Som någon sa... :l
"Vill man hålla något hemligt, ska man säga det i talarstolen i riksdagen..." :)
------------------
with love - arwid
130 svar · 914 visningar · startad av M.Cheraghi · sida 3 av 7
vi har kärleks tema i skolan denna denna vecka så blev jag utslängd från klassen för att gav mina åsikter som läraren frågade efter.. ganska störande, jag får väl säga vad jag tycker, speciellt när hon frågar mej vad jag tycker om saken.. \------------------ \- Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man.. \- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man
Läs frågan i sin helhet →Som någon sa... :l
"Vill man hålla något hemligt, ska man säga det i talarstolen i riksdagen..." :)
------------------
with love - arwid
trimmade bilar, epa-traktorer och fantasier om våld mot bögar.. Är du säker på att du inte heter Knut-Hasse och är en raggare med en löjlig dialekt från någon väldigt liten byhåla i någon skog nånstans?
Jag heter inte hasse-knut, men jag e raggare med sthlms dialekt, och bor i en ätt så stor håla som kallas Stockholm. troligen sveriges bästa håla
------------------
- Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man..
- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man
Eftersom det finns ett kapitel i våran lagbok som tar upp hets mot folkgrupp så tycker jag läaren gjorde rätt.
Blir det hets mot folkgrupp om man ger sig på en homosexuell? Oj, där lärde man sig något nytt.
Jag tycker det är en dålig lösning att slänga ut en elev bara för att man har en annorlunda, kanske "felaktig", åsikt. Då är det ju bättre att försöka övertala personen istället för att helt stänga ute den, som kan resultera i ännu mer hat.
Själv skulle jag vilja knäcka näsbenet på den läraren som gjorde så. §e
Självklart gjorde din lärare rätt, man kan inte genomföra lektioner med dumma människor i klassrummet vilket medför att dessa måste avvisas. Eftersom ungefär 80% av dagens skolelever är dumma på ett eller annat sätt så innebär det många tomma lektionssalar, men så måste det vara.
Jaha, jag som trodde att skolan var till för att få mer kännedom om saker och ting, jag måste ha gått de där 12 åren där i onödan då.
Om personen har en annorlunda åsikt, så är det väl bättre att försöka vända på den - genom att ge eleven bättre kunskap! Eller?
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
[Redigerat av Pace den 09 nov 2001]
För mycket jazztobak för att fatta eller?
Jazz rules!!! :e :e :e
------------------
The groove is in the beat
===MOTOROLA===
[Redigerat av Motorola den 09 nov 2001]
Om personen har en annorlunda åsikt, så är det väl bättre att försöka vända på den - genom att ge eleven bättre kunskap! Eller?
Nu vet vi ju inte exakt vad som hände. Det kanske va det läraren försökte göra.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
Nej, det är ju klart Beatbox, men jag syftade på spangos inlägg.
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Kim:
Det vore ju betydligt bättre att prata med dom. Därför tycker jag att vi tar in t.ex. Sverigedemokraterna i riksdagen och sen pratar vi med dom
Vi tar inte in folk i Sveriges riksdag. De nomineras av sina partier och väljs sedan av de röstberättigade i det här landet.
Och visst tycker jag att vi ska prata även med Sverigedemokrater. Men det behöver ju inte ske i riksdagen. Debatt kan ju föras på många ställen. Forum som detta är ju ett ställa för debatt. :)
Så även om man kan hitta vissa likheter mellan ett klassrum och Sverikes riksdag så kan man ju också hitta många olikheter.
Att debattera frågor och att försöka upplysa och påverka är väl något som förhoppningsvis sker på många ställen.
Skolan är ju en utmärkt plats för kunskapsinhämtande på många olika sätt och en av metoderna måste ju vara att debattera saker och ting. Att mäta sina egna ståndpunkter mot andras och kunna reflerktera och kanske förändra sin åsikt.
//LeJa
------------------
=======================
Förståndet har sina gränser
endast dumheten är gränslös
Zarko Petan
=======================
Kärlek behöver inte betyuda sex, eller hur ? Eller är det verklgien så för dig att kärlek = sex ?
Nej, i allra högsta grad inte, men temat för den förbannade temaveckan var kärlek.
Grejen är ju att folk precis som du tolkade detta som ett sexuellt ofredande. Jag har bara en fråga till dig : Hur vet du vad den andre personen hade för avsikter ? Du bara antog att det handlade om sex, eller hur ?
Så... om jag skulle gå runt och tafsa på tjejer på tunnelbanan så skulle det inte behöva räknas som sexuellt ofredande, eller vad?
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
-> BeatBox
Eftersom det finns ett kapitel i våran lagbok som tar upp hets mot folkgrupp så tycker jag läaren gjorde rätt.
Såvitt jag vet omfattar det inte hets mot homosexuella. Det kanske borde omfatta även detta. Men frågan är då vad man gör med tex bibeln, som ju innehåller uppmaningar till att sänka homosexuella i havet med kvarnstenar runt halsen. Ska man skriva om bibeln? Ska man förbjuda bibeln?
Lagen säger att man ska haft ett uppsåt med handligen för att det ska räknas som oredande.
Är du helt säker på det? Man kan ju dömas för många andra brott utan att ha haft något uppsåt. Köper du en bilstereo av en knarkare i ett parkeringshus, kan du åka dit för häleri även om du inte förstod att han hade stulit den, och du därmed inte avsåg att begå häleri. Dödar du någon av misstag, alltså helt utan uppsåt, kan du bli dömd för det (åtminstone för vållande till annans död).
I övrigt, nu är det förstås svårt att bedöma eftersom vi bara har cannabis-tomtens uppgifter att gå på, men det ser ju ut som om lärarens konstiga fråga gick ut på att provocera fram en diskussion om elevernas eventuella fördomar mot homosexuella. När då någon faktiskt uttrycker en åsikt som kan uppfattas som fördomsfull (jag skriver så därför att det kan ju finnas fler orsaker till en sådan reaktion på ett sexuellt trakasseri), då är det ju ett utmärkt läge att diskutera den åsikten. Därför verkar det faktiskt ganska konstigt att slänga ut tomten. Hade läraren tänkt sig att bara "frälsa de redan frälsta"?
Jag skulle inte tro att den där läraren får något knark i julklapp ;)
Vi tar inte in folk i Sveriges riksdag. De nomineras av sina partier och väljs sedan av de röstberättigade i det här landet.
Och visst tycker jag att vi ska prata även med Sverigedemokrater. Men det behöver ju inte ske i riksdagen. Debatt kan ju föras på många ställen. Forum som detta är ju ett ställa för debatt.
Så även om man kan hitta vissa likheter mellan ett klassrum och Sverikes riksdag så kan man ju också hitta många olikheter.
Att debattera frågor och att försöka upplysa och påverka är väl något som förhoppningsvis sker på många ställen.
Skolan är ju en utmärkt plats för kunskapsinhämtande på många olika sätt och en av metoderna måste ju vara att debattera saker och ting. Att mäta sina egna ståndpunkter mot andras och kunna reflerktera och kanske förändra sin åsikt
Leja---> kunde inte sagt det bättre själv!!!! :) :) :)
------------------
Cloe
Ja vad bra, varför slänga ut dom? Det vore ju betydligt bättre att prata med dom. Därför tycker jag att vi tar in t.ex. Sverigedemokraterna i riksdagen och sen pratar vi med dom.
Moget sagt... :OO
Självklart gjorde din lärare rätt, man kan inte genomföra lektioner med dumma människor i klassrummet vilket medför att dessa måste avvisas. Eftersom ungefär 80% av dagens skolelever är dumma på ett eller annat sätt så innebär det många tomma lektionssalar, men så måste det vara.
Nähä, så då är mitt val av yrke (lärare) totalt meningslöst?? Du tycker uppenbarligen att de elever som "avviker från normaliteten" ska ut?
Då undrar jag vad du vill att vi ska få för samhälle? Hört talas om tålamod, uthållighet och förståelse? Det behöver faktiskt inte betyda att man är dum, bara för att man inte kan uttrycka sig lika bra som andra. Man måste faktiskt försöka se bakom alla de där attityderna också. Ursäkta, men du verkar ju ha en totalt förvriden syn på lärande och pedagogiskt ledarskap.... :l :x x(
------------------
Cloe
[Redigerat av Cloe den 09 nov 2001]
Måste påpeka: JAg är inte lärare, jag håller på att utbilda mig. För er som trodde nåt annat :)
------------------
Cloe
Sen när blev Sverigedemokraterna folk? Det har väl alltid varit ett parti, som VI, folket, röstar på. Får de tillräckligt med röster så hamnar de i riksdagen. Alltså tycker jag att Kim har rätt i det han säger, dvs. att VI tar in [partiet] Sverigedemokraterna i riksdagen.
Att tafsa på någons ben på tunnelbanan anser inte jag vara kärlek. Det är sexuellt ofredande. Så vida man inte känner personen som gör det, då kan det handla om kärlek. Att Cannabis-Tomten blev utslängd för lektionen kan jag dock förstå, även om jag inte tycker det är rätt. Om läraren frågar vad han skulle göra, ska man få svara vad man tycker inte vad läraren tycker att man ska svara. Om man sedan kan säga det på ett lite bättre sätt än CT, går ju alltid att diskutera. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning / Albert Einstein --
Är du helt säker på det? Man kan ju dömas för många andra brott utan att ha haft något uppsåt. Köper du en bilstereo av en knarkare i ett parkeringshus, kan du åka dit för häleri även om du inte förstod att han hade stulit den, och du därmed inte avsåg att begå häleri. Dödar du någon av misstag, alltså helt utan uppsåt, kan du bli dömd för det (åtminstone för vållande till annans död).
Om du köper bilstereon i god tro så kan du inte åka dit. Köpa en bilstereo i ett parkeringshus är inte direkt att köpa den i god tro.
Att döda någon gör man ju sällan av rent misstag (jag slant med kniven lite...).
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Att tafsa på någons ben på tunnelbanan anser inte jag vara kärlek. Det är sexuellt ofredande. Så vida man inte känner personen som gör det, då kan det handla om kärlek.
Av någon anledning så har du fastnat vid tafsandet. "Aatt vända andra kinden till" kanske du hört talas om. Jag tror att det va just det läraren va ute efter eftersom ämnet va just kärlek. Men du som alla andra kopplar ihop kärlek med sex. Anser du inte att man kan känna kärlek till t ex ett djur ?
Få jag fråga en sak ? Låt säga att du åker till Cuba där det är mer naturligt med kropskontakt än vad det är här. Skulle du känna dig sexuellt ofredad om samma sak hände i Cuba ?
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
-> BeatBox
Om du köper bilstereon i god tro så kan du inte åka dit. Köpa en bilstereo i ett parkeringshus är inte direkt att köpa den i god tro.
Riktigt. Godtros-förvärv är tillåtna om man inte har någon anledning att misstänka att varan är stulen. Man måste faktiskt tänka lite själv. Jag vet inte riktigt vad som gäller när det gäller sexuella trakasserier, men visst håller du väl med om att man nog lätt kan inse att det är sexuella trakasserier att smeka någon helt okänd på låret? Att det sedan finns gränsfall i andra situationer där man kanske inte var helt klar med vad det handlade om, är en helt annan sak.
Jag vet inte riktigt vad som gäller när det gäller sexuella trakasserier, men visst håller du väl med om att man nog lätt kan inse att det är sexuella trakasserier att smeka någon helt okänd på låret?
Ett enstaka tillfälle vet inte jag om jag vill kalla trakasserier. Det skulle ju lika gärna kunna klassas som en olyckshändelse.
// BeatBox
------------------
Sixten Landby
Riktigt. Godtros-förvärv är tillåtna om man inte har någon anledning att misstänka att varan är stulen.
Hake: när jag fick mina tromboner stulna fick jag själv köpa tillbaka dem från pantbanken (dit knarkarjäveln gick direkt) eftersom DE handlat i god tro. Rätten tilldömde mig iofs en tusenlapp i skadestånd från fanskapet, men eftersom knarkare sällan har stålar på banken har fogden inte kunnat mäta ut nånting och hela soppan slutade med att jag fick betala för att få tilbaka mina grejor. :l
Godtroparagrafen är säkert bra för den som köper, men oskyldigt folk i andra ändan kan drabbas rätt rejält. :(
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Pace:
Jaha, jag som trodde att skolan var till för att få mer kännedom om saker och ting, jag måste ha gått de där 12 åren där i onödan då.
Det får du svara på själv, jag kan inte avgöra hur pass väl dina 12 skolår bidragit till din utveckling.
Cloe:
Nähä, så då är mitt val av yrke (lärare) totalt meningslöst?? Du tycker uppenbarligen att de elever som "avviker från normaliteten" ska ut?
Förmodligen, lärare tjänar ju piss och personligen anser jag det som rätt meningslöst att slita ut sig för att utbilda finniga idioter iförda keps, adidas-mysbrallor och buffalo-skor för struntsummor.
Då undrar jag vad du vill att vi ska få för samhälle? Hört talas om tålamod, uthållighet och förståelse? Det behöver faktiskt inte betyda att man är dum, bara för att man inte kan uttrycka sig lika bra som andra. Man måste faktiskt försöka se bakom alla de där attityderna också. Ursäkta, men du verkar ju ha en totalt förvriden syn på lärande och pedagogiskt ledarskap....
Jag vill ha ett samhälle där folk har en åtminstone svag förmåga att förstå ironi och där man inte hugger mot minsta lilla ironiska vinkling.
Disclaimer för de totalt humorlösa och ironi-inkompetenta: Detta samt det förra inlägget har en viss ironisk "touch". Jag tycker inte att man skall slänga ut dumma människor från lektioner, det skrev jag för att provocera. Att man skall behöva förklara en sån grej, geez..
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".