webForumDet fria alternativet

Samtalsämnde på SO'N idag

Småprat

130 svar · 914 visningar · startad av M.Cheraghi · sida 2 av 7

Frågan, av M.Cheraghi

vi har kärleks tema i skolan denna denna vecka så blev jag utslängd från klassen för att gav mina åsikter som läraren frågade efter.. ganska störande, jag får väl säga vad jag tycker, speciellt när hon frågar mej vad jag tycker om saken.. \------------------ \- Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man.. \- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Cannabis_Tomten>> Så om du tafsar på en brud så tycker du att det är helt okej om hon krossar din näsa menar du?

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

jag har inget emot dem, men vafan om snubben skulle börja smeka mitt lår skulle få få krossad näsa..
samma sak som när vissa killlar tafsar på bruudar får de en örfil tebaxx..

Du tror inte att din lärare hade nått i baktanken då han valde just det exemplet med tanke på att ämnet va just kärlek ? Om du inte fattat det ännu så är kärlek inte lika med sex.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

Läraren frågade mej vad jag skulle göra om en Homosexuell satte sej bredvid mej på tåget och smekte mitt lår

Vilken underlig fråga? Varför skulle en homosexuell börja smeka en helt okänd människa på låret?
Frågan hade kanske haft relevans om man frågat hur du skulle ha reagerat om en person satt bredvid dig på tåget och började smeka dig på benet. Det skulle ju vara ett avvikande beteende oavsett vilken sexuell läggning den personen har.

- Jag skulle resa mej up ta all den kraft jag har i armen, och knäcka näsbenet på honom kanske ett till slag för att krossa käken

En lika underlig lösning på ett problem enligt mig. Nog måste det väl gå att lösa problemet på många sätt som inte är lika våldsamma.

Men sen till frågan om det var rätt att slänga ut dig?
Det är ju oerhört svårt att ge ett enkelt svra på. Det kan ju vara många fler faktorer än just ditt ordval som orsakade detta.
Men rent generellt tycker jag inte att det är rätt att slänga ut någon för dess åsikt. Däremot kan ju en persons beteende vara orsak för att slänga ut någon. Om du till exempel är provocerande eller hotfull på ett sätt som gör det svårt för andra att kunna framföra sina åsikter. Men nu vet jag ju inte hur det var i ditt fall. :)

Kontentant måste ändå vara att det var en mycket underlig fråga och det vore intressant om du kunde fråga din lärare varför hon formulerade sig som hon gjorde. Det vore också intressant och veta hur hon motiverar att hon slängde ut dig.

jag börjar ana att våran lärare kanske är attraherad av sitt eget kön, för ingen annan skulle reagera sådär...

så ett uttalande av dig som är precis lika underligt som lärarens fråga. Vad skulle hennes sexuella läggning ha för inverkan på hur hon reagerade och varför hon gjorde som hon gjorde?

LeJa

------------------
=======================

Förståndet har sina gränser
endast dumheten är gränslös
Zarko Petan

=======================

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Öhh pip pojken ----> Kim skrev "Daimkryss"
Jag skrev "Ballongknut"

För mycket jazztobak för att fatta eller? §e

------------------
===goldy===
<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=_blank>---BURNER---</A>

Men rent generellt tycker jag inte att det är rätt att slänga ut någon för dess åsikt. Däremot kan ju en persons beteende vara orsak för att slänga ut någon. Om du till exempel är provocerande eller hotfull på ett sätt som gör det svårt för andra att kunna framföra sina åsikter. Men nu vet jag ju inte hur det var i ditt fall.

Eftersom det finns ett kapitel i våran lagbok som tar upp hets mot folkgrupp så tycker jag läaren gjorde rätt.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Frågan är om det kan beteckans som hets mot folkgrupp?
Jag kan ju också se det som ett agerande mot en brottslig handling.
Sexuellt ofredande är ju ett lagbrott det också och jag kan ju se det som att cannabis_tomten svarade på hur han skulle reagera om han blev sexuellt ofredad. Att hans handling också skulle beteckans som brottslig är ju en sak. Men det skulle inte behöva betyda att hans svar kan anses som hets mot folkgrupp.
Däremot kan man ju fundera på hur lärarens formulering av frågan med det lilla tilläget om att en homosexuell person skulle klappa någon på låret ska tolkas.
Jag kan nog se det som rejält fördomsfullt. Frågan hade ju varit intressant oavsett om den som utför en sån handling är homo- eller heterosexuell.

LeJa

------------------
=======================

Zarko Petan

=======================

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Håller med LeJa (för en gångs skull ;) ). För det första är frågan, som den är ställd, är otroligt löjlig - särskilt i sammanhanget. Vad har kärlek med ofredande att göra?
Jag kan med värme och glädje berätta att jag tycker att Tomten gjorde rätt - är det vad han skulle göra, och om läraren frågade, så får han väl för i h-vete säga som det är?

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

- Jag skulle resa mej up ta all den kraft jag har i armen, och knäcka näsbenet på honom kanske ett till slag för att krossa käken

Ja visst skulle du det. I dina machodrömmar. Sen skulle läderbögen Orvar ha mosat ditt tryne med sin handväska och lämnat dig gråtande på golvet.

Självklart gjorde din lärare rätt, man kan inte genomföra lektioner med dumma människor i klassrummet vilket medför att dessa måste avvisas. Eftersom ungefär 80% av dagens skolelever är dumma på ett eller annat sätt så innebär det många tomma lektionssalar, men så måste det vara.

Själv blev jag avvisad från lektioner vid ett flertal tillfällen i min ungdom och det gjorde mig bara nytta, se hur normal jag är som sitter här klockan mitt i natten när jag skall upp och jobba i morgon.

Förresten, trimmade bilar, epa-traktorer och fantasier om våld mot bögar.. Är du säker på att du inte heter Knut-Hasse och är en raggare med en löjlig dialekt från någon väldigt liten byhåla i någon skog nånstans?

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Ytterligare ett klockrent inlägg från sgtpepper. Tack för det!

------------------
/Morph

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Håller med LeJa (för en gångs skull ). För det första är frågan, som den är ställd, är otroligt löjlig - särskilt i sammanhanget. Vad har kärlek med ofredande att göra?

Som jag sa tidigare så tror jag läraren hade en baktanke med frågan. Kärlek behöver inte betyuda sex, eller hur ? Eller är det verklgien så för dig att kärlek = sex ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Sexuellt ofredande är ju ett lagbrott det också och jag kan ju se det som att cannabis_tomten svarade på hur han skulle reagera om han blev sexuellt ofredad.

Grejen är ju att folk precis som du tolkade detta som ett sexuellt ofredande. Jag har bara en fråga till dig : Hur vet du vad den andre personen hade för avsikter ? Du bara antog att det handlade om sex, eller hur ? I så fall är du ju lika trångsynt som cannabis_tomten.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Förresten, trimmade bilar, epa-traktorer och fantasier om våld mot bögar.. Är du säker på att du inte heter Knut-Hasse och är en raggare med en löjlig dialekt från någon väldigt liten byhåla i någon skog nånstans?
Kan nog inte göra annat än småle åt schassens ibland så idiotiskt bra inlägg. :D

------------------
de'nim

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Hur vet du vad den andre personen hade för avsikter ?

Är det inte så att sexuellt ofredande är baserat på den drabbades upplevelse av händelsen? D.v.s jag kan sexuellt ofreda någon trots att det inte alls var min avsikt.

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

sgtpepper

Självklart gjorde din lärare rätt, man kan inte genomföra lektioner med dumma människor i klassrummet vilket medför att dessa måste avvisas.

hur ska man kunna förändra dumma människors tankar om man slänger ut dem från debatten? Och självklart kan man genomföra lektioner med dumma människor i klassrummet, det händer ju dagligen.

BeatBox

Jag har bara en fråga till dig : Hur vet du vad den andre personen hade för avsikter ? Du bara antog att det handlade om sex, eller hur ?

Jag skiter fullkomligt i den andre personens avsikter. Om någon jag inte känner utan mitt medgivande lägger handen på mitt lår har den personen passerat en gräns. Hans avsikter är ointressanta, det är helt min upplevelse som avgör.

//LeJa

------------------
=======================

Zarko Petan

=======================

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

Kärlek?
Jovisst är det kärlek att smeka en annans innanlår.
Gå tillbaka och smek din lärare på benet så får vi se vad hos säger då...
:)

------------------
with love - arwid

Är det inte så att sexuellt ofredande är baserat på den drabbades upplevelse av händelsen? D.v.s jag kan sexuellt ofreda någon trots att det inte alls var min avsikt.

Lagen säger att man ska haft ett uppsåt med handligen för att det ska räknas som oredande.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Kärlek?
Jovisst är det kärlek att smeka en annans innanlår.
Gå tillbaka och smek din lärare på benet så får vi se vad hos säger då...

Kärlek till medmänniskor talar jag om. Men du valde att tänka på sex vilket får stå för dig.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Jag skiter fullkomligt i den andre personens avsikter. Om någon jag inte känner utan mitt medgivande lägger handen på mitt lår har den personen passerat en gräns. Hans avsikter är ointressanta, det är helt min upplevelse som avgör.

Om du totalt skiter i den andres avsikter har du passerat en gräns.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

hur ska man kunna förändra dumma människors tankar om man slänger ut dem från debatten? Och självklart kan man genomföra lektioner med dumma människor i klassrummet, det händer ju dagligen.
Ja vad bra, varför slänga ut dom? Det vore ju betydligt bättre att prata med dom. Därför tycker jag att vi tar in t.ex. Sverigedemokraterna i riksdagen och sen pratar vi med dom. :OO :l

------------------
de'nim

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Tänkte först skriva att jämförelsen mellan riksdagen och en skolklass var dålig, men vid närmare eftertanke stämmer det nog rätt bra. Brist på intresse för vad som sägs, stor frånvaro och flertal närvarande som sover eller på annat sätt inte tar till sig det som sägs.

------------------
"Det finns en del saker som man måste vara fackman för att inte förstå."
Hjalmar Söderberg

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)