webForumDet fria alternativet

Utomlandsjobb?

Jobb & karriär

8 svar · 530 visningar · startad av Hallgren

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Frågan#1

Yo!

Tänkte fråga om hur många som har jobbat något utomland. Hur gick ni då tillvägas? Berätta gärna lite om det. :)

Fridens!

------------------
Är det en fysisk liknelser eller är du bara ett stort bakverk?

webcam?

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Jag jobbar i Köpenhamn ibland! Då tar jag båten över, eller bron! Gigar och sedan åker hem!

------------------
======goldy=======
<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=_blank>db<---BURNER--->db</A>

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Har inte jobbat utomlands själv men min bror jobbar i London för ett stort svenskt telekomföretags räkning. Så länge det är inom EU är det inga problem med intyg, tillstånd osv. Utanför EU och då framför allt i USA och Australien är det svårt att få arbetstillstånd.

Kolla på "arbetsförmedlingen utland" så kan du hitta jobb. Inom EU kan du söka ett jobb som vanligt, i de flesta fall utan krångel. Kolla länken så hittar du mera info.
http://www.ams.se/rdfs.asp?L=525&KID=30405

------------------
"signatur"

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag vagar inte saga nagot for da far jag stryk av StgPepper! *ler* Bara skojar!

Jag kollade har www.jobserve.co.uk, sokte, fick jobb, kopte enkel biljett till London...och pa den vagen ar det!

Sedan hamnade jag i Holland pa grund av kaaaaaaarlek och har jobbat har nu ett tag... ...bara for att nasta vecka atervanda hem till den Svenska myllan...

/A

------------------
...möt min huggorm Darling...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Min kära lillasyster åkte till London på vinst och förlust, vart kvar i fyra år och kom hem i våras med engelsk fästman och slog ner bopålarna i Rissne. ;)

Fast vi ska inte dra för stora växlar på hennes arbete - servitris på restaurang i Islington... :e

Däremot var det bara att ta Englandsbåten från Göteborg, gå till närmsta ställe och börja jobba. Det bökiga var att fixa bankkonto, bankomatkort och så vidare - där krävdes det intyg från arbetsgivaren och lite annat krångel.

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Tycker det e svårt att veta vilka man skall prata med angående jobb utomlands. Att hitta några jobb e inte så svårt men sen är det miljontals (kanske inte ;) ) saker som skall göras och förberedas. Allt i från ta kontakt med rätt personer till vart man skall bo. Känns förvirrande... :l

------------------

webcam?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Inte för att jag har erfarenhet, eller råd, men vad är det du vill jobba med? Jag fann annesophies länk mycket trevlig för att söka jobb, och jag har också hört att bostäder i Storbritannien inte brukar vara svårt att få tag på. :)

*tänker* Då jag e utbildad kock såååå..mm..träslöjd? ;) Näää, det e restaurang branchen jag vill till.

------------------

webcam?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hallgren

Det beror val lite pa vart i varlden du vill...

Jobb och bostad i London kan du antagligen hitta pa www.loot.com (recruit : catering) Du kan aven kika pa www.thisislondon.co.uk. Nyhetssida men det kan finnas lankar dar iallafall... Sedan ska du nog inte forkasta www.amv.se. Den sidan innehaller manga bra restaurang jobb i utlandet, men inte mycket annat...

Jag kan ju bara uttala mig om de lander dar jag har jobbat... Men i England far du ett National Insurance Number, som du behover for det mesta som tex bankkonto och forsakringar, efter ca 7 manader. Men du kan vistas i landet i upp till 6 manader utan ett permanent nummer, du soker bara ett tillfalligt, via motsvarigheten till Skattemyndigheten, som du da blir tilldelad med en gang.

I Holland, maste man intervjuas av polisen :) sa att dom ser att man inte ar terrorist... For ovrigt sa maste man nu ga pa intervju, och ga igenom en rad olika instanser, i nastan alla EU lander nu for tiden om man planerar att bosatta sig/arbeta dar i langre an 6 manader...sa mycket for det fria EU utan granser (nya regler fran forra aret i manga EU lander). Da kan man antingen fa uppehallstillstand eller sa blir man utkickad... :)

Allra basta ar det om du har en fast adress och jobb (iallafall pa papper) redan innan du aker. Det snabbar upp saker. Sedan kan du, om du har varit arbetslos i Sverige ta med din a-kasse eller KAS ersattning (med hjalp av E303) i 3 manader till ett EU land for att soka jobb. Da anmaler du dig forsta dagen i den nya landet pa deras arbetsformedling och sa satter dom igang processen att fa in dig i systemen... mer om sant kan du fa veta hos Arbetsformedlingen Utland.

I allmanhet maste jag saga att myndigheterna har blivit mycket tuffare de senaste 2 aren pa att man tex har en fast adress och att man kan forsorja sig och inte leva pa staten. Dom kan antagligen inte (jag ar inte helt saker)
vagra dig "intrade" men dom kan gora det vaaaaldigt svart om dom ser dig som en "flummare" ;). Sa utrusta dig med vassa armbagar och odla tjockt skinn pa nasan... ;)

Lycka till!

/A

------------------
...möt min huggorm Darling...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)