Det började med att jag stod på vägverkets kontor i solna nervösare än jag någonsin varit. Sedan hörde jag någon som ropade upp "Lindkvist" så gick jag dit o lämnade fram legitimation. Då sa han "Den här stämmer inte" och så kom det fram en tjej som sa att hon hade ropat upp fel. Det fann tydligen två "lindkvist". Nåja. Sedan gick vi ut till bilen. Jag fick kontrollera att alla lampor fungerade. Den kvinliga kontrollanten var nybörjare eller nåt så hon hade en erfaren kille med sig som skulle sitta bak hela tiden.
Sedan körde jag iväg. Jag hade ingen bil brevid mig på ena sidan så det gick lätt att backa ut. Så körde vi iväg en bit, genom en rondell. Hon sa följ skyltarna mot Stockholm, så jag gjorde det. Sedan sa hon följa skyltarna mot E4 norra. Då vart det lite klurigare men jag klarade det i alla fall. Sedan sa hon följ skyltarna mot sundbyberg och efter "stefan"s upprepade påminnelser kunde jag ju bara inte missa dem. Sedan körde vi igenom någon rondell och upp i ett mer täbebyggt område där vi svängde några gånger. Sen skulle vi svänga vänster ut på en lite större väg. jag kollade så att ingen kom och svängde, hon TVÄRNITADE och då såg jag bilen som kom från höger! x( :( :o :( :( :( :(
Nu visste jag ju att det var kört redan men vägen tillbaka gick bra. Men underkännt var det ju :(
Generellt tyckte jag nog att allt gick mycket sämre än det brukar gå i vanliga fall. Men allt var godkännt utam Gatukorsning. Eller den hade hon godkännt från början men sen gick det ju sämnre :(
Men vänta nu... man får väl ha 3 fel, mer än så blir man icke godkänd i uppkörningen?? Såvida de inte ändrat sen förra året vid den här tiden då Ben fick köra upp 4 (!!!!) gånger för att han hade 4 fel.
Synd att det inte gick vägen ändå. Det som de är väldigt noga med är att man tittar ordentligt över axeln vid filbyte och givetvis slår på blinkers och sånt (som inte resten av bilförarna gör typ).
Bättre lycka nästa gång!
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Så man skulle i princip kunna strunta i en stoppskylt, väjningplikt och inte klara av en fickparkering men ändå få körkortet? Det hoppas jag verkligen inte.
Missar man nåt så grundläggande som att se sig för i en korsning är man inte redo för ett körkort.
De har en checklista med grejer som man måste klara. Och om jag läste M@rtins inlägg korrekt så tittade han om det kom nån bil men tydligen inte upptäckte en bil ändå. Jag tror knappast det var den enda orsaken.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Vem vet om det var enda orsaken? Jag tror som CyberPet.
De kan allt reta sig fördärvade även på saker som att man inte tittar tillräckligt ofta i backspegeln, kör för fort in på parkeringen och dyl. Sen kan kanske en sån sak som korsningen ha varit det slutgiltiga.
När jag körde upp (huj, det börjar bli längesen) då var även jag nervös trots att jag var bättre på körningen än teorin.
Missade också att det kom bil i en korsning, började köra, upptäckte bilen och trampade gasen för att komma före (istället för att bromsa) samtidigt som jag svor några mindre väl valda ord.
Nu klarade jag mig...instruktören sa att det "hördes ju att jag visste att jag gjort fel". :r
------------------ Lyssna inte på vad jag säger, förstå vad jag menar! :)
Ett så grovt fel som jag gjorde får man inte göra. Visst jag kollade, men tydligen tillräckligt noga. Bilen som kom från sidan körde ju klart för fort men det hade varit mitt fel om vi hade krockat.
Något om att man får ha 3 fel har jag aldrig hört. Om man gör mycket bra så kan det väga upp om man gör små misstag. Men man får inte ha underkännt på något om råda på checklistan.
Sen beror det ju på vad som räknas som fel oxå. Ett motorstopp har inte så stor betydelese eftersom det beror på om man är van vid bilen eller inte. Stop skyltar o.s.v. är som sagt viktigare.
Ett skräckexempel...
En som jag känner skulle köra upp, han åkte på landsväg och skulle göra en vänstersväng. Ingen trafik och allt var lugnt.
Killen fick blackout och fick för sig något så märkligt att vänster körbana skulle vara "svängfilen", så han blinkar till vänster och lägger sig i mötande fil och sedan svänger in på den lilla grusvägen.
Där var det stop för då bytte han och uppkörningsläraren...
------------------
/A.S
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e