webForumDet fria alternativet

Volvo-bugg. Måste jag omformatera?

Bilar & fordon

21 svar · 597 visningar · startad av brorsan

Medlem sedan nov. 2001402 inlägg
Frågan#1

?#"!*?@ Perkele! Min Volvo 240 1980 strular värre än alla windows testversioner tillsammans!!! Någon snodde bensinen utan att jag märkte det och jag försökte att starta en massa innan jag märkte att locket till tanken var borta och att det snöat in.

Nu har #¤%¤#"%&#¤ stått på en 30-minuters-parkering i 14 dagar. Några tips?

------------------
Lat dräng och varm säng skiljs inte gärna åt.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Boota från en startdiskett så ska det nog lösa sig... :OO

------------------
Mvh. Wiberg

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Tanka med reservdunk. Nu kommer det vara vatten i bensinen. Jag tror det är k-sprit som man kan använda mot vattnet, är dock osäker, men på en mack vet de vad du behöver mot vatten. I vilket fall, du bör fylla på med vad du nu behöver mot vatten i bensinen. Annars kan du få isbildning i förgasaren.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ring Bire, han tar säkert hand om den. §e :e

------------------
Hårt arbete lönar sig till slut. Lathet lönar sig NU.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Eftersom det är en gammal version av Windows rekommenderas du att stänga alla öppna fönster & starta om den...

Häll i massor av K-sprit i tanken... beräkna en 1 liter per 10 liter bensin... Ställ in den i ett varmt garage... Vänta ett dygn.. starta Volvon!

Se till att tappa ur ALL bensin i den & häll det på grannens tomt. Fyll i ny bensin & njut av din Volvo tills du får pension!

------------------
Trafikerar du internet?

"rekommenderas du att stänga alla öppna fönster & starta om den"

=)

Har gjort det där med tanka med reservdunk, haft i k-sprit, testat med startgas och startkablar, rengjort tändstift mm. Tror att den kommer att fungera endast om man tinar upp den som Bire säger. Isproppar i förgasare eller ngt kanske... Känner dock ingen som har varken garage eller en ordentlig, tung bil som klarar av att dra min på det här underlaget utan att köra fast.

Om ni vet någon som har det ena eller det andra och vill tjäna en femhundring imorrn kan ni ju tipsa dem om att maila mig... Man kan ju bogsera bilen till en gör det själv-mack och försöka. Ska kolla med ett garage också hur varmt det är.

Förresten, är något av alla parkeringsgarage som skulle vara gratis i helgen varma, någon som vet?

Annars är jag ganska färdig med tråden, ville bara se om jag genom ett mirakel skulle träffa på någon med ett fett garage, mekanikertalang eller en bogserbil. =)

------------------

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Om du redan har en ispropp är t-sprit att föredra framför k-sprit. Dock är t-sprit i princip värdelöst i förebyggande syfte...

K-spriten är inte mot isproppar, den är mot vatten i bensinen. Is i förgasaren kan bildas även när det är 30 grader varmt om man har vatten i bensinen (egen erfarenhet). Man måste få bort vattnet ur bensinen, annars bildas bara mer is i förgasaren.

ksprit-tsprit-ja-ja.

ööö. Fick du någon vetenskaplig förklaring på hur i herrans namn du kan få en ispropp i 30 graders värme och dessutom i en motor?

Såg du isen med egna ögon?

Det var inte så att bilmekanikern råkade uppehålla sig för nära avgasröret i ett tag? ;)

------------------

Fick du någon vetenskaplig förklaring på hur i herrans namn du kan få en ispropp i 30 graders värme och dessutom i en motor?

Jag vet att det kan låta konstigt, men det hela handlar om hur förgasaren fungerar. Det krävs energi för att förgasa bensinen. Den energin tas ur värmen som finns vid förgasaren. Då försvinner värmeenergi därifrån, och det blir kallt. Det funkar på något liknande sätt i kylskåp och frysar också. Värmeväxling alltså. Visst låter det konstigt, men uppenbarligen funkar ju kylskåp och frysar.

Såg du isen med egna ögon?

Behövdes inte. Jag märkte ju hur bilen ryckte och så småningom slocknade. Efter att ha låtit isen smälta och fyllt på med k-sprit, var det bara att köra vidare.

Det var inte så att bilmekanikern råkade uppehålla sig för nära avgasröret i ett tag?

Inga bilmekaniker inblandade. Tycker inte det är någon bra idé att betala en saltad verkstadsräkning bara för att de ska smälta is i förgasaren. ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag vet att det kan låta konstigt, men det hela handlar om hur förgasaren fungerar. Det krävs energi för att förgasa bensinen. Den energin tas ur värmen som finns vid förgasaren.
En till aspekt är hastigheten på luften som passerar i tratten i förgasaren. Det krävs inte stora iskristaller för att stoppa upp ett 0.2 mm munstycke ;)

brorsan>>
Du kan överdosera bires förslag till att ha 30-40% inblandning av K-sprit och sen släpa in bilskrället på en tvätthall och tina upp den genom en timmes handtvätt. Effektivt och billigare än 500:-

Bästa är om du kan tappa / slanga ur tanken helt innan.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

30-40% inblandning av K-sprit

Japps det går bra, men kör inte bilen speciellt länge på den bränsleblandningen för då blir du kanske kund till mig som PeW blev... §e

------------------
Trafikerar du internet?

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

förgasa bensinen

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!
Inte förgasa, finfördela! :e

Inte förgasa, finfördela!

Nu tänker du väl på insprutningsmotorer?

Bire >>

*ha*
Min gamla motor hade det klassiska - slarva med oljebyte på opel - kamaxelfelet och inget med K-sprit att göra ;) §e

Självfallet ska man inte åka runt med 30% blandning, utan det är bara en starthjälp och ett bra besiktagammalförgasarbilgördetsjälvjusterakoloxidhaltenkit.

------------------

Förgasa eller finfördela.. kärt barn har många namn!

Det blir inte en gas i en förgasare utan enbart en finfördelad bränslemängd i luften.

Dimma är ett bätre ord, trots att inte ens det stämmer.

------------------
Suger du på matte?

[Redigerat av Bire den 05 jan 2002]

Tack för alla tips!

Låter rimligt med kyl-grejen...

Kanske bogserar den till någon tvätthall, där det dessutom finns en mack-parkering man får stå i ett litet tag på om det inte fungerar. Gör det självmack helst. Några förslag(gärna nära globen)?

Någon som vet vilken som är stockholms billigaste bogserfirma, svart eller vit (färgen på bogserbilen då alltså, inga olagligheter på forumet ;) )?

Hur många mil bör man max köra på 30-40%-blandningen? Vad kan hända?

------------------

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

ville bara se om jag genom ett mirakel skulle träffa på någon med ett fett garage, mekanikertalang eller en bogserbil. =)

Kan du vara så snäll och lämna min pappa utanför denna tråden? :e

------------------

En gilf är inte alltid en gilf när det är en balk

/Rutger Travolta

Hur många mil bör man max köra på 30-40%-blandningen? Vad kan hända?

Genom att soppablandningen är "tunn" kan du bränna ventiler, kolvar m.m.. i motorn. Du bör alltså inte åka särskilt länge med detta och förresten tror jag inte att du vill det heller då tomgången brukar försvinna med sån blandning :e

Om tanken är någorlunda tom kan man blanda K-sprit och soppa i en femliters dunk, fylla i den och senare fylla tanken med ren soppa när man väl fått ordning på bilskrället. Som första åtgärd kan det underlätta om man plockar ur alla tändstift och blåser ut fukten i cylindrarna.

------------------

PeW Tack!

Okkido. Sorry! ;) Hälsa farsgubben!

------------------

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)