En myntsamlare hade 12 mynt. Han skulle danna dag i väg på en myntsamlar-träff i norrköping men han viste att ett av mynten vägde antigen lite FÖR MYCKET eller lite FÖR LITE.. och batterierna i vågen höll på att ta slut så han hade bara tre vägningar på sig. Hur ska den stackaren veta vilket av myndet som skiljer sig i vilkt?
Han lägger upp alla piller på en jämn rad, på långbordet i festlokalen intill. Sedan tippar han bordet runt längdaxeln, så att alla piller åker ner på golvet. De något tyngre rullar aningen längre, och kan därför lätt identifieras. Tyvärr halkar apotekaren på de många pillerna, och drunknar i en tunna med Alsol-sprit.
...men han viste att ett av mynten vägde antigen lite FÖR MYCKET eller lite FÖR LITE..
Hmm...detta ger problem. Om han visste att myntet vägde för lite vore det inga problem, likaså om han visste att ett vägde för mycket:
Första vägningen: 6 mynt i varje vågskål. Den våg som väger minst/mest innehåller det eftersökta myntet. Den våg där 6 mynt däribland det eftersökta går till nästa vägning.
Andra vägningen: likadant som första men med 3 mynt i varje.
Tredje vägningen: 1 mynt i varje vågskål. Den som väger minst/mest är det eftersökta myntet. Väger de lika är myntet det mynt som inte var med i sista vägningen.
Oops, efter att ha läst frågan en gång till ser jag att det var en elektronisk våg och det använde ju inte jag....
Ja ja, nu har ni fått ett svar på en annan nöt :)
------------------
You're unique, just like everyone else
...men han viste att ett av mynten vägde antigen lite FÖR MYCKET eller lite FÖR LITE..
Hmm...detta ger problem. Om han visste att myntet vägde för lite vore det inga problem, likaså om han visste att ett vägde för mycket:
Första vägningen: 6 mynt i varje vågskål. Den våg som väger minst/mest innehåller det eftersökta myntet. Den våg där 6 mynt däribland det eftersökta går till nästa vägning.
Andra vägningen: likadant som första men med 3 mynt i varje.
Tredje vägningen: 1 mynt i varje vågskål. Den som väger minst/mest är det eftersökta myntet. Väger de lika är myntet det mynt som inte var med i sista vägningen.
Oops, efter att ha läst frågan en gång till ser jag att det var en elektronisk våg och det använde ju inte jag....
Ja ja, nu har ni fått ett svar på en annan nöt :)
------------------
You're unique, just like everyone else
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25