webForumDet fria alternativet

ett hjärta går sönder

Livsfrågor & relationer

128 svar · 429 visningar · startad av Minsann

Medlem sedan feb. 20011 517 inlägg
Frågan#1

har länge funderat över sätt att komma över hjärtesorg.
har inte kommit fram till något vettigt och undrar om någon vet ngt bra sätt alls?
problemen dyker ju först upp när man själv är i den situationen...

------------------
"and we all want something beautiful, I wish I was beautiful"

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Det finns nog inte något bra sätt eller någon patentlösning...

Att söka hjälp och tröst hos sina vänner och sin familj kan nog hjälpa till lite, åtminstone för stunden. Annars är det nog bara att låta tiden gå och försöka att inte gräva ner sig i det som har varit.

Umgås med vänner och försöka se det positiva i livet som faktiskt finns, trots den mörka situationen... :)

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Det finns tre steg att lida igenom hjärtesorg på enligt mina och andra nära vänners efarenhet.

Det första man ska göra är att lida ut så mkt man kan. bekänna för sig själv hur mkt man gillar den här personen (det blir lättare sen att fråga sig hur man kunde gilla den personen så mkt). Gråt ut och prata igenom det kanske med nån nära vän. skriv dagbok eller nåt så du kan hålla koll på hur du tycker o tänker. för oftast är man lite förvirrad dom här första veckorna.

Så fort som möjligt så kan man försöka "aktivera sig". Gör det du tycker du är bra på. träffa vänner du trivs bra med. Kanske träffa nya vänner? missnöjd med din kondis? försök och hitta en aktivitet som du tycker är rolig.

Sen är det sista steget att hitta nån ny kärlek. det behöver inte bli nån man blir ihop med. ibland räcker det med att man blir kär i en ny person. så kommer man över den gamla iallafall. det brukar lösa sig. Även om det inte är lätt och smärtfritt. se bara till att inte hoppa över första bästa killen/tjejen. för då kan det bli rätt illa.

/Kärleksdoktorn

------------------
------------------------
Skateboarding since 1986
------------------------

hypatia, eureca:
jo, jag har uppfattat det som att det är bra att umgås med vänner. men samtidigt har man ju ingen ork till att göra ngt? :l
samtidigt tänker jag ge upp på det här med kärlek - jag blir ju alltid bränd.. :(

------------------
if two people love eachother, but they just can't get things together - when do they know when to give up?

--> Minsann

Jag förstår.. Därför måste du hitta det som känns roligast just nu. har du ngt mål? nån resa du vill göra? att sätta upp mål är bra.

Jag känner också igen det där med att ge upp. Jag är i det stadiet nu där jag har "gett upp". Det känns faktiskt skönt att inte tänka på det längre att man måste hitta nån. Djupt i mitt hjärta vet jag att det en vacker dag kommer stå en prinsessa framför mig som jag kommer vilja fånga. men den dagen kommer när den kommer. tills dess gäller det att njuta av resten av livet.

men som sagt.. jag vet hur det känns. och kan inte ge dig så fler råd eftersom jag inte känner dig. vet inte ens om du är kille eller tjej. men jag hoppas du har en nära vän som är certifierad kärleksdoktor :)

------------------
------------------------
Skateboarding since 1986
------------------------

--> eureca
jag är faktiskt en tös :D
det jobbiga är att jag inte orkar sätta upp mål. jobbigt är det. ihh.
celibat?

tycker livet känns ganska meningslöst med tanke på att alla verkar sträva efter kärlek. men alla jag känner strular bara runt och håller på med (allt?) och alla.
det finns aldeles för mkt problem i mitt huvud.

------------------
if two people love eachother, but they just can't get things together - when do they know when to give up?

Medlem sedan okt. 2001295 inlägg

Jag tycker att man ska fundera på vad som gick snett när man hamnat i hjärtesorg. Alla erfarenheter är goda. LÄr man sig av dem så gör man förhoppningsvis inte om samma misstag två gånger. DVS att man väljer en annan typ av man nästa gång. Detta kan minimera hjärtesorgerna.

Om man sen befinner sig i hjärtesorgen så finns det nog bara en sak att göra. Titta på snyftisar och äta godis tills man inte orkar mer.

:)

------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.

--> Minsann

nej.. inte avslöja mig...nu kommer alla tro att jag lever i celibat ju!!! :e

------------------
------------------------
Skateboarding since 1986
------------------------

simsalabim:
jo, det e klart att man bör lära sig av sina misstag - inte för att jag tror att jag kan lära mig ngt av detta snedsteg men men.
Hjälper snyftisar? förutom att de hjälper till så att tårarna kommer lättare, dvs.

eureca:
haha! :e

------------------

suck. snubben som jag inte längre vet om han är min längre eller ej beter sig fetskumt och vägrar träffa mig - han påstår att han ska städa. ehrm.

wF resten av kvällen tro?

------------------

Minsann!

du har krossat mitt hjärta! :(

------------------
------------------------
Skateboarding since 1986
------------------------

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Minsann: varför frågar du inte Gandalf? Han är van vid hjärtesorg §e :e

------------------
Detta är en signatur

eureca: uh. varför? :p

viking: ojoj. man är visst inte ensam då.. ;)

------------------

hm. städar man medan man är på dalnet? skulle inte tro det.. :(

------------------

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Om en kille säger att han måste stanna hemma och städa är det alltid något skumt...hoppas hjärtevärken går över snart. *tröstkram*

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

-> Bendro
mja. faktumet är väl mer så att vi gjort slut och blivit tillsammans x antal ggr på sistone, och imorse tog det slut igen. hum. sa till honom att han borde tänka igenom sina känslor och frågade nu på kvällen om han ville ta en promenad och prata, men svaret blev
"nej, jag har inte tid"
"jag ska städa"
typ. :(

grabbar är bland det krångligaste, men ändå vackraste som finns. varför måste allt vara så bökigt? *muttra*

------------------

--> Minsann

du har avslöjat djupa hemligheter om min celibat osv. hur ska jag nu kunna öppna mitt hjärta fler gånger för dig? :OO

------------------
------------------------
Skateboarding since 1986
------------------------

bland det krångligaste, men ändå vackraste som finns. varför måste allt vara så bökigt?

Precis vad jag brukar säga om alla underbara kvinnor. :)

------------------
Hjalmar Söderberg

--> Bendro

fast det måste väl ändå låta illa när du säger det utan dina löständer? §e

------------------
------------------------
Skateboarding since 1986
------------------------

*Gömmer eurecas rullbräda*
Så...du får tillbaka den när du lärt dig lite hyffs unge man! :e §e

------------------
Hjalmar Söderberg

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)