webForumDet fria alternativet

Vad gjorde folk innan mobiltelefonen

Småprat

21 svar · 469 visningar · startad av erka

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg
Frågan#1

Hur fick man tag på folk när inte mobilen fanns. Någon har berättat om små stålkurar där man kunde ringa med mynt. Om man tex är på väg till en fest mitt i vintern och hela tiden ringer för att få ny vägbeskrivning, borde det inte kosta välidgt mycket pengar, var man tvungen att ha med sig en väska en kronor varje gång man skulle någonstanns ifall man behövde ringa ?

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Vägbeskrivning?? En riktig karl hittar väl själv utan att behöva fråga om vägen? ;) :e

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

Bahhh, en riktig man går vilse i kylan med vilje för att visa att han tål lite skit :e

Man kanske inte gick vilse, man var tvungen att ringa 90 000, hade alla massa mynt på sig hela tiden ?

------------------

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om man tex är på väg till en fest mitt i vintern och hela tiden ringer för att få ny vägbeskrivning, borde det inte kosta välidgt mycket pengar, var man tvungen att ha med sig en väska en kronor varje gång man skulle någonstanns ifall man behövde ringa ?

På den tiden fanns det något som heter karta. Genom att studera en karta kunde man lära sig vägen och behövde därför inte ringa upprepade gånger ;) Men annars har du rätt i att man behövde en massa enkronor om man ville ringa, men det gjorde inget om man inte hade några eftersom telefonen i alla fall var vandaliserad så att det inte gick att ringa ;)

Jag tror inte det kostade något att ringa 90000, men att det numret förutsatte en fungerande telefon så det gick inte att ringa i alla fall.

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Innan mobiltelefonen fanns löste man problem i förhand, inte i efterhand

------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

SDCd

Jag längtar tillbaks till den tiden då man kunde bestämma saker mer än fem minuter i förväg.
Nu är det alltid: "Vi kan höras på mobilen senare..." :l

------------------
/Tor
www.tor.nu

UlfT
Karta ? Hade stålburarna gps positioneringskartor. Imponerande!

------------------

Glöm GPS! De hade papperskarta i telefonkatalogen, understött av pappersbaserad GRPS (GatuRegisterPositioneringsStöd). ;)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Hur vet du allt det här, UlfT?

Levde du då? ;)

Eldade inte folk upp dessa pappershögar. Var de stora och tunga ? Är det därifrån www.gulasidorna.se härstammar ?

Så många frågor om förr

------------------

-> hypatia

Jag medger att jag inte levde på 50-talet när de första mobiltelefonerna kom, men jag levde innan de fick någon större spridning ;) Jag minns till och med när den lilla exklusiva skaran mobiltelefonägare lade upp sin attacheväskliknande telefon bredvid sig på ett tågsäte och ringde och sa:

Ja, hej, det är jag som ringer nu. Jag sitter på tåget. Det är därför det hörs så dåligt. Nu passerade vi Hallsberg. Jag tror du måste ta och sälja Fermenta-aktierna fort nu. Oj nu passerade vi Krylbo! Men var ligger då Hallsberg? Köp ASEA!

-> Erka

Jo, de eldade upp pappershögarna, tyvärr. :(

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Är det bara jag som är gammal nog att komma ihåg att man inte behövde enkronor för att ringa? Det fanns något som hette 25-öringar som funkade.

Sen kunde man ju ringa gratis om man kunde knepet att slå på klykan vid precis rätt tillfälle (precis när myntet var på väg ner) :e

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

Träffade du Refat ;)

------------------

Träffade du Refat

Tänker du på det där med Fermenta-aktier? Nej. Känner du någon som har haft FramFab-aktier? I så fall, hette han Jonas Birgersson?

OT
UlfT, hade för mig att det även i farmentaaffären innefattade fusk köp av den egna aktien etc etc...

------------------

Möjligt att det fuskades även på det viset du nämner. Själv minns jag inte exakt hur allt fusk gick till. Den falska doktorshatten var bara en av många skumma detaljer. Tråkigt för alla lycksökare som tog stora banklån för att investera i aktier som de trodde var garanterade att ständigt gå upp.

Ovanstående ska inte ses som kritik mot aktiehandel som sådan, men det finns skäl att vara försiktig med verklighetsfrånvänd spekulationshysteri. Men annars kan aktier vara ett bra sätt att låta folk investera i företag. Man ska naturligtvis aldrig låna för att köpa aktier. Då är det bättre att företaget själv lånar direkt från banken.

I princip tror jag inte på aktiehandel, när något skiter sig pågrund av de stora aktörernas fall är det inte killarna med miljarder som får punga ut, jag tror det drabbar småspararna. Därför har jag hellre mina pengar i maddrassen :)

Slut på OT :)

------------------

För att på något vis knyta ihop aktier med ämnet, det var över sådana telefoner 80-talets aktieaffärer avhandlades :)

Medlem sedan nov. 2001116 inlägg

Man kanske inte gick vilse, man var tvungen att ringa 90 000, hade alla massa mynt på sig hela tiden ?

Har man massa mynt på sig nu då skall man köpa en McBengt eller nått.. :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)