webForumDet fria alternativet

Fick just ett fax...

Datasäkerhet

12 svar · 328 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

...Från en "datafirma" ;)

Dom vill sälja ett antivirusprogram som:

...Upptäcker & eliminerar även nya & okända virus

§e

Jag blir bara förbryllad över dessa smått revolutionerande produkter! :e
http://www.psdsdata.com/command.htm

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Heuristic scanning engine perhaps?

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

...Upptäcker & eliminerar även nya & okända virus

FAN VAD GRYMMT!

Trodde knappt det var sant.

Det betyder att om jag gör ett virus och skickar till dig som du kör, så upptäcker virusprogrammet att programmet är ett virus och eliminerar det.
Otroligt, men jösses. Utvecklingen går framåt :)

Skickades något kostnadsförslag med?

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?

Det betyder att om jag gör ett virus och skickar till dig som du kör, så upptäcker virusprogrammet att programmet är ett virus och eliminerar det.

Det måste ju bara vara så det funkar! Helt logiskt alltså! :OO

Om minnet inte sviker helt så kostade en enanvändarlicens ca 900:- och en serverlicens ca 2500:-

Mao var det mycket billigt för detta revolutionerande verktyg! :e

serverlicensen är självklart dyrare eftersom man ofta har fler hårddiskar i en server än en arbetsdator :OO

Ja... Oftast! :e

MUAAHA då kan man lura dom.

Sätta fler hårddiskar i klientmaskinen! :e
Så behöver man bara betala 900:-

GRYMMT!

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Påstår dom att det skulle vara revolutionerande är dom lite sent ute. Det har funnits Antivirusprogram en längre tid som kan identifiera misstänkta virus och sätta dessa filer under bevakning. Programmet känner då av likartade beteénden som redan kända virus ex om det har bytt namn eller går på kända portar etc.

Självklart fungerar det inte alltid men det kan vara en bra funktion.

Har förresten provat en annan produkt som jag såg att dom sålde. Du kan med "eBeam" skriva på en whiteboard och sedan spara bilden i en dator för utskrift. Whiteboardpennan kan fungera som mus och du kan starta program mm genom att dubbelklicka med pennan på tavlan. Ganska kul om man har projektor samtidigt :e

Jag vet flera STORA företag som använder deras produkter så jag tror inte att dom är verkningslösa eller att det är ett par fjuniga tonåringar som driver firman....

------------------
"signatur"

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det finns en mycket enkel förklaring, det är den där "datafirman" som gör alla nya virus ;) Vi borde tipsa FBI.

schysst att du kom på det!

(Ringer)

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

hp> Det där eBeam tyckte inte jag var nån höjdare, man fick risig upplösning på dessa bilder :l
Dock är det ju onekligen en smart produkt :)

Det finns en till som fungerar nästan likadant, ska bara komma på vad den heter... *tänker*

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Programmet känner då av likartade beteénden som redan kända virus ex om det har bytt namn eller går på kända portar etc.

Fyfan vilket aktivt virusprogram. Jag skulle vilja se den koden som gör nåt sånt, jag menar det finns ganska mycket mönster att täcka inom det området om man säger så.

Polymorfiska virus, hårigt värre.

Fast jag har hört via insiderkällor (det lilla mjuka) att en viss väldigt känd webbserver är påväg att gå i graven, IIS skall tydligen ersättas med en ny version, som skall ha helt ny källkod.

Kanske det är ett slut på alla förb*nnade patchar till IIS:en?

------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.

[Redigerat av OveRRidE den 11 okt 2001]

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

citat från NAV

Norton AntiVirus includes a new technology called Bloodhound to dramatically increase your virus protection against new and unknown viruses. You can drag the pointer to increase Bloodhound's sensitivity to possible viruses.
Bloodhound isolates and locates the various logical regions of a file and then analyzes the program logic for virus-like behavior. Bloodhound detects a very high percentage of unknown viruses. In addition, Norton AntiVirus detects unknown viruses by monitoring activity on your computer for behaviors that viruses typically perform. When a suspicious activity is detected, Norton AntiVirus prevents the action from continuing.

Från v5, så nytt och revolutionerande kan man väl knappast kalla det.
Hur bra det fungerar har jag ingen aning om.

------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)