RRDLMedlem sedan mars 2001344 inlägg Exctasy, LSD, cannabis, kokain är förekomsten väldigt liten. Går på gymnsiet nu.. så en del av mina vänner har testat/röker hasch...
Klassar ni marjana som drog?
Det ger trots allt mycket mindre bieffekter än vad t ex alkohol gör.. Man blir inte agressiv osv.
SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inläggTycker att det finns lite olika snäpp..
1. Ibörjan tycker man alc och folk som röker tobak är idioter.
2. man testar att dricka
3. Man röker för första gången
4. När man ändå testat att röka kan man väl testa ett bloss på en joint?
5. när man testat en joint kan man väl testa en liten tabblet?
och sen så fortsätter det i en massa skit, givetvis så är det lite tid imellan, men..
Stanna på rätt pinne!
------------------
"Om ändå Jorden vore platt!"
SPiN:
Här i Stockholmsförorten Botkyrka kan jag säga att nästan alla röker på
Då måste det hänt en hel del sen jag gick i gymnasiet i Botvid (värsta feta stället, liksom, gangsta-land typ :e), jag vet inte om jag var extra blåögd men jag såg inte röken (!) av en joint under hela min skoltid där..
Matti:
det har inte rännstensungarna som bor i norra b och i Storvreten
Eyy, Storvreten är ju inte bara rännsten, det finns ju en hel del välmående medelklass i Storvreten, eller har det också ändrats :q :e
RDL:
Marijuana påverkar det centrala nervsystemet och då klassas det som en drog, det är inget som man själv kan välja att klassificera, det är som att säga att "jag klassar lastbilar över 24 meter som grävskopor". Det är ett narkotiskt preparat.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Klassar ni marjana som drog?
även alkohol och kaffe klassar jag som droger. :)
Som jag förstås inte intar!
SSPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Spin bor i feta överklassområdet i Botkyrka.. där har de råd med droger.. det har inte rännstensungarna som bor i norra b och i Storvreten.
Meh hallå, det är rännstensungarna jag snackar om här :e
Men här där jag bor vet jag att det är många som tar piller, t.ex. extacy. Majja, hasch, osv., är det som rockas ute i ghettona bland rännstensungarna.
schassen> Just i skolan vet jag inte om det är så många som pundar, men på helgerna är det desto flera. I plugget brukar det langas vet jag, och nere i centrum står det alltid en massa äldre (mellan 18 och 25) och säljer droger till yngre.
Mina syrror går just nu i 7:an och 8:an, och det är betydligt fler där som pundar än vad det var när jag gick på högstadiet. Trist är det. Bra att man har läxat upp småsyrrorna. :e
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inläggSpender:
Jag bor 5 mil ifrån Växjö, här är det mest cannabis som gäller. Var och varannan människa röker på. Inne i Växjö antar jag att det är mer ecstasy och grejer.
Samma här, bor 2,5 mil ifrån Växjö och säger samma sak! Jag har sett flera som varit påverkade på Kungsmadskolan - på skoltid - t.o.m! Plus diverse deals i Caféterian.
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggDet ger trots allt mycket mindre bieffekter än vad t ex alkohol gör.. Man blir inte agressiv osv.
Har aldrig sett någon få snetripp på sprit. Visst, folk kan bli sura eller börja lipa när de druckit sprit, men de sitter inte och stirrar in i en vägg i fyra timmar eller ramlar runt och tror att de är på en annan planet. Det är liksom där skillnaden är. Plus att ingen "dagen efter" betraktar alkohol som ett underbart preparat som ger en tillgång till (lägg in valfritt new age-trams här).
I Nacka, där jag bor, var det inte så mycket knark när jag gick i högstadiet/gymnasiet (tog studenten -99), men visst förekom det. Oftast i ganska blygsam utrsträckning, mest cannabis någon enstaka gång på helgerna och i några mer sällsynta fall LSD. Dock tror jag att det blivit något värre på sistone, men jag är för gammal för att hamna i dåligt sällskap så jag vet inte ;)
Nacka ligger nära Värmdö. Alla vet vad värmdöfolket är för människor... :e
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
PPatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg
Läskigt mycket här ute (Sthlm > Värmdö)
Där "grogga" de med läsk + amfetamin redan i slutet på '80-talet .... fast, det var ju förståss en hög med överklassungar det ;) . en vanlig bål o en "fet" bål.
Nä, tänk er allt ni INTE ser. Finns allt för många som smyger med detta.
En annan sak ... det är lättare att sluta röka brajja än vanligt röka
oh, glömde en sak .... man känner inget de första gångerna man röker en "holk" det måste först byggas upp ett lager =P innan det ger verkan. Det är därför som det är många som säger att det där va ju inte värre än vanligt röka o fortsätter tills de är helt "torra" uppe i skallen.
Jobba ett tag som vikarie på en gymnasie skola för ett par år sedan (landsbyggd) och då va civilspanarna ute nästan varje dag o checka läget .... och det fanns/finns otroligt mycket ute just nu eftersom efterfrågan verkar vara hur stor som helst och det är förståss inte konstigt då det är billigare att bli påtänd än att supa till
så kontentan blir:
Billigare sprit till folket!!! NU BUMS PÅ STÖRT!!!
cya,
PatrikB
------------------
'## -- second place is the first looser -- ##'
[Redigerat av PatrikB den 04 dec 2001]
SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inläggInstämmer med allt Patric B sa ;)
------------------
"Om ändå Jorden vore platt!"
eurecaMedlem sedan sep. 20002 921 inläggDroger och alkohol i all ära! eller nej.. ingen ära åt dom.
Synd att folk inte förstår att det går att bli hög på livet. Det är en underbar känsla som är gratis och...
eller gratis kanske den inte är.. man måste jobba lite med sig själv för att uppnå den.
hursomhelst en underbar känsla
Bli naturligt hög idag säger jag bara! :)
Håller med eureca!
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
RRDLMedlem sedan mars 2001344 inlägg sgtpepper
Marijuana påverkar det centrala nervsystemet och då klassas det som en drog, det är inget som man själv kan välja att klassificera, det är som att säga att "jag klassar lastbilar över 24 meter som grävskopor". Det är ett narkotiskt preparat.
Okey visst sgtpepper.. men varför förbjöd man marijuana under början av '90 talet men förbjöd aldrig alkohol? (Det är svårare att bli beroende av maurijana än vad det är av alkohol.. Ger färre och mindre alvarligare bieffekter.. efter ett par års konsumerande av sprit så kan du bli jävligt underlig.. fingrarna böjar skaka osv.. Dessutom begås 70% av misshandlingarna osv när man är påverkad av alkohole.. Men man blir inte aggressiv av maurijana... För att få tag i maurijana idag måste man umgås i kriminella kretsar sen de har förbjudit det.. Till skillnad från sprit som är väldigt lätt att skaffa.. bara att gå ner på systemet och köpa.. Sen har polisen satsat en massa miljoner på att hitta och arrestera människor som använt sig av maurijana istället för att använda pengarna till något nyttigare än att försöka arrestera oss som vill ha lite kul.. En annan positiv sak med maurijana är att det inte blir någon bakfylla heller, om du nu inte dricker alkohol samtidigt... då kan jag lova att bakfyllan kommer att kännas 100 gånger värre än vanlig bakfylla..)
Spango
Har aldrig sett någon få snetripp på sprit. Visst, folk kan bli sura eller börja lipa när de druckit sprit, men de sitter inte och stirrar in i en vägg i fyra timmar eller ramlar runt och tror att de är på en annan planet. Det är liksom där skillnaden är. Plus att ingen "dagen efter" betraktar alkohol som ett underbart preparat som ger en tillgång till (lägg in valfritt new age-trams här).
Hey, spango nu håller jag inte med dig.. *tänker* har jag sett människor börja bråka när de är fulla? Om jag inte minns fel så var det för någon vecka sedan så fick jag ett käftslag av någon som jag inte kände och luktade sprit som fan.. Vad jag vet så börjar man inte stirrar in i en väggar i fyra timmar eller ramlar runt och tror att man är på en annan planet.. Av maurijana så får man ett rus på drygt tre kvart och tycker att allt runtomkringen känns skitsoft lyserna kommer närmare osv.....
Sen slog man ihop den med en annan skola med mycket problem. Nu är "min" gamla skola känd för att ha mycket droger och sex på skolan.
Vilken skola är det du pratar om?
------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e
SSpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg sgtpepper:
"Marijuana påverkar det centrala nervsystemet och då klassas det som en drog, det är inget som man själv kan välja att klassificera, det är som att säga att "jag klassar lastbilar över 24 meter som grävskopor". Det är ett narkotiskt preparat."
Skulle man gå efter centralstimulans så skulle koffein vara narkotika. Faktum är att väldigt få droger förutom nikotin och amfetaminbaserade grejer är centralstimulerande. Cannabis är inte det.
------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Med tanke på hur dj***a puckade, slöa och rent av trafikfarliga folk blir av cannabis vore det vansinnigt att göra det lagligt. Visst är alkoholen egentligen värre med tanke på hur kroppen (fysiskt) tar stryk av det, men varför ha två onda ting när man kan begränsa det till ett?
Att det röks mer nu bland ungdomar visar väl hur samhället kommer att se ut om 10-20 år... jmfr med 70-80 talet efter flowerpower... halva befolkningen har en lägre utbildning än vad de eg kunde haft m.m.. så 2010-> blir det väl en massa fabriksarbetande amatörpsykologer av dessa.
Skål ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggTack PeW!
Den här drogliberaliserande debatten skrämmer mig.
EerkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Droger är farlig, alkohol också. Folkhälsoproblem som det tas för lätt på. Minska ner på supandet gör en lite bättre måendes faktiskt.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Den här drogliberaliserande debatten skrämmer mig
Jag börjar känna mig luttrad, men jag håller med om att det är skrämmande att samma diskussioner poppar upp allt oftare (inte bara på wF). Det blåögda "lev sköööööönt" folket vill liberalisera sitt missbruk. Det trista är att ju mer de gör sig hörda desto mer desinformerade blir nästkommande generationer. Det tristaste är att många som upptäcker hur värdelöst det egentligen är att droga sig (med vad det nu än är) upptäcker detta så pass sent att det kan vara svårt och jobbigt att ta sig ur det.
Kan rada upp en del exempel på hur även haschrökning drabbar missbrukaren, men jag antar att det är tämligen meningslöst då förnekelsen är ganska starkt hos de flesta drogmissbrukarna ("jag har kontroll, jag vet vad jag gör, jag kan sluta när jag vill, denna drog är bäst...").
Med drog menar jag såväl alkohol som annat ;)
Den stora frågan är väl VARFÖR de öht drogar sig???
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 06 dec 2001]
Tummen upp för Pew! :)
själv dricker jag inte ens sån där cider med alkohol som man köper på ica, konsum osv. (har nog den renaste levern i klassen :) )
------------------
*GaBlimp*
www.spelbasen.net
vissler