En sak jag inte förstår. Vi lär oss konstant från barnsben av föräldrar, lärare, pedagoger och media att "våld leder till våld".
Men varför i herrans namn ska kvinnor få specialkurser i hur man ska försvara sig? Borde inte vi, av det motsatta könet, få gå kurser i att försvara oss mot de som attackerar oss?! Och varför inte sätta barnen i boot camp som uppforstran så att de kan försvara sig?!
En jävla dubbelmoral alltihopa!
------------------ "Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Dom som tycker att kvinnor ska få gå självförsvarskurser menar nog att dom flesta kvinnor är inte lika fysiskt starka som män. Men visst är det dubbelmoral :l
------------------ [BigCats] - En sida om världens vackraste djur!
"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"
Skulle nog inte säga "dubbelmoral", utan "könsdiskiminering". Har själv funderat på det då det har varit mycket på TV och i tidningarna om kurser för kvinnor, men ingen nämner männen.
Tycker de har misslyckats i sitt sätt att göra reklam om dessa kurser.
Kanske inte - en smaksak. Men om man ständigt lär sig att försvara sig om någon petar på en så utmynnar det till slut i allt grövre våld. "Det är fel att slåss, men lär dig självförsvar om någon slår på dig".
Då är ju USAs agerande mot Afghanistan inte heller något annat än just självförsvar, men det ska vi inte ge oss in på nu. :l
------------------ "Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
Visst, kommer det någon kladdig äcklig gubbe och antastar nån liten flicka nåstans förtjänar han en fet spark i nyllet eller nåt.
Risken är väl dock att, om jag t.ex. ser nån flicka i en trappuppgång som låser upp dörren till sin lägenhet. Jag lägger kanske handen på axeln och att hon då sätter bakfoten i skrevet på mig av ren reflex? Om hon dessutom är spänd och blir skrämd ökar ju risken.
nu tycker jag att resonemangen börjar sjunka lite här
Men varför i herrans namn ska kvinnor få specialkurser i hur man ska försvara sig?
kanske för att det är vanligare att ensamma kvinnor blir överfallna av män, gärna i grupp och utsatta för både det ena och det andra?
kanske för att mörkertalet kvinnor som förföljs eller misshandlas av sina partners/ex är läskigt stort?
motsatsen är dock inte lika vanlig, dessutom brukar de flesta män ha bättre grundförutsättningar för att försvara sig, kroppsstorlek, muskler osv.
Risken är väl dock att, om jag t.ex. ser nån flicka i en trappuppgång som låser upp dörren till sin lägenhet. Jag lägger kanske handen på axeln
eh. varför skulle du vilja lägga handen på axeln på en främmande flicka som försöker låsa upp sin dörr? :OO
------------------
I just lay back and let the big beat lead me
nu tycker jag att resonemangen börjar sjunka lite här
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Men varför i herrans namn ska kvinnor få specialkurser i hur man ska försvara sig?
--------------------------------------------------------------------------------
kanske för att det är vanligare att ensamma kvinnor blir överfallna av män, gärna i grupp och utsatta för både det ena och det andra?
kanske för att mörkertalet kvinnor som förföljs eller misshandlas av sina partners/ex är läskigt stort?
motsatsen är dock inte lika vanlig, dessutom brukar de flesta män ha bättre grundförutsättningar för att försvara sig, kroppsstorlek, muskler osv.
Det är klart att resonemangen sjunker när du citerar mig på det viset. Läs meningarna efter så kanske du förstår att jag inte menar det jag skrev ordagrant.
men hur ofta attackeras ensamma män på väg hem från krogen och våldtas?
självklart ska män också lära sig självförsvar, men låt mig gissa att av de som tränar självförsvar är majoriteten män ändå "från början", vilket kanske kan vara en anledning till att det pratas om "självförsvar för kvinnor" för att locka fler att kunna ta vara på sig och känna sig säkrare.
------------------
Jo, givetvis förstår jag resonemanget att man ska utbilda kvinnor i att försvara sig själv, men det håller inte i långa loppet. Om man ska få stopp på våldet gäller det inte att lära sig motvärn utan att istället lära sig undvika det helt.
jo. det ideala vore självklart att kunna vistas ensam ute om natten utan att vara rädd, men i dagens samhälle är det fruktansvärt svårt.
och dessvärre verkar det ju inte heller gå åt rätt håll. :( (om man bortser från tjej-taxi, självförsvar och det allmänna medvetandet)
------------------
jo. det ideala vore självklart att kunna vistas ensam ute om natten utan att vara rädd, men i dagens samhälle är det fruktansvärt svårt.
Precis! Men jag tycker det är sjukt att dessutom lära sig att försvara sig mot detta. Det bygger ju bara på våldet och slutar till slut i en ond spiral som aldrig tar slut.
I så fall är det bättre att ta itu med brottslingarna istället, kanske placera nattvakter eller liknande. En kostandsfråga kanske, men vafan vill vi leva med risk för vårt liv?
jo. men att ta tag i brottslingarna tror jag är riktigt svårt, nattvakter är en bra ide, som finns på en del ställen, i form av nattvandrare och allt vad de kallas.
problemet är ju att de kan ju inte vara överallt.
överfallslarm, färgpatroner och tårgas då?
(en stor grinig rottweiler fungerade annars rätt bra :) )
------------------
Intressant detta. Bara killar som diskuterar hurvida vi tjejer ska få lära oss självförsvar eller inte. När killar lär sig att boxas, tränar kampsporter så är det vad? Osjälvförsvar, eller?
Många tjejer går inte på såna kurser då det ju som ni vet är skillnader mellan tjejer och killar. Därför startas särskilda kurser för tjejer, så att de inte behöver känna sig underlägsna männen i en grupp av majoriteten män.
Tro det eller ej, men ni killar tar rätt stor plats. I skolan likaväl som i samhället. Så en tjej kommer rätt ofta i skymundan om hon skulle gå på en kurs som skulle ha majoritet män, för det är mest män på såna kurser annars.
Det har inget med könsdiskriminering att göra utan att tjejer ska få lika mycket plats som er killar. En lärare som koncentrerar sig på hela gruppen och inte bara på de högljudda pojkarna.
Jag har själv blivit attackerad av en man, en stor typ på nästan 2 meter, han höll stryptag på mig och lyfte upp mig från marken. Där satt jag fast upptryckt mot en vägg utan att kunna ta mig loss. Jag hade gärna velat kunna nåt grep som hade frigjort mig från honom innan jag tuppade av.
Anledningen varför jag blev attackerad? För att jag nobbade honom och hans manliga ego kunde inte ta en rejektion.
------------------
/Petra If you see someone without a smile, give them yours.
Tro det eller ej, men ni killar tar rätt stor plats. I skolan likaväl som i samhället. Så en tjej kommer rätt ofta i skymundan om hon skulle gå på en kurs som skulle ha majoritet män, för det är mest män på såna kurser annars.
Tycker inte alltid tjejer hamnar i skymundan på sådana kurser. Det beror på deras vilja. Man märker att män alltid ska visa sig stark och alltid vinna, medan tjejen tar det lite lugnare.
Jag tror detta har en större inverkan i frågan, än dom fysiskt olika förutsättningarna.
Det har inget med könsdiskriminering att göra utan att tjejer ska få lika mycket plats som er killar. En lärare som koncentrerar sig på hela gruppen och inte bara på de högljudda pojkarna.
*inte våran lärare*
Jag har själv blivit attackerad av en man, en stor typ på nästan 2 meter, han höll stryptag på mig och lyfte upp mig från marken. Där satt jag fast upptryckt mot en vägg utan att kunna ta mig loss. Jag hade gärna velat kunna nåt grep som hade frigjort mig från honom innan jag tuppade av.
Anledningen varför jag blev attackerad? För att jag nobbade honom och hans manliga ego kunde inte ta en rejektion.
Det är ytterst får män som är sådana, men tyvärr finns det sådana. Det manliga egot finns hos alla män men inte som tur är, är det inte lika stolt som denna "psyk"
------------------
Den som inte vet att tiga vet inte att tala
Alla killar e inte ett paket muskler eller hur? Jag personligen har aldrig gått på någon kampsports kurs eller liknade och skulle vara jätte tacksam om dessa kurser erbjöd i tex skolan MEN att det verkar enbart vara riktade mot kvinnor tycker jag e lite fel. Tror säkert att man får vara med om man frågar, men det hör ju inte till saken.
Bara killar som diskuterar hurvida vi tjejer ska få lära oss självförsvar eller inte
Det e inte vad jag vill få fram. Tycker att det är jätte bra att möjligehterna finns. Jag vill bara få fram att även killar ska få en möjlighet då som jag tidigare nämde att inte alla killar har bättre förutsättningar att försvara sig.
Jag är rätt kluven i den här frågan... Visst är det så att det ger dubbla signaler, precis som Pace skriver, men å andra sidan är det grova våldet mot kvinnor väldigt otäckt, och det fortsätter att öka.
I regeringens proposition "Kvinnofrid" kan man hitta följande siffror: (Källa)
De senaste tio åren (1989-1998) har sexualbrotten mot kvinnor ökat med 48 procent.
År 1998 anmäldes 20 104 misshandelsbrott mot kvinnor. Men det finns troligtvis ett stort mörkertalet när det gäller våld mot kvinnor.
78 procent av misshandelsbrotten mot kvinnor 1998 begicks av en bekant till offret.
Cirka 20 kvinnor om året misshandlas till döds av närstående män.
1998 utsattes 8 296 personer i Sverige för sexualbrott. Minst 90 procent av alla offer för sexualbrott är kvinnor.
1998 anmäldes 1 965 våldtäkter i Sverige.
Man kan faktiskt förstå att det finns en vilja hos kvinnor att lära sig självförsvar för att slippa hamna i sådana situationer.
En annan otäck sak är att debatten lätt blir så ensidig. Den handlar bara om hur män misshandlar kvinnor, och precis som Rinaldo skriver så gäller ju detta inte alla män. Det är också väldigt otäckt hur många män får lov att känna skuld och skam för det ett fåtal av dem gör. Många män väljer ju t.ex. bort att arbeta i förskolan pga att de hela tiden misstänks som potentiella pedofiler.
Jag tycker att det vore väldigt bra om man kunde vrida debatten till att istället för att stärka fördomar om hur hemska män är, prata om hur vi ska bete oss mot varandra, kvinnor och män.
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2