webForumDet fria alternativet

Mönstring??!?

Småprat

120 svar · 599 visningar · startad av Kiwifagel · sida 4 av 7

Frågan, av Kiwifagel

Tjabba då ska man mönstra på Torsdag, sen bli man väl skickad till Afghanistan eller något:) Minröjare?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Lumpen var fan i mig den bästa tiden!
Fattar inte hur man kan vilja missa det... för det gör man verkligen om man avstår utan bra anledning. Alla blåmärken och blåsor under fötterna glömmer man snabbt och det var tamejfan en sorglig dag när man muckade.
Även om man inte kanske tyckte det just då ;)

Precis som schassen skriver så blir man ett rejält sammansvetsat gäng som man lärt känna under både fysiskt och psykiskt pressade former - men det är värt varenda djävla tältförflyttning nu så här i efterhand.

Har inte hört nån som väl fullföljt en normalhård värnplikt som ångrat sig. Och det handlar inte om att MÖRDA, som vissa så käckt påpekar efter att ha kollat för mycket på krigsinslagen på TV.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 03 dec 2001]

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Men men, en 9:a på intelligensen a.k.a. inskrivningen gör mig gott.
Kim, du är inte så intelligent, va? ;)

De tester man skriver (eller om det är på dator nuförtiden) är inga intelligenstester, IQ-tester eller något sådant - det är tester på logiskt tänkande och slutledningsförmåga.
Vad som är lättast av bensin och vatten, var på en stång med olika vikter i ändarna jämvikt uppnås osv.

Eftersom jag fick göra telegrafiprovet vet jag att jag hade 6 eller bättre på det logiska testet och senare har jag fått höra att med alla fysiska tester inräknade hade jag 8 - hur det nu gick till? :e

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Men IQ-test baseras väl också på logiskt tänkande? :q
Det handlar väl inte om hur mycket man verkligen _vet_, utan ungefär vad man kan gissa sig till? Om man nu kan säga så... :)

Hur gick telegrafin för er då? Det gick riktigt dåligt för mig, hade typ 150 fel eller nåt. Och ändå tyckte psykologen att det var bra, för det var tydligen bättre än vad de flesta brukade göra :D

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --

Telegrafin var en baggis! Godkänt var 25 fel och jag hade 18. :h

------------------

18 fel sammanlagt?! Alltså både på det första och på det andra provet?

Ni kanske inte hade likadant som i år, när jag mönstrade? Om det är samma, och du fick endast 18 fel måste du legat inne som telegrafist?! :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nää, jag låg inne -95 och mönstrade 92-93 nångång. ;)

Vårt prov var först en uppvärmning så man lärde sig A, S, D och F (har jag för mig att det var).

Under det skarpa testet var det väl en 300 tecken eller nåt - det jag minns mest är att det gick jävulskt fort på slutet, näven skrev av sig själv! :e

------------------

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Och det handlar inte om att MÖRDA, som vissa så käckt påpekar efter att ha kollat för mycket på krigsinslagen på TV.

Jag antar att du menade det jag sagt tidigare. Nej.. det handlar om att lära sig mörda i självförsvar. fast då kallas det inte mord iofs. Så låt mig omformulera så här. Man lär sig döda i gott syfte. låter det bra? :OO

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Sen är det ju en bra grej att ha nerskrivet när man söker arbete också...

Jag kan tänka mig att det finns nyttigare saker att ha i sin CV än s.k. "utbildning" i krigsföring. Inom vilka yrken skulle det anses vara en merit? Kommer nog få skit för att jag sa detta.. hoho :e

------------------
"Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Hmm klara av lumpen. hård disiplin med mera. Jag har iallfall läst på MÅNGA ställen att det är en fin merit att ha.

Men jag ska ju inte göra lumpen jag :x

------------------
Vill du rädda ett träd skjut en bäver!

Klart att det är en merit! Många företag kollar på om man gjort värnplikten när man söker, och det säger ju sig självt att det är en fördel att ha gjort den!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Nja, det var så förr kanske, men jag har aldrig varit med om att dom frågat om fullgjord militärtjänst eller rättare sagt; att dom ser det som en merit, ska vara om man gått OHS som reservare och där fått utbildning som teknisk instruktör eller liknande, då kan det vara nåt, men inte som vanlig menig.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

eureca->Man lär sig döda i gott syfte. låter det bra?

Ja, om Sverige invaderas. Och vi riskerar vår demokrati.

Tänker du sitta i ett hörn med alla andra 5:e kolonnare, och klaga, när FI mejar din familj?
Eller tänker du spraya några "tuffa" slagord på väggen?

Tyvärr är det så att tanke och handling skiljer sig åt.

Jag har inte skjutit skarpt på annat än pappfigurer. Jag känner mig inte som en mördare bara för jag kan hantera ett vapen.

Sen är inte lumpen 24 timmars skytte, det är mycket mer. Om inte lär man sig vad man själv pallar med, första förband mm. mm.
Eller vad sägs om att hoppa fallskärm i 2 meter snö...

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Ok, det är väl en merit på så sätt att det är fysiskt och psykiskt krävande. Men det ligger väl knappast tankeverksamhet bakom att lyda ett befäl? Som vanlig menig är det väl ändå att lyda som gäller, alltså inte ifrågasätta något utan göra som man blir tillsagd, och det är ändå inget tecken på intelligens. Visst det kan väl vara roligt att springa omkring och leka krig, men nog finns det mer givande aktiviteter att ägna sig åt, anser jag. ;)

------------------

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Nej.. det handlar om att lära sig mörda i självförsvar. fast då kallas det inte mord iofs. Så låt mig omformulera så här. Man lär sig döda i gott syfte. låter det bra?
Sådant här hör man bara från folk som inte gjort lumpen...

Lumpen handlar, som de andra redan påpekat, om så mycket mer än att ligga i ett lerigt dike och skjuta. Vill man lära känna sig själv är lumpen helt oslagbar. Glöm bort allt trams om att hitta sig själv när man är ute och backpackar och röker hasch i Indien, det må vara skoj men lumpen öppnar upp en mot sig själv mer än något annat.

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

Men det ligger väl knappast tankeverksamhet bakom att lyda ett befäl? Som vanlig menig är det väl ändå att lyda som gäller, alltså inte ifrågasätta något utan göra som man blir tillsagd, och det är ändå inget tecken på intelligens.
Som sagt, sådant här hör man bara från folk som inte gjort lumpen. Visst, man ska ta order, men det är inte det folk har problem med. Order har vi tagit i hela våra liv, i skolan och överallt annars.
Skillnaden mot när befälen säger åt en vad man ska göra är att man ofta blir tvungen att lista ut vägen mellan start och mål själv, vilket vissa har svårt med. Det kan vara en förskräckelse att ingen håller en i handen längre...

------------------

Skillnaden mot när befälen säger åt en vad man ska göra är att man ofta blir tvungen att lista ut vägen mellan start och mål själv, vilket vissa har svårt med. Det kan vara en förskräckelse att ingen håller en i handen längre...

Ja herregud, tänk att själv behöva använda hjärnan. Har svårt att tänka mig att man utsätts för situationer som är svårare än att en normalt funtad person klarar av att hantera dem. Är väl bara att improvisera... Nä skämt å sido, nu börjar ni väl snart koka av ilska. Ni har säkert rätt, lumpen har säkert gett mycket och har säkert hjälpt er mycket att kvalificera er inom de yrken som ni har idag... :p

------------------

Ja herregud, tänk att själv behöva använda hjärnan.
Tro mig, för många (framför allt de som gjorde lumpen ofrivilligt) var det vansinnigt svårt. Utanför lumpen kan man faktiskt klara sig ganska bra utan att tänka alltför mycket...

Har svårt att tänka mig att man utsätts för situationer som är svårare än att en normalt funtad person klarar av att hantera dem.
Grejen är inte att klara av dem, utan att utsättas för dem.
Kom tillbaks när du bott en vecka i ett tält, i trettiogradig kyla, sovit tre timmar per natt, bajsat i en tunna (ute i ovannämnda temperatur) ätit för lite mat samt ägnat hela din vakna tid åt att antingen stå stilla och vänta på något eller springa, så kan vi börja snacka på en någorlunda jämn nivå ;)

------------------

[Redigerat av spango den 05 dec 2001]

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

bajsat i en tunna

Hade ni en tunna? vilken lyxlumpen... :p

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Tänker du sitta i ett hörn med alla andra 5:e kolonnare, och klaga, när FI mejar din familj?

Hmmm.. okej. jag får skärpa mig och diskutera mer seriöst från och med nu.

Jag har en dröm om att vi alla skulle känna att vi är världsmedborgare och inte bundna av gränser.

Låter det konstigt? Alla har inte varit i samma situation som mig.

Jag blev svensk medborgare när jag var 19 år. Innan dess var jag Jugoslavisk medborgare

När kriget startade i jugoslavien så kunde jag inte kalla mig Jugoslav helt plötsligt. För då skulle jag vara serb. Och det kunde jag inte vara för att jag arvsenligt var bosnier.

Men jag är född i sverige och kan knappt prata bosniska jämfört med det svenska språket. Jag har umgåtts med svenskar och blivit försvenskad. likväl har jag besökt Jugoslavien och tagit intryck från den kulturen. Jag är även starkt influerad av den amerikanska kulturen då jag bott där en kortare period och alltid varit fascinerad av landet som är skateboarden mecka.

Tänk dig att du under ett par år känner att du helt plötsligt inte tillhör nån nation. Du har inget pass eller fotbollslag att hålla på under VM.

Jag vill att vi inte känner för någon nation mer än någon annan. Alla människor ska värderas lika mycket. Jag vill ha dom värderingarna och inte tvingas välja sida eller vem jag ska beskydda. Och jag önskar att ingen behövde göra det.

När det gäller att skydda sin familj så är det en självklar sak att man vill göra det. Men vi ska inte behöva komma till den punkten där vi måste uppleva detta.

Jag drömmer om en värld där det är fred trots att jag har passerat barndomen tonåren och kan kalla mig vuxen. Jag går runt och funderar titt som tätt vad man kan åstadkomma för att skapa mer fred och harmoni i vår värld.

Eller tänker du spraya några "tuffa" slagord på väggen?

*trams* :)

seriöst. sånt skulle jag aldrig göra. klotter är oerhört fult. att spraya tuffa slagord får bara motsatt effekt ju.

Jag har inte skjutit skarpt på annat än pappfigurer. Jag känner mig inte som en mördare bara för jag kan hantera ett vapen.

Bra att du inte känner så! Du är ingen mördare. Du är utbildad till att kunna mörda. Men det skulle jag lika gärna kunna göra utan vapen. Vi skulle alla kunna vara eventuella mördare.

Det handlar om principsak. Jag skulle inte kunna tänka mig hålla ett vapen för att jag vet vad det är tillverkat för. Men visst kan jag tänka mig att det är kul och skjuta pappfigurer och testa sin förmåga att kunna sikta och koncentrera sig.

Sen är inte lumpen 24 timmars skytte, det är mycket mer. Om inte lär man sig vad man själv pallar med, första förband mm. mm.

Det jag reagerade mest på i denna tråd är att klyschan "du är inte man om du inte har gjort lumpen" råkade komma fram.

(nej sgtpepper jag skyller inte på dig.. du kan ju inte rå för att den klyschan redan finns :) )

Alla som vill göra lumpen men inte får. dom kommer inte känna sig som riktiga män så länge den klyschan lever kvar.

Sen kan jag mkt väl tänka mig en finnig o lite halvslö tonårspojke lär sig ta hand om sig själv bättre efter att göra lumpen och mår mycket bättre av det.

Jag kommer dock alltid tycka att det gör ont i hjärtat att veta att folk tar vapen i sina händer. oavsett anledning. för det tyder ju på att världen inte är riktigt civiliserad än.

Eller vad sägs om att hoppa fallskärm i 2 meter snö...

Yiihaaa! :e
låter faktiskt helkul! :)

Fast jag är glad att jag övertygade psykologen på mönstringen att jag ville bli skateboardproffs istället :)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

eureca: lysande skrivet!

------------------
"Jag är inte lat, jag bara lever livet lite saktare..."

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)