfirma istället? TNT? DHL?
TNT eller DHL är inte direkt billiga att skicka med..
Gäller det en vara för 100:- som väger under kilot blir oftast frakten dyrare än varan & det är det ingen som går med på.
Med Bussgods & Postens ekonomi funkar det, men bara i vissa fall....
Om jag ska skicka en blyertspenna till Borlänge (2.5mil) så kostar det som minst 84:- inkl moms i frakt om det är efterkrav! Inte lätt att skicka delar för 20.- då inte ;)
------------------
går det inte att polletera på tåget eller så?
------------------
*GaBlimp*
www.spelbasen.net
vissler/yobiko
Pröjsa efterkrav via postgiro?? Du skojar? :q
Herregud så fånigt...
------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Q: Ja, det är ju fruktansvärt puckat!!!
går det inte att polletera på tåget eller så?
Jo, allt går givetvis, men det handlar inte om att hitta alternativa transportsätt nu.. Detta handlar om hur in i ****** dumt DFDS Fraktarna sköter efterkrav på ;)
Om jag vill så kan jag skicka en strömbrytare till en Skoda på flyget till Grekland om bara kunden är villig att betala frakten.
------------------
[Redigerat av Bire den 17 jan 2002]
DFDS Fraktarna är enligt mig Sveriges sämsta och mest inkompetenta fraktbolag utan kunskap om har man sköter kunder.
I början av september beställde jag en träningscykel på nätet, som skulle levereras av Fraktarna.
Ett par veckor efter beställning fick jag ett telefonsamtal av en otrevlig telefonist som ville boka leveransdag. Jag bad att snarare få boka en leveranstid, men deras leveransprecision var dag, då jag hade varit tvungen att ta semester en hel dag, och inte kunna gå utanför ytterdörren, eftersom vid missad leverans hade jag fått åka och hämta cykeln själv i Ösmo eller var det nu var (långt borta), vilket faller direkt eftersom jag inte har körkort, och det var därför jag inte köpte cykeln i butik från första början.
Hur som helst, jag försöker få min fästmö att veta när hon kan vara hemma från skolan. Eftersom hon var helt låst var vi tvungna att avvakta lite grann. Vid nästa telefonsamtal hade Fraktarna slarvat bort min träningscykel ('Den har nog levererats tillbaka till cykelfirman'), och cykelfirman hade ingen aning.
Efter över tio samtal med en otrevlig och inkompetent kvinna på ovan nämnda bolag, och en trevlig, maktlös kille på cykelfirman, mail och fax till ett helt gäng personer, kommer cykeln personligen utkörd en måndag efter överenskommelse med killen på cykelfirman.
Efter tre månader fick jag så äntligen min cykel. Utan Fraktarna hade det tagit två veckor.
Stort tack ska i alla fall Andreas på cykelfirman ha för hans professionella och trevliga bemötande, och för hans vilja att hjälpa en liten obetydlig kund.
Kontenta: jag anlitar aldrig DFDS Fraktarna igen. Det finns mycket lite som kan få mig att känna förtroende för dem.