webForumDet fria alternativet

Jag följde mitt hjärta!

Småprat

19 svar · 254 visningar · startad av eureca

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Frågan#1

Jag var på en kyrklig loppmarknad idag och skulle köpa möbler. loppmarknaden fungerar såhär att folk skänker prylar dit gratis och sen så jobbar folk (mest gamla pensionärer) där på frivillig basis och all vinst går till välgörande ändamål.

Så hittade jag ett skrivbord för 80:- som jag ville ha. När jag skulle köpa det av en av gubbarna som jobbar där (han såg ut som 70-80 år gammal) så gav jag honom en hundralapp och fick en massa 20- och 50-lappar tillbaka.. men också en 500-lapp hängde med som jag misstänker gubben trodde var en 100-lapp... jag såg framför mig hur ett sjukt barn eller nån annan behövande fick mindre.. så jag följde mitt hjärta och lämnade genast tillbaka den.

Berätta om er senaste goda gärning. och så undrar jag om nån inte skulle handlat som jag? *formulerar mening på ett sånt sätt så att den kan ge upphov till roliga skämt*

Medlem sedan okt. 2000885 inlägg

Personligen tycker jag inte att du har gjort en god gärning, utan bara agerat som man förväntar sig att människor ska agera.

------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...

Jag måste påpeka att jag formulerade mig fel. Jag vet att jag handlade som man ska utan att ens tänka efter. Men jag tänkte också att det finns människor som inte är lika ärliga i denna värld. Dagsidningarna och TV-nyheterna är fulla med människor som handlar fel och tänker fel. Blev och är glad att jag är en god människa. För efter allt som händer runtomkring oss så glömmer man bort att det trots allt finns saker som folk omkring gör med hjärtat istället för att använda andra kroppdelar att tänka med.

Har varit en lite dålig människa ibland (inte överdrivet). Men nu har jag bestämt mig för att leva ett genomärligt liv så långt det går (man äter inte djur, man går med i greenpeace och köper inte ut folköl åt minderåriga)

Så om jag får formulera om det så undrar jag om det är någon som frestat till att begå ett litet brott nångång. men låtit hjärtat styra valet?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Min "goda garning" var nar jag forra julen hittade 1500 kr kvarglomda i bankomaten.

Jag lamnade bums in pengarna i receptionen pa banken som i sin tur sparade upp vem som hade tagit ut dom.

Det visade sig att det var en gammal farbror som tagit ut pengar for att ge till sina barnbarn i julklapp men glomt kvar dom i automaten (han var lite senil). En dag senare sa ringde han och undrade om han fick komma forbi med en julblomma och hittelon...

Gulligt va?

Angaende...

Så om jag får formulera om det så undrar jag om det är någon som frestat till att begå ett litet brott nångång.

...sa vill jag bara saga att min froken i forsta klass larde oss den Gyllende Regeln...och den forsoker jag alltid leva enligt.

[Redigerat av annesophie den 21 nov 2001]

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Min "goda garning" var nar jag forra julen hittade 1500 kr kvarglomda i bankomaten.

Tänk om polisen hade stått bakom, och sett dig kliva fram och roffa åt dig pengar ut en bankomat, för att sedan höra din ursäkt "...jo, jag tänkte precis gå in till banken och lämna tillbaks pengarna..."

undra vad som hade hänt... :)

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?

Brimba>

Ha ha jag har aldrig tankt pa det...men visst...du har en poang...

Om man fa tro vissa (som nu for en hetsig debatt MOT allt vad polisen ar inne i Politiska forumet) sa hade polisen antagligen skjutit mig pa flacken! *skrattar*

OT

Forresten...for din "Spindel lista" pa din sida... Holländska: Spin, AnneSophie sprak: TA BORT! :)

[Redigerat av annesophie den 22 nov 2001]

"sa hade polisen antagligen skjutit mig pa flacken! *skrattar*"

...Och sen skulle dom tagit pengarna o köpt videoredigeringsutrustning och redigerat om skjutningen på dig så att det såg ut som du skulle skjuta mot polisen... :e

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Holländska: Spin, AnneSophie sprak: TA BORT!

Så jag och Brimba heter likadant, fast inte på samma språk? ;)

Ta bort? :q

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Man vinner inte silver, man förlorar guld --

eureca>
:e

SPiN>

Ja du och Brimba ar bada spindlar *ler*...men forutsatt att ni inte ar sma, hariga och ackliga riktiga spindlar sa vill jag naturligtvis inte ta bort er! *kram*

------------------
"Varför krymper inte får när det regnar?"

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Min goda gärning är när jag vaknar på morgonen och tillför min existens till civilisationen genom mänskligheten!!

------------------
======goldy=======
<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=_blank>db<---BURNER--->db</A>

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Eureka, klart du ska glädjas åt att du följde ditt hjärta. Det var en god gärning, om än en självklarhet. Det finns tyvärr på tok för många som inte handlar som du handlade i det här fallet.

Min dagliga "goda gärning" är att försöka följa tio guds bud, trots att jag inte är troende.
Däribland ingår att jag inte ska döma andra - t.ex. andra debattörer på wF baserat på vad de skriver... ;) (Med viss hänvisning till en debatt det har hänvisats till tidigare... :OO ;))

[Redigerat av Rikard den 22 nov 2001]

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Hmm. länge sedan jag gjorde någon god gärning. tror jag...

Lånade ut mitt ps2 till en kompis. det var ganska snällt gjort? eller?

------------------
Vill du rädda ett träd skjut en bäver!

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

:e

Grymt - En ängel §e

------------------
Star Trek är som en drog; man kan inte sluta :e

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Vad är en god gärning?
Att mobba någon?

------------------
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Jag gjorde en god gärning i lördags.
Klockan 9 prick stod jag i en gallaeria, och senare även på torget,i staden med en bössa banderoll och samlade in pengar till "Världens Barn".
Jag stod i två timmar och fick in över 1000:- som skall gå till matpaket till barn i afrika. Det kändes så bra och det var roligt att skoja med alla pensionärer som förmodligen tyckte att det var roligare att jag var där än jag själv...
"Ingen kan göra allt med alla kan gör nått..."

------------------
with love - arwid

Rikard>
Hur kan du följa de tio budorden om du inte är kristen?
"Du skall inga andra Gudar hava vid sidan av mig"
Bara nyfiken hur du då går tillväga...

------------------
with love - arwid

Skyman>

De tio budorden ar, som diskuterats i manga tradar innan, egentligen vanligt sunt fornuft nedskrivet i ord.

Jag ar inte religios for fem ore och forsoker anda leva efter nio av dom varje dag. Det forsta ar ju "Du skall inga andra Gudar hava vid sidan av mig" vilket inte riktigt kan appliceras pa mig da jag inte tror pa nagon gud :), men de andra nio ar val regler som vi alla borde folja i vilket fall...eller hur?

[Redigerat av annesophie den 23 nov 2001]

Jag är inte heller religiös, jag är kristen.
Kan förmoda att detta diskuterats förr... Då tänker jag inte ge mig ut i en diskussion om varför man ska plocka det man vill ur bibeln så att det passar en själv... "Bygg din egen religion" så:
Om du mår bra så är det väl bra för dig.

------------------
with love - arwid

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Hmm.. Kjell är gud.

------------------
www.motorforum.nu - En vacker oas fylld av blommor!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

skyman, jag orkade inte nämna att jag hoppar över just det. Jag tror att du förstod vad jag menade i alla fall. :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)