Kan våld anses som nödväntigt ibland?
39 svar · 670 visningar · startad av kallee · sida 2 av 2
Frågan, av kallee
Jag undrar om ni tycker att våld är acceptabelt i vissa situationer? Ifall någon tex säger kränkande saker till din flickvän/pojkvän... eller något annat..
Läs frågan i sin helhet →Äckliga gubbar som tvingar till sig sex av underåriga barn tigger efter massor av stryk.
Vi är nog alla överens om att pedofili verkligen är vidrigt, men jag måste faktiskt hålla med Cloe. Pedofiler är sjuka människor. Jag har hört att många av dem själva har utsatts för sexuella övergrepp som barn, och därför har fått en förvriden syn på sexualitet. Där ser man vilka konsekvenser pedofili kan föra med sig i värsta fall. Det man bör göra är att skydda samhället från dem, och om möjligt försöka bota dem. Detta kan lösas genom att hålla dem inlåsta på vårdanstalter (ska förstås vara rymningssäkra), men våld löser ingenting. De blir inte botade av det. Om de hålls inlåsta är det helt onödigt. Det enda man får ut av det är hämnd, hämnd mot en person som en gång själv var ett offer, och därför blev en förövare.
Detta kan lösas genom att hålla dem inlåsta på vårdanstalter (ska förstås vara rymningssäkra), men våld löser ingenting
Jag håller självklart med, våld löser i dessa fall ingenting. Men det menade jag inte heller, det faktum att våld inte är lösningen är nog inget man tänker på om man kommer på en pedofil mitt under gärningens gång, då skiter man nog högblankt i det.
Vad jag menar är att jag har full förståelse över om en pedofil blir misshandlad, jag blir inte upprörd och jag kan nog även nicka belåtet och smacka med munnen men min politisk korrekta del av hjärnan tycker självklart att snubben skall spärras in på vårdanstalt, men det är ju två olika saker, självklart skall inte staten sanktionera våld mot dessa typer av människor, staten skall ge vård, men om någon privatperson skulle ta saken i egna händer så är jag där med vimpel, tuta och hejaramsa.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
Enda stuationen att använda våld är om någon hoppar på en.
Aldrig mer våld än vad nöden kräver
Står något liknande i lagboken...
------------------
Bara döda fiskar flyter med strömmen...
Jaha, så det är plötsligt befogat att slå på psykiskt sjuka människor?
Missförstå mig rätt ;)
Men faktum är jag troligen inte skulle tveka att ge en person som utnyttjar/våldför sig på barn minst slag med nåt trevligt trubbigt tillhygge... om jag fick chansen.
Så är det bara och du får tycka vad du vill om det. ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 23 nov 2001]
Vi är nog alla överens om att pedofili verkligen är vidrigt, men jag måste faktiskt hålla med Cloe. Pedofiler är sjuka människor. Jag har hört att många av dem själva har utsatts för sexuella övergrepp som barn, och därför har fått en förvriden syn på sexualitet. Där ser man vilka konsekvenser pedofili kan föra med sig i värsta fall. Det man bör göra är att skydda samhället från dem, och om möjligt försöka bota dem. Detta kan lösas genom att hålla dem inlåsta på vårdanstalter (ska förstås vara rymningssäkra), men våld löser ingenting. De blir inte botade av det
UlfT> Tack!
Det var ju det jag menade, även om jag inte skrev det.
Cloe, du brukar inte hålla så låg nivå på dina inlägg...
Nähä, tack så mycket för det...jag bara sa vad jag tänkte eftersom jag blev förbannad. Jag uppfattade PeWs inlägg som att det var OK att bestraffa pedofiler med fysiskt våld, och då undrade jag om det var ok att slå på alla som var psykiskt sjuka? Var det att hålla en låg nivå? Jag tycker att det i högsta grad är en relevant fråga! :x
Ni som håller med PeW> Är det okej att de andra fångarna i fängelset misshandlar pedofiler? Jag tycker att pedofili är bland det värsta som finns, men jag tycker inte att de ska misshandlas för det.
Däremot FÖRSTÅR jag om man skulle bli förbannad och slå till om man kom på en pedofil att utföra det. Men då handlar man efter sina instinkter och det är inte detsamma som att sitta o säga att pedofiler FÖRTJÄNAR stryk.
Våld löser inga problem. Vad de än har gjort så har många av dem handlat i ren desperation och har grova psykiska problem som de inte vill ha. Jag har pratat med en kompis om det här som jobbar på psyket med bland andra pedofiler. Tro mig, de VILL ha hjälp. De vill inte angripa barn. De är sjuka. Sorgligt att inte alla förstår det.
Ja, självklart. Äckliga gubbar som tvingar till sig sex av underåriga barn tigger efter massor av stryk. Att försöka jämställa det med misshandel av stackars utvecklingsstörda känns krystat för att använda ett väldigt milt ord.
Orkar nästan inte kommentera det. Jag jämförde aldrig, jag undrade bara om det var lika ok! :X x(
Men tydligen var det ingen som kände att de kunde svara på den frågan så jag antar att ni tycker att det är lika OK....Om inte, vad är skillnaden? Skillnaden är att utvecklingsstörda inte så ofta skadar andra människor, men likheten är att de har en psykisk rubbning i hjärnan....Jag tycker att det är en självklarhet att ingen ska behöva utstå fysiskt våld för den sakens skull. Det är som att rättfärdiga hur man behandlade förståndshandikappade i början på 1900-talet.
------------------
Cloe
Tänkvärt
När ett barn blir utsatt, då är det synd om det. När barnet blir vuxet och gör samma sak som det blivit utsatt för, då ska det misshandlas och spärras in.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
Cloe, vad jag inte gillade var din liknelse pedofil/utvecklingsstörd...
------------------
mvh /
Get In Shape ++ hyp3
Cloe, vad jag inte gillade var din liknelse pedofil/utvecklingsstörd...
Jag förstod det...det är upp till dej att gilla eller inte gilla, men jag gjorde ingen liknelse....Jag ställde en fråga och jag förstår om det uppfattades som att jag tyckte att utveckligsstörda är som pedofiler. Jag hoppas nu att alla förstår att det inte var detta jag syftade på.
------------------
Cloe
Någon som hört talas om appeasementpolitiken? De som har gjort det kan nog hålla med om att det ibland kan vara bättre att slå direkt än att försöka vara snäll...
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Jag tycker att pedofili är bland det värsta som finns, men jag tycker inte att de ska misshandlas för det.
Nej det tycker inte jag heller och jag uppmanar inga andra att göra så.
Men jag skulle antagligen inte tveka att klå upp en som våldfört sig på ungar ändå... och liknelsen som swey kom med får mig att spy... INGET ursäktar ett sexuellt umgänge med barn - det spelar ingen roll att de förmodligen är offer själva, det är ingen smittsam "sjukdom" vi talar om och ja, hitills har det varit åt helvete för mycket daltande med sådana brottslingar.
Det är mina tankar kring när JAG skulle kunna vara beredd till att använda våld och ja, så är det hur trist och taskigt det än låter.
Jag är väl en dålig människa då ;)
------------------
PeW, du får gärna spy, bara du inte spyr på mig. Det var ingen liknelse. Bara något att fundera över. Vad barnet blivit utsatt för sa jag aldrig, det kunde vara precis vad som helst.
Du påstår att det inte är smittsamt. Men att barn gör som vuxna gör, säger det ingenting?
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
Tycker inte alls att det ursäktar ett liknande beteende i vuxen ålder. Men som sagt så är det min tanke i ämnet - inget jag tänker "försvara" eftersom jag inser att alla tycker olika.
Nej jag spyr inte PÅ dig ;)
------------------
Tycker inte alls att det ursäktar ett liknande beteende i vuxen ålder.
Man måste alltid skilja på "ursäkta ett beteende" och "förklara ett beteende". Det är inte samma sak. Hur oursäktligt ett beteende än är, tror jag man vinner på att förklara det. Det kanske kan hjälpa oss att förebygga beteendet. I övrigt angående våld mot pedofiler, ta fasta på frågeställningen i tråden "är våld nödvändigt?" På den frågan tycker jag att det kan vara befogat om man tar en pedofil på bar gärning. Man måste ju göra något när brottet förövas. Men det anser jag är att jämföra med nödvärn. Men om en liknande situation inte föreligger, då anser jag att våld är onödigt. Det finns andra metoder. Men visst förstår jag att många vill spöa pedofiler, men det är inget svar på den här trådens fråga, utan ett svar på frågan "är det någon du vill spöa skiten ur?"
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">Våld har löst mer konflikter än någon annan faktor i hela värdshistorien. Hur avslutades t ex andra världskriget, jo att man bombade skiten ur Hiroshima & Nagasaki. Om inte de bomberna skulle ha släppts så skulle säkert ännu mer människor dött i krigen mellan USA - Japan.
Förästen varför är det "fult" att döda andra människor när det inte är "fult" att skörda skogen, bara att man har ett annat namn på det, industrialisering. (Vilket definintivt inte är straffbart)..
Ett annat scenario:
En mygga sätter sig på din axel för att suga blod.. Vad gör du? Jo det ör klart du dödar myggan eftersom den stör dig. Det är väll inge fel med det? Den parasiterade dig, du irriterade dig på den.. Varför kan man inte ha samma regler i verkliga livet? ;)
Våld har löst mer konflikter än någon annan faktor i hela värdshistorien.
Våld har även dragit ut på konflikter och skapat ännu mer dödande. Våld är bara roligt när du kan sitta framför en skärm och döda monster, eller hur?
Förästen varför är det "fult" att döda andra människor när det inte är "fult" att skörda skogen, bara att man har ett annat namn på det, industrialisering. (Vilket definintivt inte är straffbart)..
Sen när är industrialisering samma sak som att skörda skogar? ;) Sen tycker jag du ska sluta leka dum. Du vet mycket väl varför det är skillnad på små gröna växande saker och levande, tänkande individer.
Ett annat scenario:
En mygga sätter sig på din axel för att suga blod.. Vad gör du? Jo det ör klart du dödar myggan eftersom den stör dig. Det är väll inge fel med det? Den parasiterade dig, du irriterade dig på den.. Varför kan man inte ha samma regler i verkliga livet?
För att det är inhumant och totalt jävla avskyvärt. Jag tycker den samlade mänskligheten borde kunna visa att vi har kommit längre än så.
------------------
The wrong attitude, living on the wrong latitude
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men det är väl helt klart att våld kan vara befogat....
Om någon skulle slå mig på käften så har jag, i lagens mening, rätt att bruka våld mot den som angriper mig.
Våldet jag brukar mot den som jag blir angripen av skall naturligtvis vara befogat, att misshandla någon till döds för en örfil är naturligtvis inte befogat men det finns fall där kvinnor som blivit/skall bli våldtagna har brukat så pass mycket våld mot angriparen att angriparen har dött p.g.a. skadorna som uppstått under tumultet och blivit frikända......
Så vad skall man svara på frågan...
ja eller nej....
svår fråga.
Om jag blir angripen av någon ligist så brukar jag naturligtvis våld av ren självinstingt, skulle min käresta eller mina barn bli utsatta för våld, samma sak där, jag har rätt att försvara min/a egendom, familj, barn m.m.
Om vederbörande dör p.g.a. att jag försvarar det som jag äger eller att jag försvarar någon familjemedlem /och/eller/ räddar livet på någon....
Ja....har jag brukat för mycket våld då ...eller....?
Orkar nästan inte kommentera det. Jag jämförde aldrig, jag undrade bara om det var lika ok! :X
Nej, självklart är det inte lika OK. Om du har missat det så är det inte pga det psykiska handikappet som jag tycker att pedofiler borde få spö, det är pga deras faktiska handlande.
En utvecklingsstörd person som inte gjort en fluga förnär går inte att jämföra med en pedofil som åkt ned till Thailand för att sätta på småflickor och jag försår uppriktigt inte din "icke"-jämförelse.
Det är jobbigt att alltid vara politisk korrekt och alltid säga och tycka fina saker som att fule Bosse som tilltvingat sig sex av sin 11-åriga grannflicka egentligen är sjuk och behöver vård, jag försöker vara politisk korrekt så mycket det går men jag är helt ärlig när jag säger att jag inte skulle lyfta ett finger för att skydda fule Bosse när han får skallen inslagen av en arg folkmobb. Ger man sig på små försvarslösa barn så förtjänar man all misshandel man kan få här i världen.
Visst är det känslokallt, rått och elakt att slå stackars psykiskt sjuka människor, men det är än mer känslokallt att förstöra ett barns hela känslomässiga liv genom att utsätta det för sexövergrepp.
Tro mig, de VILL ha hjälp. De vill inte angripa barn. De är sjuka. Sorgligt att inte alla förstår det.
Pedofili är något som får mig att må riktigt illa och jag vägrar att sitta och nicka och mumla politisk korrekta meningar som att "dom är ju sjuka, det är så synd om dom". De som det är synd om är de barn som blivit våldtagna och kan inte folk inse det så tycker jag att det är precis lika sorgligt som du tycker att det är att inte alla förstår att pedofiler är sjuka.
PS. Hitler var säkerligen också psykiskt sjuk, jag tycker ändå att det var kuckelimaffens att han sköt skallen av sig i en råkall bunker under riksdagshuset, rätt åt honom. Att man är psykiskt sjuk upphäver inte allt personligt ansvar.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".