webForumDet fria alternativet

Moraliskt dilemma

Juridik

12 svar · 244 visningar · startad av jonne

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg
Frågan#1

Antag följande:
Du sitter en dag och tittar lite bland de utdelade mapparna som folket på företaget har på sina datorer. Under denna lilla "utfykt" hittar du ett dokument vars titel verkar intressant. Åtgärdsplan. Du öppnar upp det och börjar läsa. Då ser du att detta är ett dokument som beskriver bland annat vad som kommer att hända inom personalstyrkan under den närmaste framtiden. Det visar sig att du och flera av dina medarbetare kommer att bli avskedade.
Denna information är säkert inte tänkt att komma till allmän kännedom ännu, men ligger endå helt öppen och oskyddad på en delad enhet. 99,9% av de anställda har säkert inte ens sett den.

Vad gör man med information av detta slag?

------------------
Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi
dabis, ad caput tuum saxum immane mittam

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Ett alternativ är ju att kontakta din chef och fråga honom vad det betyder. :)Ett annat alternativ är ju att skriva ut och tapetsera väggarna med? ;)

------------------
de'nim

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Vad gör man med information av detta slag?

Ifrågasätter. Gå upp till chefen och fråga honom vad som menas med det här. Det är ingen idé att gå runt och grubbla över om du verkligen ska bli avskedad eller ej - utan skrid till verket och ifrågasätt.

Skulle de anklaga dig för "intrång" så kan du ju försvara dig med att den ligger helt oskyddad. Med andra ord, för allmän beskådning.

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

"Tapetsera väggarna". Intressant tanke :)
Det som gnager mest är ju om man ska sprida det vidare till de andra i organisationen.

------------------
Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi
dabis, ad caput tuum saxum immane mittam

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Till att börja med så kan du ju prata med din chef och se vad han säger. Han kanske inte uppskattar att du berättar för alla andra.

------------------
de'nim

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Ändra lite i dokumenten §e

gör om dej själv till chef. gör om den nuvarande till underbetald städare..

------------------
Den som inte vet att tiga vet inte att tala

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

sprid ut det på www.kickad.nu

------------------
National Blonde Day!
Alle ihre Basis ist uns gehört.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Prata med facket om saken. Låt fackliga representanter ta del av informationen. Om du vet säkert att dokumentet verkligen är slutgiltigt, att de som ska avskedas enligt dokumentet, verkligen ska avskedas, då tycker jag att de har rätt att veta det.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Herregud, varför finns det så många idioter och varför blir dom just chefer?

Hur är man funtad om man lägger ett dokument av denna typ på en publik filserver? Man kan ju knappt ha en IQ högre än ett småbarn!

Man upphörs ju aldrig att förvånas över vilka jubelidioter det finns.. Vore jag dig skulle jag ställa chefen mot väggen och köra upp hans åtgärdsplan i röven på honom.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

och köra upp hans åtgärdsplan i röven på honom.

Våldsamt värre. :e

Det gillar vi.

------------------
Jag är skum

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

då skulle han iaf skita i den :OO haha :e

------------------
Den som inte vet att tiga vet inte att tala

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

På mitt förra jobb var det likadant, alla hade sina dokument på en filserver som var helt utan rättigheter.

Vem som helst kunde gå in i ekonomi mappen och titta på ekonomin, vad folk tjänade osv...

Sen kom någon på det och så la alla sina dokument på sina hårddiskar, men eftersom ingen stängde av möjligheten att connecta till hårddiskarna så var allt ändå möjligt att komma åt, Win2k kommer med bra defaulträttigheter..

Efter att jag gjort alla uppmärksamma på det fick nätverksteknikern en het eldgaffel i röven av VD:n och så blev det fina rättigheter och betydligt höjd säkerhet.

------------------
National Blonde Day!
Alle ihre Basis ist uns gehört.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Gå in till chefen och fråga vad han menar med det.

Raka rör e alltid bäst o chefer som inte klarar av att hantera en sådan situation när en anställd kommer in och frågar om vad något innebär ska inte vara chef.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

<A HREF="http://home.bip.net/aj2000/bilen.html" TARGET=_blank>
Följ bygget av Göteborgs värsta 740.</A>

547 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
407 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
407 ms — ändringar (db)