webForumDet fria alternativet

Ännu en virusvarning...

Datasäkerhet

13 svar · 228 visningar · startad av Grummel

Medlem sedan juni 2000112 inlägg
Frågan#1

Min datalärare skickade mig detta precis:

Inom 48 timmar kommer ett nytt virus att aktiveras som Microsoft har
informerat om just nu. Om du får en e-mail med titeln HELP får man inte
öppna, inte markera detta med mus, prova heller inte att radera eftersom den
minsta rörelse vid den aktiverar viruset. Man måste vänta 48 timmar och
sedan kan man radera brevet. Om du provar att radera innan dess så aktiveras
viruset automatiskt och raderar all data från din hårddisk och tillåter inte
att du kommer åt operativsystemet.
Det är jätteviktigt att informera alla om detta!

?
Seriöst? Ett virus kan väl knappast exekveras såvida man inte låter det köras? Att läsa mailet kan väl inte orsaka en spridning av viruset?

------------------
*Fingrarna i kors*

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Någerlunda överdrivet om jag får säga min sak...

Men jag är igen expert ;)

------------------
Vill du rädda ett träd skjut en bäver!

Medlem sedan okt. 2001106 inlägg

Tacka vet jag Norska Virus, de är iaf hövliga...

"Morrn morrn! Jej aar ett Norskt Virus! Sicke mig till alle dine vänner och radere sedan heeele din hårddisk."

------------------
my two cents...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ett virus kan väl knappast exekveras såvida man inte låter det köras

Det är ju det som varit ett dilemma i den senaste vågen (badtrans.worm...). Ett säkerhetshål i IE 5 medgav att virus aktiverades (filen kördes) fast använderen endast markerade själva mailet i listan av mail.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Som PeW konstaterar, möjligt är det, men själv väntar jag med att tro på just det här viruset tills det har blivit bekräftat av några nyhetsmedier inom IT-området. Det förekommer ju många lösa rykten om virus hit och dit. Den sista meningen:

Det är jätteviktigt att informera alla om detta!

Sådan "information" via email till alla man känner, gör ju varningen till ett "virus" av norsk kaliber ;)

;)

------------------

Medlem sedan nov. 2001116 inlägg

Hoax

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Min datalärare skickade mig detta precis:

Om din datorlärare har skickat dig det där så borde han med våld avsättas och förbjudas att undervisa i annat än träslöjd hädanefter :OO

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Reefer :e :e :e

------------------

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Han kanske undervisar i data, dvs information som behandlas i en dator ;)

------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Konstigt att det är just Microsoft som hittar alla dessa konstiga virus... Borde det inte vara nåt antivirusprogrammakarföretag som typ Symantec som hittar dem..? :OO

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Reefer: :e

PeW:
Ett säkerhetshål i IE 5 medgav att virus aktiverades (filen kördes) fast använderen endast markerade själva mailet i listan av mail.
Japp, varför jag samtidigt vill informera om att patchen som täppte till detta säkerhetshål har funnit ute sen mars i år. http://windowsupdate.microsoft.com är en sida som bör besökas regelbundet även av "vanliga" användare.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... patchen som täppte till detta säkerhetshål har funnit ute sen mars i år

Mmm.

Minns när jag sprang och köpte Win95 dagarna efter att disketterna (jo, det handlade om disketter - en jävla massa) kom ut. MS-frälst var man ju då. ;)

På den tiden trodde Bill inte att Internet skulle bli något, så de införde ett eget alternativ till AOL. MSN har jag bestämt för mig att det hette. Och MS var väldigt måna om att alla som köpte Win95 skulle ansluta sig till MSN för att få del av alla fantastiska möjligheter som fanns där. Även om man aktivt valde bort allt vad MSN heter vid installationen, så nog f..n låg det en MSN-ikon på skrivbordet när installationen var klar. Typisk amerikansk försäljarstrategi alltså. :)

Varför kan inte MS vara lika gåpåiga när det gäller att få kunderna att prenumera på de säkerhetsmaillistor som finns, frågar jag mig. Inte ens en gnutta information om det i manualerna som följer med. Och varför försöker MS aktivt (genom stämningshot och lobbyism) hindra listor som Bugtraq att rapportera om säkerhetshål i MS produkter?

Är det så konstigt om majoriteten av MS användare är omedvetna om säkerhetsproblemen i MS produkter? :l

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 01 dec 2001]

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Är det så konstigt om majoriteten av MS användare är omedvetna om säkerhetsproblemen i MS produkter?

Nej

------------------
Ancilla, face mea laganum!

361 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
230 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
231 ms — ändringar (db)