Är det verkligen BARA jag som funderat över det här... Bara undrade, för isåfall borde jag nog söka hjälp... :OO
Jag ger mig inte förrän EN har svarat åtminstone! :e
------------------
Cloe
[Redigerat av Cloe den 20 nov 2001]
12 svar · 213 visningar · startad av Cloe
Eftersom jag vet att ni är lika vetgiriga och frågvisa som jag, så undrar jag om ni funderat över sömnen som fenomen?
Det har jag gjort många gånger och det är för mig alltid lika mystiskt...
Man blir trött, går och lägger sig på kvällen och vaknar vid ungefär samma tid alltid på morgonen....däremellan har man noll koll på vad som hänt, förutom att man sovit då alltså...men vad är det egentligen att sova? :q
Alltså, jag vet ju allt det där om kroppens rekreation och att man samlar ny energi och bearbetar dagens händelser, men mer då?
Håller ni inte med om att det är helt fantastiskt, eller kusligt om man så vill, att man under ca 6-10 timmar per natt befinner sig i en helt annan värld...vad är det för funktion som gör att man blir trött? Vad är det som gör att man totalt släpper vakenheten och går in i sämnen? Tänker hjärnan: "Nu är det dags att slockna av...gonatt..."
o så gör man det....jag fattar det inte, det är så konstigt juhh.... :OO
------------------
Cloe
Är det verkligen BARA jag som funderat över det här... Bara undrade, för isåfall borde jag nog söka hjälp... :OO
Jag ger mig inte förrän EN har svarat åtminstone! :e
------------------
Cloe
[Redigerat av Cloe den 20 nov 2001]
Sömn är när man gör som törnrosa, fast inte lika länge. Och så måste man inte bli väckt av att en sliskig prins kysser en, för det är ju bögigt om man är kille.
------------------
Varför ska jag må dåligt när inte Roger Moore dåligt?
skall kolla in sidan , har ej sovit mer än 3-4 timmar sedan 1 år tillbaka. Skall nu läggas in eller få hem en apparat som kollar min sömn.........
------------------
/Annelie
"När folk håller med mig grips jag alltid av en känsla att jag har fel"
Oscar Wilde
3-4 timmar på ett år? Ajaj. Du måste vara väääldigt trött... :e
Förlåt, kunde inte låta bli. :)
3-4 timmar per natt låter jobbigt. Visst klarar man av att sova lite ett par nätter men sen måste man sova ut. Blir ganska jobbigt annars.
Lider med dig. :(
------------------
- Erik Hellström -
- Datalogiprogrammet - MDH -
- http://3d.burken.nu -
[Redigerat av PhOrPhEr den 20 nov 2001]
Nu är jag nöjd o glad igen! :)
Började ju nästan tro att det var en pakt mot mej: "Vi ska aldrig mera svara på Cloes inlägg för hon ställer så dumma frågor till oss...Vi hatar nästan henne."
:e
Skämt åsido, Simsalabim,tack för den braiga sidan om sömn! :)
Och alla ni som har sömnproblem; kolla upp det genast, för det kan ju faktiskt bli problem senare i livet om man inte sover bra :(
------------------
Cloe
Jag är ofta trött ända tills jag lägger huvudet på kudden men då blir jag pigg som än mört och kan inte somna.
------------------
/Dahlgren
"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"
Cloe
Jag är under konstant bevkaning
Skall nu bli kopplad till en maskin som skall kolla min sömn.
Just nu säger de att jag lever farlig, som har en stressad kropp men en slutkörd hjärna ;)
Ja men hur skall man göra ????
Äter en medicin som heter propavan, den tar jag en till två timmar innan jag vill sova, vid läggdax tar jag en som heter Nitrazepam (stark o beroendeframkallande) den skall "däcka" en , efter det lullar jag på en 4-5 timmar till , vaknar efter ca 2-3 timmar , vaken 2 sover 1-2 till...... IBLAND kan jag sova 12-14 timmar men inte är jag pigg ändå ?!?!
Tanken var att jag skulle få "arbetsträna" nu 3/12 men läkarna vågar inte .... Jag får INTE gå tillbaka till mitt ordinarie jobb som är med sjuka barn(adhd/damp/aspberger o autism) nattetid. Inte ens dagtid vill de att jag skall gå tillbaka.
Så då säger FK att jag skall välja en arbetsplats jag skulle trivas på o där stressen är obetydlig. Valde djurkliniken här i kommunen , fick ok därifrån o från FK då stoppar (skjuter fram) läkaren det hela....
SUCK
------------------
/Annelie
"När folk håller med mig grips jag alltid av en känsla att jag har fel"
Oscar Wilde
[Redigerat av Annelie den 21 nov 2001]
Har läst att dom tror (=dom vet inte) att man sover för att hjärnan ska kunna hantera all information, och lagra saker på rätt ställe i hjärnan.
Kanske en sorts hjärn-defrag. ;)
Tror att det var i en ganska nyutgiven illustrerad vetenskap jag läste det i. (http://www.illustreradvetenskap.com/index.asp)
------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...