webForumDet fria alternativet

Hotmail körs fortfarande på Unix(FreeBSD)

Linux & BSD

14 svar · 353 visningar · startad av stoffe-2k

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg
Frågan#1

eftersom det inte finns något Windows vs. UNIX :OO :p så får man väl köra den här...

2001-12-12 22:00) Microsoft uppgav igår att e-posttjänsten Hotmail fortfarande körs på operativsystemet FreeBSD trots fyra års försök att flytta det till Windows.

Hotmail använder sig dock av Windows 2000 för att dirigera användarna till en bakomliggande Unix-server.

Precis som jag sa för över 6 månader sen i en annan tråd :p :e
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=011212-PFA9

Bara så du vet Rikard :p

------------------
-"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Skiv tips till jul: Pistvakt & Pjäx Pistols, Gaj å Partaj. Rockar Fett™©

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Wow, stoffe-2k är en ny Saida. Han kunde förutspå att Hotmail skulle köras på en Unix-server i början av December för länge sedan. :e

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Eh...jaha? det var därför som mitt hotmail konto låg nere 12 timmar iförgår?

Mycket bra reklam för FreeBSD :OO

r/ dessutom vill jag ha en länk här också

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

[Redigerat av Reefer den 13 dec 2001]

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Reefer

inskickad 15 dec 2000 20:19 http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000311.html#7

Nästan ett år sen... :OO :e

------------------
-"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Skiv tips till jul: Pistvakt & Pjäx Pistols, Gaj å Partaj. Rockar Fett™©

[Redigerat av stoffe-2k den 13 dec 2001]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag kör Hotmail på windows XP...
Borde inte Microsoft klara det då? :e

------------------
Click here for free sill!

Stoffe;

Länk till artikeln var väl det som menades ...men skitsamma, den hittade jag på idg.

Man ska ha klart för sig att det är en oerhört komplicerad uppgift att överföra befintliga funktioner från ett system till ett annat som är så olika, det har ingenting med att göra med att Windows 2000 inte skulle klara av belastningen som du vill låta påskina.

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.

[Redigerat av Reefer den 13 dec 2001]

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

Så jävla underbart! Har för mig att det är en jäkla massa som kör BSD på sina servers, bland annat yahoo, och det var någon som sa att även altavista skulle göra det.

Men hotmail, fan va bäst! ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Föredrar FreeBSD framför de vanligaste Linux dist. iaf...

------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Som sagt, ville de överföra systemen till Win2000 så skulle de säkert kunna göra det. Men det visar att Microsoft inte tänker göra det till vilket pris som helst (antagligen mycket pengar).

De kommer säkert börja överföra användarna sakta men säkert någon gång framöver, utan att någon märker det.

------------------
Andreas Nordenmark

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

och det var någon som sa att även altavista skulle göra det

Det har jag svårt att tro, Altavista har alltid kört på Digital-burkar (numera Compaq) med Digital Unix, det var därför Digital startade Altavista, för att visa upp vad deras teknik klarade av.

Angående Hotmail: Självklart kör dom FreeBSD, eller som Dr Alban skulle ha uttryckt det: stabilt.

Visst skulle dom säkert kunna migrera det till ett NT-klustrat system, men det skulle om något orsaka instabilitet, inte främst pga det nya operativets beskaffenhet utan framförallt för att det är ett så pass komplext system med enorm last och enorm användarbas och att migrera det till ett nytt system, oavsett typ, skulle vara en mardröm och skulle INTE gå smärtfritt.

Den enda anledningen till en migrering skulle vara PR, det finns inget tekniskt försvarbart i att flytta ett väl fungerande system och det är väl det som MS har kommit fram till.

Dessutom, om dom skulle flytta till NT/2000 så skulle dom vid minsta lilla problem drabbas av dålig PR, "Microsoft sänker Hotmail vid flytt till 2000" skulle media basunera ut, så inte ens PR-aspekten gör det försvarbart.

En fråga jag ställer mig är hur deras driftenhet ser ut, undrar om dom anställer folk i tidningsannonser till den? "Microsoft söker erfarna BSD-administratörer till sitt driftcenter".. :e Undrar hur det är med internkurser, "tjenare Bill, jag skulle vilja gå den där sköna kursen 'Administrate BSD-clusters".. hehehe :e

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

sgtpepper > :e

------------------
Jag är skum

schassen;

Det har jag svårt att tro, Altavista har alltid kört på Digital-burkar (numera Compaq) med Digital Unix, det var därför Digital startade Altavista, för att visa upp vad deras teknik klarade av.

The site www.altavista.com is running Resin/1.2.8 on Linux

Som sagt...Linux is killing UNIX.

Dock är det helt korrekt som du beskriver, dom gick över till Linux i våras om jag inte minns fel.

------------------

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

Okej, jag tror dig. Vet att någon sa till mig att de skulle göra det i alla fall, sen kan jag inte stå för att min källa garanterat är säker ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Reefer:

Som sagt...Linux is killing UNIX.

Dock är det helt korrekt som du beskriver, dom gick över till Linux i våras om jag inte minns fel.

De må vara hänt att dom totalt gått över till Linux, det kan jag inte avgöra, men det faktum att deras front-webbservrar kör Linux betyder ju inte automatiskt att dom endast kör Linux, kanske kör dom Unix för själva sökmotorn och indexeringen och Linux för webbservrarna, men som sagt, det kan jag inte avgöra.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

r... ;)

Hotmail?
Bah...! ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 14 dec 2001]

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)