Posta deras deras namn, så att vi inte råkar ut för samma sak heller :)
------------------
- Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man..
- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man
14 svar · 298 visningar · startad av Racerankan
Jag måste bara berätta om en grej på jobbet.
En konsultfirma hyrdes in för att effektivisera vårat arbete. Konsultfirmans produkt blev ett nytt datorsystem och nya artikelnummer m.m.
Från artikelnummer på ungefär 4-5 siffror till 12 (tolv) siffriga nummer. Tidigare kom man ihåg numrena i huvudet, nu måste man slå upp dem. Inte en chans att komma ihåg dem.
Alla kunduppgifter i datorsystemet försvann. Varenda kredit, vissa kunder hade rabatt när de handlat över en viss summa m.m. Många kunder blir förbannade när de tappar sina rabatter.
Tidigare stog priserna angivna i pris per löpmeter, styck, m2, par m.m. Nu står priserna angivna med "pris inklusive moms". Oräkneliga antal gånger har det kommit folk och frågat om denna fem meter långa brädan verkligen är så billig. 5,10 kronor/lpm blir 5,10 kronor styck.
Förr eller senare kommer Sverker Olofsson och klagar på detta.
Helt suveränt jobb är gjort (noooooooooooot). Jag ska försöka luska reda på vilken konsultfirma som gjort detta och aldrig, aldrig anlita dem.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Posta deras deras namn, så att vi inte råkar ut för samma sak heller :)
------------------
- Listen, Iam a police officer if you kill me you are an dead man..
- No, you got that wrong, if i kill you you are a dead man
Vem är beställaren av jobbet? Har konsultfirman gjort allt detta på eget bevåg. Om inte kan väl knappast de klandras för de alltid så hemska förändringarna.
------------------
"signatur"
Beställaren är en grupp människor på Beijer som sitter i Danmark. Det skulle bli lika i varenda Beijer butik. Därför gjorde man på detta vis. Sortimentet och allt ska vara exakt likadant. Problemet är bara att de som beställt inte har någon praktisk erfarenhet av arbetet där förändringarna sker.
------------------
Maila mig om du vill
Då är det beställarnas fel lika mycket som konsulternas...
------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
Jag tycker inte att konsulterna kan klandras om inte beställaren kommit med en tydlig kravspecifikation. Man kan ju inte gissa sig till hur man att beställaren vill ha det. Detta är tyvärr ganska vanligt förekommande och det är konsulterna som får skulden.
------------------
"signatur"
I ordern stog det att systemet skulle effektiviseras.
------------------
Maila mig om du vill
Har det inte blivit effektivare då? Systemet alltså... Sen om de som jobbar med det inte kan hålla alla siffror i huvudet...... Åter igen... Det är BESTÄLLAREN som inte varit tydlig i sin kravspecifikation. Om konsulterna gjort saker som inte står i den kan ni kräva ersättning eller att de ändrar och rättar till det som gått snett. Jag har personligen vid ett flertal tillfällen fått medla mellan beställare och konsulter. Om man inte kommer med tydliga krav utan bara litar på att konlulterna ska förbättra systemet rent generellet kan det inte bli annat än fel. Det är kravspecen som man gör upp INNAN jobbet utförs som ska gälla, ingenting annat.
------------------
"signatur"
En managementkonsult från Andersen Consulting var på väg hem från golfbanan då han fick se en jättestor fårskock utspridd över en äng vid vägen. Han passerade fåraherden, fick en idé och stannade bilen. Han sade till herden:
-Det var en enorm fårskock du har. Om jag kan gissa exakt hur många får du har
här på ängen, kan jag få ett av dem då?
Herden funderade, kom fram till att det var riskfritt och samtyckte. Konsulten
plockade fram sina simuleringsmodeller, riggade upp en satellitkommunikation,
mätte ängarna och två timmar senare stängde han av datorn, gick fram till herden och sade:
-Du har 5147 får som betar här.
Herden blev förstås häpen men erkände att det var helt riktigt. Konsulten valde det närmaste fåret, lyfte upp det och satte i baksätet. Han skulle just köra då herden sade:
-Om jag kan gissa ditt yrke och vem du jobbar för, kan jag få tillbaka mitt får då?
Konsulten skrattade förvånat men gick med på det. Fåraherden sade:
-Jag tror att du är managementkonsult från Andersen Consulting. Stämmer det?
Konsulten tappade hakan och stammade:
-Hur kunde du veta det?
Fåraherden sade:
-Ganska enkelt.
-För det första: Ingen bad dig komma hit.
-För det andra: Du lade ner massor med arbete för att kunna tala om något för mig som jag redan visste.
-För det tredje: Du vet uppenbarligen inte ett smack om min verksamhet eftersom fåret du tog är min hund.
Jag håller med HP på samtliga punkter faktiskt. En parallell kan lätt göras till exempelvis en undersökning: om man inte har utformat frågorna väldigt, väldigt noga, testat dem på olika grupper innan och sett till att alla vinklar och möjligheter täcks av frågorna kan man inte lita på resultatet. Svaren kan bli mångtydiga, luddiga, fullständigt missvisande... :l
Å andra sidan är det ju skumt om konsulterna inte lämnat nån slags fingervisning hur arbetet fortlöpt...
------------------
:stefan: - formerly known as Q
-För det första: Ingen bad dig komma hit.
Det är konsulternas jobb att själva skaffa sig kundkrets och jobb. Så är det hos de jag känner till iallafall. Man säljer sig själv, man kan inte bara vänta på att kunderna skall ringa.
-För det andra: Du lade ner massor med arbete för att kunna tala om något för mig som jag redan visste.
Jajamensan! Bara tiden rullar så. :e Kunden i fråga kan aldrig tala om för en konsult vad som verkligen krävs i ett projekt. Detta måste han ta reda på själv med en ytterst invecklad och komplicerad förstudie, där han kan upptäcka ev problem själv. :)
-För det tredje: Du vet uppenbarligen inte ett smack om min verksamhet eftersom fåret du tog är min hund.
Mmm... nej, vår huvudsakliga tekniker vet inget om CNC-svarvar, sänk-gnistar eller andra kryptiska verktyg som han ofta bygger nätverk för. :) Men som sagt, skall man verkligen ge sig in i kundens verksamhet måste man ju kunna den produktion/teknik/whatever som krävs för att binda alla lösa trådar.
Mycket bra historia! :)
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
[Redigerat av OveRRidE den 16 okt 2001]
Detta är tyvärr ganska vanligt förekommande och det är konsulterna som får skulden.
Borde inte konsulterna i fråga ta reda på hur ledet skall gå innan de bygger systemet då? Det tycker jag ligger i deras skyldighet, om jag skall vara ärlig. Det är ju deras jobb att sätta sig in i problemet, uh?
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
Jag tror inte att man kan lägga skuldbördan på en sida enbart.
En tydlig kravspecifikation med än tydligare avgränsningar är nödvändig från beställaren.
Men, jag håller samtidigt med om att det är en konsults uppgift att hjälpa till att ställa de frågor som behöver ställas för att kunna leverera ett bra slutresultat.
Att vara en riktigt duktig konsult är ingen enkel uppgift. Konsult är inget man blir genom att råka få den titeln...
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*
[Redigerat av Rikard den 16 okt 2001]
Konsult är inget man blir genom att råka få den titeln.
Korrekt.
------------------