webForumDet fria alternativet

Julnöt

Småprat

15 svar · 586 visningar · startad av jeppe

Medlem sedan dec. 2000128 inlägg
Frågan#1

Ett litet problem att tänka på så här i juletid:

En myntsamlare hade 12 mynt. Han skulle danna dag i väg på en myntsamlar-träff i norrköping men han viste att ett av mynten vägde antigen lite FÖR MYCKET eller lite FÖR LITE.. och batterierna i vågen höll på att ta slut så han hade bara tre vägningar på sig. Hur ska den stackaren veta vilket av myndet som skiljer sig i vilkt?

Nått att fundera på va.....

[Redigerat av jeppe den 17 dec 2001]

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

skit i vikten och köp godis för skiten ;)

------------------
Balk.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Han håller mynden i handen, alla vet att mynd väger himmla olika va.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Om jag vore myntsamlare & skulle till Norrköping & hade detta problem så skulle jag ta kontakt med Formulärsvinet Rikard & be honom lösa det..

Rikard är en bra problemlösare!

------------------
Click here for free sill!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Liknande problem finns här:
http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/003810.html

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Ahhh.. Där hade ju emisson det rätta svaret!

Han lägger upp alla piller på en jämn rad, på långbordet i festlokalen intill. Sedan tippar han bordet runt längdaxeln, så att alla piller åker ner på golvet. De något tyngre rullar aningen längre, och kan därför lätt identifieras. Tyvärr halkar apotekaren på de många pillerna, och drunknar i en tunna med Alsol-sprit.

Frågan är om det stämmer på mynten?

------------------
Click here for free sill!

Bire; :e :e :e

------------------
Balk.

Nä varför skulle en myntsamlare ha en tunna med alsol-sprit för? :q ;)

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

varför inte? ;)

------------------
Balk.

Alla myntsamlare har väl alsolsprit!

------------------
Har du sett min lilla häst?

Är det billigare än brännvin så förstår jag att han har det. ;)

------------------

Varför tror du jag har ;)

------------------
Balk.

Okkido>> :e :e

------------------

Medlem sedan dec. 2000128 inlägg

om vi kunde försöka hålla oss till ämnet :)

------------------
Kolla en älg!!

Medlem sedan aug. 200052 inlägg

...men han viste att ett av mynten vägde antigen lite FÖR MYCKET eller lite FÖR LITE..

Hmm...detta ger problem. Om han visste att myntet vägde för lite vore det inga problem, likaså om han visste att ett vägde för mycket:
Första vägningen: 6 mynt i varje vågskål. Den våg som väger minst/mest innehåller det eftersökta myntet. Den våg där 6 mynt däribland det eftersökta går till nästa vägning.
Andra vägningen: likadant som första men med 3 mynt i varje.
Tredje vägningen: 1 mynt i varje vågskål. Den som väger minst/mest är det eftersökta myntet. Väger de lika är myntet det mynt som inte var med i sista vägningen.

Oops, efter att ha läst frågan en gång till ser jag att det var en elektronisk våg och det använde ju inte jag....
Ja ja, nu har ni fått ett svar på en annan nöt :)

------------------
You're unique, just like everyone else

Medlem sedan aug. 200052 inlägg

...men han viste att ett av mynten vägde antigen lite FÖR MYCKET eller lite FÖR LITE..

Hmm...detta ger problem. Om han visste att myntet vägde för lite vore det inga problem, likaså om han visste att ett vägde för mycket:
Första vägningen: 6 mynt i varje vågskål. Den våg som väger minst/mest innehåller det eftersökta myntet. Den våg där 6 mynt däribland det eftersökta går till nästa vägning.
Andra vägningen: likadant som första men med 3 mynt i varje.
Tredje vägningen: 1 mynt i varje vågskål. Den som väger minst/mest är det eftersökta myntet. Väger de lika är myntet det mynt som inte var med i sista vägningen.

Oops, efter att ha läst frågan en gång till ser jag att det var en elektronisk våg och det använde ju inte jag....
Ja ja, nu har ni fått ett svar på en annan nöt :)

------------------
You're unique, just like everyone else

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)