webForumDet fria alternativet

Viktiga frågor!!

Studier & utbildning

3 svar · 126 visningar · startad av P_e_r

Medlem sedan mars 2001147 inlägg
Frågan#1

Hej!

Nu är det så att jag går i årskurs 9 och skall planera mina vidare stuider på gymnasiet.

jag bor i Sthlm.

jag täkte först gå Tekniska programmet, Nätverk och Programmering. Fast en killen som gick kursen sa att det var ganska tråkigt i längden och jag tänkte att det kan inte vara roigt att programmera hela sitt liv varje dag.

Därför hittade jag alternativet, Tekniska programmet; inriktning, Industridesign. man får designa etc via datorn. Som arkitektur på dataväg. Jag undrar dock vad sånt leder till senare. vad man kan få för jovbbb etc och ungefär vad det är för prisklass på inkomst. är det jättebra eller hel uselt?

sedan undrar jag även om inriktning datorteknik på antingen teknikska eller elektrikska programmet är något att satsa på. Där läser man daotrteknik vilket innebär datorkommunikation, persondator samt webbdiesign i en och samma kurs.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

jag täkte först gå Tekniska programmet, Nätverk och Programmering. Fast en killen som gick kursen sa att det var ganska tråkigt i längden och jag tänkte att det kan inte vara roigt att programmera hela sitt liv varje dag.

Det vill jag inte påstå. Är väl inne på mitt 11 år som programmerare (3 år som yrke) och lär mig fortfarande nya saker så värst tråkigt har jag inte :-) Man är ju inte direkt en fullfjädrar programmerare efter gymnasiet direkt :-) Jag räknar väl mig till nybörjare om man jämför med "rävarna" på jobbet med dryga 25 års erfarenhet av programmering. :-)

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

I gymnasiet valde jag teknisk för jag var ju bra på såna ämnen och det verkade vettigt inför möjligheterna till fler akademiska studier.
Efter två år trodde jag att jag skulle dö och skolkade i ett halvår.

Bytte över till samhäll och stortrivdes med de ämnena.

Sen började jag plugga systemvetare som är en blandning av de två.

Summan är: skit i lön och sånt, välj det du känner för. Man kan alltid byta.

Jag antar att industri design leder till att man kan läsa industriell design på någon teknisk högskola, och de tjänar väl som civilingenjörer gör mest. Bra.

------------------
National Blonde Day!
Alle ihre Basis ist uns gehört.

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Att läsa teknik på gymnasiet är definitivt inte någon nackdel, särskilt om man ska in på högskolan senare. Den vägen tog jag in i högskolan själv.

Särskilt stor fördel hade jag av att ha läst C/C++ innan högskolan, men det är så klart beroende på vad man pluggar.

Nu är det bara tre perioder och ett gäng omtentor kvar, sedan är det dags att göra sig tillgänglig för arbetsmarknaden :)

------------------
Andreas Nordenmark

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)