jag ett prov i morrn, och jag vet att frågan "vad är det för skilnad på jonföreningar och molekyl föreningar" kommer, och jag har kollat igenom boken som fan, men jag har inte hittat svaret. nån här som kanske kan svaret?
------------------ - Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man..
- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man
I en molekylförening så delar atomerna på elektronpar.
I en jonförening så har en eller flera elektroner flyttats över från en atom till en annan. Detta gör att det ena blir positivs laddad och den andra negativt. På så sätt hålls de tillsammans. Jonföreningar sker vanligtvis mellan en metall och en icke-metall.
Ungefär. Om ämnena har en skillnad på elektronegativitet på två eller mer (ungefär, då) kommer det bildas en jonbindning, annars, om det är mindre, är det en polär kovalent bindning och om det är två eller fler likadana atomer som binder till varann blir det ren kovalent bindning.
Annars kan man ju räkna fler skillnader till föreningarna och det är t.ex. att jonföreningar löser sig oftast i vatten och leder då ström. Hmm.. Nåt mer? :)