Chakotay: En enkel fråga, vad gör du här om du inte gillar webForum?
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
146 svar · 1 635 visningar · startad av Chakotay · sida 4 av 8
Jag tycker det går stadigt utför med efterlevnaden - och kontrollen därav - av webForums Förhållningsregler på <http://cgi.webforum.nu/ssi/rules.shtml> :( Nu börjar svordomarna t.o.m. krypa upp i rubrikerna - "ämnet"... <http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004406.html> :(
Läs frågan i sin helhet →Chakotay: En enkel fråga, vad gör du här om du inte gillar webForum?
------------------
Nja Chakotay, kollar man din profil så finns det faktiskt ingen e-mailadress så när du börjar prata om "lögn och förtal" så bet du dig i tungan. Kasta inte sten i glashus vill jag bara säga.
/Maria
------------------
Bättre vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Det leja och stömne kanske missat är att man kan välja att inte visa sin e-mail adress offentligt.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
Den här tråden börjar likna en parodi på allvar!
Den här tråden börjar likna en parodi på allvar!
Vad som börjar likna en parodi är hur en del av forumen numera sköts (rättare sagt att inte sköts).
Som jag skrev i första inlägget:
"Jag tycker det går stadigt utför med efterlevnaden - och kontrollen därav - av webForums Förhållningsregler på http://cgi.webforum.nu/ssi/rules.shtml :(
Nu börjar svordomarna t.o.m. krypa upp i rubrikerna - "ämnet"... http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004406.html :( "
Läs gärna tråden Svordomar och webForum
Där försvarar Rikard och CyperPet i maj 2000 på ett rakryggat sätt tillämpningen av regeln som innebär att webForum vill slippa svordomar.
I mitt tycke ett strålande exempel, som tydligt visar hur standarden på webForum sjunkit på senare tid.
Herregud chakotay...
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
http://forums.planetdivine-shadow.com
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.
Så ditt gnällande är alltså bara ett sätt att påpeka "bristen" på wF och har alltså inte avsikten att försöka få till en ändring?
Jag föreslår att du istället för att bara haspla ur dig missnöje, startar en seriös "förbättringstråd" i tips till webforum & där driver igenom ett förslag till förbättring.
Sånna här trådar får man inte mycket medhåll i som du kanske märkt...
Jag måste bara kasta ur mig en spontan fundering:
Om man tankat på samma bensinstation en tid, låt oss säga ett år eller två, och plötsligt eller under tidens gång upptäcker saker med den bensinstationen som man inte riktigt gillar eller som man rent spontant tycker är fel.
Vad gör man åt problemet då?
Sätter man upp lappar på fönstret med klagomål på så att alla andra som tankar kan ta del av det eller tar man kontakt med den eller de som driver bensistationen & ber att de ser över sina rutiner eller börjar man tanka sin bil på en annan bensinstation som man tycker funkar bättre?
Långsökt, men det finns en viss liknelse vid att bara skriva klagomål om wF i café webforum.
Skriver man sina klagomål eller förbättringsförslag i "Tips till webforum" eller direkt till staffgruppen: staff@webforum.nu så hamnar det automatiskt på rätt ställe på en gång och kan behandlas på det sätt som är det enda rätta!
Försök förstå att detta inte är ett forum för klagomål eller tips!
Chakotay, wF länken som du gav, tänk vad detta inlägg av Swey passar:
Minioritet. Skojar du?
Om 1 person sa att det var jobbigt att webForum fanns. Skulle ni stänga då?Nu kanske du tycker att det var en korkad fråga men jag tycker att man inte kan ta hänsyn till alla. Vad jag vet är det väldigt få som cenurerar och det går utmärkt ändå. För om någon skulle vilja säga en svordom en gång. Hur stor risk är det att minioritets-personen hittar detta ord, börjar gråta och skriver och klagar?
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
Chakotay,
Du ger kraftig kritik mot moderatorer och forumledare för att inte kontrollera och efterleva webForums regler. Jag har redan uttryckt min åsikt om den tråd du hänvisar till,
Jag tycker inte att det inlägget var så farligt i fråga om svordomar eller språk.
Det var inga problem att förstå vad skribenten menade eller vad syftet var med inlägget.
Min åsikt är att vi måste försöka hålla ganska "högt i tak" i Cafét och tillåta sådant som man kanske inte tillåter i andra forum. Det är naturligtvis en subjektiv bedömning vad som ska tillåtas eller inte, men om du tycker att LeJa och jag gör den bedömningen på fel sätt, så måste jag ännu en gång be dig att ta den diskussionen med oss personligen eller att kontakta vår forumledare, @nders. Dessutom är det här ett av de mest aktiva forumen på webForum och vi kommer alltid att missa vissa trådar. I så fall är vi tacksamma för de tips vi kan få från alla medlemmar, via e-post.
Hur jag än försöker förstå syftet med att starta den här tråden så kan jag inte för mitt liv förstå varför du väljer att föra diskussionen på det här sättet.
Det kraftiga kritik du ger kan jag inte tolka på annat sätt än att du vill kritisera hur LeJa och jag sköter vårt uppdrag som moderatorer för Cafét. Är ditt syfte att kritisera oss borde det vara lämpligare att göra det på ett mer konkret sätt och på det sätt jag har beskrivit tidigare.
Det skulle ju också kunna vara så att jag verkligen har missuppfattat dig och att du har förslag på hur forumet borde förbättras, men i så fall passar din tråd mycket bättre i "Tips till webForum".
Med vänliga hälsningar
hypatia
moderator Café webForum
Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget? Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.
Lukasevangeliet 6:41-42
------------------
Ur ett av de ytterst märkliga svarsinläggen i denna tråd...
Så ditt gnällande är alltså bara ett sätt att påpeka "bristen" på wF och har alltså inte avsikten att försöka få till en ändring?
:q
Vad var det för fel nu då?
Jag fattar inte vad du håller på med? Är du ute efter att reta upp oss eller är du bara dum-dryg & tycker det är roligt?
Kom inte med korta kryptiska insinuationer & tomma påståenden utan växt till dig och agera på ett någorlunda vuxet sätt!
Kom inte med korta kryptiska insinuationer & tomma påståenden utan växt till dig och agera på ett någorlunda vuxet sätt!
Ajabaja, det lät inte särskilt kamratligt. :(
Jag tycker det finns en påfallande brist hos många på webForum att förstå svenska språket. Förmodar det beror på den låga åldern.
Ursäkta att det fanns ett stavfel i ovansående citat om det var det du retade upp dig på, men innehållet viker jag inte en tum på!
Sen kan jag informera dig om att jag är 30 år... Kallar du det låg ålder på wF så vet jag inte vad du menar.
Chakotay...

------------------
[Redigerat av His Divine Shadow den 18 okt 2001]
[Redigerat av His Divine Shadow den 29 okt 2001]
Chakotay, jag har nu läst denna tråd och blir så fruktansvärt less. För det första känns det som om du tycks tro att moderatorer och forumledare på webforum är några övermänskliga personer som, om de gör det minsta fel så måste du hoppa på dem och klaga, för det gör du ofta på dem som "bestämmer".
Jag menar inte att det du i princip tar upp är dåligt, men sättet du framför din kritik på är rätt klumpig och är ett medvetet sätt att göra dig ovän med folk.
Visst har språket blivit sämre, det tycker jag med, men att få det att låta som om det är moderatorernas och forumledarnas ansvar enbart tycker jag är att slå ifrån sig sitt eget ansvar. Vi ALLA är ansvariga för att det ska bli en bra stämning på webforum.
Jag vet att du är debattglad och det är också roligt, men nu har denna diskussion pågått i 3 sidor och det kommer inte längre nu. Du retar bara upp folk med en snorkig och snobbig attityd. Ju mer du retar folk, desto mer blir de upprörda och desto mer blir DU upprörd därför att de blir förbannade på dig och ditt sätt.
Så mitt förslag är att vi visst diskuterar språkbruket här på webforum, men vi ska inte lägga skulden på "övermakten" utan på oss ALLA. För vi moderatorer och de som är forumledare är människor, precis som du och vi ALLA har lika mycket ansvar för att skapa en god och kamratlig stämning på forumet. Det innebär också att DU har ett ansvar att stämningen är god.
Vi är inga övermänniskor, vi är inte perfekta. Vi gör så gott vi kan. Vi har ingen ledning, förutom Kjell, som du kan klaga till då webforum är ett högst demokratiskt forum. Om du inte är nöjd med hur webforum sköts av moderatorer och forumledare finns det sätt att klaga till administratören, dvs Kjell som du kan maila direkt till här: kjell@flashmaster.se
Så kan vi inte sätta punkt nu i denna debatt då vi inte kommer någonstans med denna diskussionstråd?
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
Nej, Bire det var inte för att det fanns ett stavfel i "ovansående" citat.
Jag tyckte, förstår du, att
var så märkligt.
Tråden fick rubrik efter det jag ville ta upp och jag skrev:
"Jag tycker det går stadigt utför med efterlevnaden - och kontrollen därav - av webForums Förhållningsregler på http://cgi.webforum.nu/ssi/rules.shtml :(
Nu börjar svordomarna t.o.m. krypa upp i rubrikerna - "ämnet"... http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004406.html :(
Beror det inte på någon brist någonstans om man INTE förstår att jag försöker få en ändring till stånd :OO :q
Vad din post är, är ett försök till trollning.
Att du vill att personer ska kontrolleras ännu mera så är inte vårt problem, det är ditt, lös det själv.
wF är är otroligt artigt jämfört med hur man pratar i verkliga livet, skulle jag försöka prata så här, skulle jag väl bli bannad.
------------------
[Redigerat av His Divine Shadow den 18 okt 2001]
Petra, jag håller med dig om att vi förmodligen inte kommer vidare på denna tråd men jag kan inte hålla med dig om att den startades för att diskutera språkfrågan i sig. Det var en del av problemet. Den andra delen består i att Chakotay inte tycker att kontrollen av efterlevnaden sköts som den borde.
Det är alltså direkt kritik mot moderatorer och forumledares sätt att sköta sina uppdrag.
Då jag har till uppdrag att moderera Caféet blir jag självklart mycket intresserad av på vilket sätt jag inte har skött mitt uppdrag.
Chakotay skriver bland annat att de som bryter mot reglerna inte längre tillrättavisas.
Jag hävdar att så inte är fallet.
Så hamnar vi i en diskussion kring hur reglerna ska uttolkas och vad som avses med att svordomar undanbes. Här citerar jag Chakotay
'Undanbe' betyder enligt mina ordböcker ungefär 'be att få slippa'.
och där är du och jag helt överens. Be att få slippa är inte detsamma som förbjuder i mina öron dock.
Fortsätter citera Chakotay
Om reglerna skulle utformas som vissa på webForum verkar vilja ha dem borde det alltså stå att det fullt okey att krydda rubriker och inlägg med svordomar och grovt språk.
Samt att det är strängeligen förbjudet att öppet framföra någon kritik om hur reglerna efterlevs.
Här vet jag inte vilka "vissa" du avser. Jag har inte någonstans i denna tråd uppfattat att någon önskar något liknande. Dessutom är du mycket välkommen att framföra kritik. Allt vi ber är att du gör det i enlighet med de regler vi har på forumet.
Jag ser en viss skillnad i att föra en debatt om en regel, vilket kan/bör göras i en öppen och givande debatt och att framföra kritik mot en eller flera moderatorer och forumledares förmåga att fullgöra sina uppdrag vilket vi har regler för hur det ska hanteras.
Vill även påpeka att jag som moderator endast kan gå in och redigera i inläggen. Jag kan inte göra något åt rubriken.
Jag vill sedan be Chakotay om ursäkt för mitt misstag vad det gäller hans epostadress. Jag har inte tillgång till annat än de allmänna medlemssidorna och där kunde jag inte hitta den och kontakta dig. Hoppas du är man nog att godta den ursäkten.
Men vad det gäller intresse av att kommunicera via mail, vilket du tydliggör att du inte har, så var det för min del inte alls fråga om att föra en debatt med dig utanför forumet. Jag debatterar gärna för öppna dörrar. Men precis som jag skrev hade jag för avsikt att få några saker förtydligade då jag inte ville skapa en onödig debatt när jag misstänkte att jag tolkat dina ord fel. Du vill tydligen inte bidra till att missförstånd kan förhindras utan föredrar att debatten hålls vid liv.
Jag väljer därför att efter denna ursäkt ligga mycket lågt vad det gäller diskussion med dig. Det är nu tydligt för mig att ett av dina syften är att skapa hetsiga debatter med mycket ifrågasättande. Det är din fria rätt. Min erfarenhet säger mig att detta sällan leder till utveckling och förbättringar. Då inte viljan till att förstå och bli förstådd är så viktigt att du kan tänka dig att besvara några av mina funderingar via mail så tolkar jag detta som att viljan att föra en hetsk debatt är så mycket viktigare. Till detta vill jag inte bidra.
Så åter till det som jag och många andra sagt tidigare och ett citat av Chakotay igen:
Beror det inte på någon brist någonstans om man INTE förstår att jag försöker få en ändring till stånd
Jag måste erkänna att jag har lite svårt att förstå att du verkligen vill åstadkomma en förändring då jag ingenstans i denna tråd har mött några konkreta förslag på vad som skulle kunna förbättra det som brister enligt dig.
Jag ser också mycket tydligt en brist någonstans, bristen i att detta ligger som en tråd i caféet istället för ett konkret förslag på förbättringar i staff och att dina konkreta klagomål på moderatorer och forumledare inte framförs enligt de rutiner vi har på forumet.
Men jag vill ändå avsluta med att säga att varje konkret förslag du har på hur jag skulle kunna göra ett bättre jobb som moderator här i caféet (där den tråd du ursprungligen refererar tillligger) tas tacksamt emot. Jag ser också gärna att du framför din kritik av mig och mitt sätt att sköta detta uppdrag på vederbörligt sätt via kontaktsidan
med vänlig hälsning
LeJa
Men jag vill ändå avsluta med att säga att varje konkret förslag du har på hur jag skulle kunna göra ett bättre jobb som moderator här i caféet (där den tråd du ursprungligen refererar tillligger) tas tacksamt emot.
Moderatorer...
har rättighet att:
för det/de forum moderatorn ansvarar för, flytta, redigera, radera och stänga inlägg med hänvisning till webForums förhållningsregler och BBS-lagen.har skyldighet att:
se till att medlemmar följer webForums förhållningsregler samt aktivt verka för att dessa efterlevs.
om oenighet uppstår vad gäller medlemmarnas, moderatorernas och/eller forumledarnas förhållningsregler, följa förhållningsreglerna i första hand. Diskussioner kring eventuell förhållningsregel hanteras därefter i forumet Staff webForum.
om osäkerhet uppstår huruvida ett inläggs innehåll bryter mot förhållningsreglerna - oavsett vilket forum detta tillhör - rapportera detta till ansvarig moderator och/eller forumledare. Om nämnda ansvariga inte finns tillgängliga, rapportera detta till någon av administratörerna.
hjälpa medlemmar till rätta på webForum samt att föregå med gott exempel.Forumledare...
har rättighet att:
för det forumområden de ansvarar för, flytta, redigera, radera och stänga inlägg med hänvisning till webForums förhållningsregler och BBS-lagen.
för andra forumområden flytta, redigera, radera och stänga inlägg om ansvarig forumledare är frånvarande.har skyldighet att:
se till att medlemmar och moderatorer följer respektive förhållningsregler samt aktivt verka för att dessa efterlevs.
om oenighet uppstår vad gäller medlemmarnas, moderatorernas och/eller forumledarnas förhållningsregler, följa förhållningsreglerna i första hand. Diskussioner kring eventuell förhållningsregel hanteras därefter i forumet Staff webForum.
om osäkerhet uppstår huruvida ett inläggs innehåll bryter mot förhållningsreglerna kontakta övriga forumledare för konsultation samt därefter rapportera detta till någon av administratörerna.
hjälpa medlemmar och moderatorer till rätta på webForum samt att föregå med gott exempel.
Notera särskilt:
"...har skyldighet att:
se till att medlemmar följer webForums förhållningsregler samt aktivt verka för att dessa efterlevs."