Fyra av de 20 brev va inte smittade av mjältbrand. Är det fler än jag som känner en viss oro för detta. Nu har vi ju botemedel mot mjältbrand med tänk om terroristerna lyckats framställa ebola virus som har 100% dödlighet och är otroligt smittsamt.
Men.. är det inte så att mjältbrand inte smittar från person till person? (Enligt AB så är det så!) Så nån epidemi av Antrax kanske man inte ska oroa sig för.. ;)
Dock är det ju lite läskigt med ebola och sånt. :( :x
------------------ I'm so tired of all the fucked up mind of all the terrorist religions and their bullshit lines, of all the hand-me-downs from all industrial crimes and the weeping mothers and those who are led so blind, from the plastic protests and the hands of time and the pursuit of mirth and all hating kind
Tänkte också just på detta. Är det någon mer än jag som läst Den första ryttaren?
Den får en att tänka lite på vad som skulle kunna hända...
Har dom kunskaperna och pengarna att framställa mjältbrand så tror jag att dom kan framställa andra bakteriekulturer också. Personligen tror jag att syftet är att skapa skräck och kaos. Terroristerna vet ju vilka "knappar" dom ska trycka på i den demokratiska väst världen. Skulle detta med mjältbrand eskalera till sådana propotioner så USA inte längre kan hantera det så finns det ju en risk för ett kärnvapenanfall i mellanöstern. Det är vad jag tror i alla fall.
Om man bara har ett hyfsat farligt virus kan man framställa ganska mycket för betydligt mindre pengar än kärnvapen. Och du behöver knappast några missiler. Det räcker med en sprayburk och New Yorks tunnelbana i rusningstid
Hela mjältbrandshysterin har blivit lite löjlig, måste jag säga. Det skulle f.ö. förvåna mig om det här har någon som helst förbindelse med bin Latha & c:o.
------------------ You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
Fyra av de 20 brev va inte smittade av mjältbrand.
Det här låter ju som att de övriga 16 var smittade.
Men enligt en artiken i DN, med rubriken "Falskt alarm om mjältbrand" har bara fyra brev testats och de har med största säkerhet kommit fram till att de inte var smittade. De övriga breven har inte testats ännu, utan har bara anmälts som smittade. I artikeln kan vi också läsa att
"Mest sannolikt rör det sig inte om försök att sprida antrax (mjältbrand) utan om åtgärder syftande till att skrämma mottagarna", heter det i ett gemensamt pressmeddelande.
jag har inte brytt mig speciellt mycket om allt prat om dom där breven. det har liksom inte rört mig speciellt mycket. jag har skämtat med kompisar om just att skicka brev med mjöl och liknande till varandra men idag ändrade jag uppfattning.
när jag kom hem från skolan läste jag på aftonbladet att ett brev med misstänkt mjältbrandssmitta blivit hittat i min gamla hemstad Fagersta. hela familjen och många släktingar bor kvar där så då kom det plötsligt mycket närmare. när man sen ringer hem och ingen svarar blev jag ännu mer nervös.
men det visade sig att jag visste mer om det hela än vad min familj gjorde.
så nu är jag fått prata med dom är jag mycket lungare. det som gör att jag berörs mycket mer av detta är främst att Fagersta är en liten stad där man känner igen de flesta.
så som svar på Beatbox fråga: ja, jag känner en viss oro.
[r] <--- 100 inlägg! we! sen december 1999 eller nått sånt. :e
när jag kom hem från skolan läste jag på aftonbladet att ett brev med misstänkt mjältbrandssmitta blivit hittat i min gamla hemstad Fagersta. hela familjen och många släktingar bor kvar där så då kom det plötsligt mycket närmare. när man sen ringer hem och ingen svarar blev jag ännu mer nervös.
Tycker du borde ha den inställningen hela tiden. Tänk den postman som delar ut det brevet som du tänkte skicka. Tänkt ETT steg längre nästa gång. Man kan inte driva med sådana här saker bara för att det inte gäller ens egen familj just då. Nästa gång kanske det verkligen gör det !
Självklart har du helt rätt Beatbox. Det är allvarliga saker och man borde tänka så redan från början. Men innan jag fick veta om brevet i Fagersta så hade jag bara läst om de fyra första i Sverige.
Och de som hänt i USA har känts så väldigt långt bort samtidigt som jag tycker det är konstigt att Svergie skulle ha nån hotbild mot sig. Vad har Sverige gjort? Just att det skulle hända i Sverige känns overkligt, det finns ju många större länder som borde vara "bättre" mål för sån här typ av terrorism.
Och dom dåliga "skämten" jag och mina kompisar hade var innan det kommit några misstänkta fall i Sverige. Det var efter de första kända fallen i USA. Så det var för ett tag sedan.
Men som sagt, du har helt rätt. Man borde ta det på största allvar direkt från början.
själv såg jag en reklam på en tavla som jag inte trodde var sann.
"De flesta bakterier är svåra att upptäcka" - trodde jag det stod och så var det en bild på ett brev.
"Fy fan va osmakligt att ha den reklamkampanjen nu!!!" Tänkte jag och var mer än måttligt upprörd över hur man kan ha en reklamkampanj just nu med alla brev och allt.
Sen såg jag att det stod:
"De flesta batterier är svåra att upptäcka"