jag såg det här repotaget på 60 minutes på TV4 och där sa dom att denna sinnesjukdom som Andre drabbades av var ganska vanlig bland nyblivna 3- eller 4 gångsmödrar...
Men den brukar inte vara så allvarlig som denna gång, och efter hon legat på mentalsjukhus så trodde dom att hon var frisk, också hände det här.......
Har inte läst vad dom skrev i repotaget dom skickade men jag antar att hon gjorde det av rädsla för att vara en dålig mor.....
Jag tycker man borde kunna vidta åtgärder genom att prata med gravida kvinnor innan dom föder barn och på så sätt se till att dom är mogna till att bli mammor...
Jag tycker man borde kunna vidta åtgärder genom att prata med gravida kvinnor innan dom föder barn och på så sätt se till att dom är mogna till att bli mammor...
Enligt vad jag förstod så handlade det inte om mognadsgrad, kvinnan ifråga var ju enligt hennes man, grannar, släktingar och före detta kollegor en mycket kärleksfull och ansvarsfull människa. Bara genom att titta på de filmer som hade spelats in där hon lekte med barnen så fick man intrycket av att hon kunde vara vem som helst...
Faktum är att hon skyller morden på sjukhuset där hon vårdades för allehanda otyg. Hon skrevs ut efter endast 10 dagars vård, trots att det i läkarrapporten stod att hon var självmordsbenägen och starkt deprimerad m.m.
------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.
Men smaskigt? Jag tyckte att det var en ganska rak och mer eller mindre saklig artikel. Fakta om vad som hänt, bakgrundinfo om hennes tidigare psykiska problem och en faktaruta om fenomenet (eller vad man ska kalla det).
Lite ruggigt känns det att en av tusen kvinnor drabbas av den där psykosen... :l
------------------ Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt
Det jag menade med "smaskigt" var att artikeln fokuserade på att beskriva hur själva dödandet gick till genom att skriva om det först i artikeln, och dessutom ganska detaljrikt, eller att ta med den där meningen om att kvinnan hävdade att hon var Satan. Det går att beskriva en sådan här händelse på ett annat sätt och med mer känsla. Jag tyckte också att den var saklig, nästan kall.
Att själva dödandet kom först misstänker jag är för att Lars Lindström följer de oskrivna regler om vad medelsvensson är intresserad av. Ond, bråd död. :l
En artikel skrivs så att det naturligtvis framgår allt som ska framgå, men att den skrivs så att den går att kapa av bakifrån så att säga - om redigeraren inte får plats med all text kan han ta bort text i slutet så det får plats. Alltså kommer det "intressantaste" först i texten, men skrivet på ett sånt sätt att det fortfarande är förståeligt om redigeraren tvingas ta bort ett par stycken i slutet.
Jag reagerade i alla fall på sättet artikeln skrevs eftersom det är en så oerhört tragisk händelse som inte behöver "kryddas" med beskrivningar av ond, bråd död.
Jag håller med dig - det är för jävligt att det ska behöva skrivas, men skulle det ha utelämnats skulle det säkert ha rasat in en massa mail till Expressen som frågar varför det inte stod eller hur det gick till.
Å andra sidan kan jag inte tänka mig något nyhetsmedium där den detaljen inte skulle tas upp.
Tänk dig Aktuellt med Jarl Alfredius som sitter och läser just den här texten med det allvar han brukar ha när det är såna här grejor.
Min personliga reflektion är att det inte "låter" lika illa längre när han läser upp det jämfört med när man själv läser det. Ett erkänt nyhetsankare legitimerar på nåt sätt en brutalare text. Klart skumt. :l
[Redigerat av :stefan: den 08 jan 2002]
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2