webForumDet fria alternativet

"Thin is beautiful"

Småprat

35 svar · 394 visningar · startad av Cloe

Medlem sedan maj 2001739 inlägg
Frågan#1

Märkligt tycker jag det är att det finns en modekampanj som heter "Big is Beautiful", som om det inte är en självklarhet (vilket det inte är, men det gör det ju ännu mer till en avvikelse genom att döpa en klädkollektion till detta).

Borde det inte också finnas "Thin is Beautiful" eller "Skinny is Beautiful" isåfall???

Jag bli så jä-la ARG!

Och nu kommer HM:s nya "mulliga" modell, Mia Tyler, och ställer till rabalder o alla tänker att "Guuuud, va bra att det kommer förebilder för unga mulliga tjejer!!!" Men herregud, hon ser helt "normalbyggd" och "lagom" o är INTE mullig, varför är normen att se ut som ett skelett????

Vad ger det för signaler till alla de unga tjejer som ser ut som hon o hela livet gått omkring o tyckt att de var OK o sen får se att de hör till kategorin "mulliga"? Det är TYVÄRR negativt laddat att vara mullig så de får ju säkert ännu sämre självförtroende.

Om hon bara hade varit mullig hade det ju inte varit lika provocerande, men nu....jag blir så trött och arg. x(

(Jag hade tänkt länka till en sida på Aftonbladet, men vet inte hur man gör....så hur gör man?.....)

------------------
Cloe

[Redigerat av Cloe den 06 okt 2001]

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

http://cgi.webforum.nu/ssi/wfkod.shtml

Kolla här *peka* :) eller tryck redigera på mitt inlägg så ser du hur jag har gjort.

PS. Mer mulliga modeller!

------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Jag kan bara hålla med OveRRidE, mer mulliga modeller..

------------------
[BigCats] - En sida om världens vackraste djur!

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Tacka vet jag tjejer med normala former, jag blir fanimig rädd när jag ser riktigt spinkiga brudar med två enorma, hårda fotbollar som bröst. Ruskigt!

Tyvärr verkar det som om det faktiskt främst är tjejerna själva som går på modeindustrins "skönhetsideal" och som av den anledningen späker sig själva och betalar tusentals kronor för att få någon dåre att karva i en fullt fungerande och frisk kropp.

Jag håller också med OveRRidE, mer mulliga modeller!

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Ja, jag håller med er, men det jag undrade och var kritiskt mot, var ju just det här att man använder fullt "normala" tjejer, alltså tjejer med "vanliga normala" former som "mulliga modeller". Varför finns det överhuvudtaget? Varför finns det då inte en motsvarighet som kallas "Spinkiga modeller" eller liknande? "Årets spinkiga modell", liksom det finns "Årets mulliga modell". Jag tycker att det är helt sjukt att det blir en avvikelse att vara mullig, nånting som väcker uppmärksamhet o viker från normen. Förstår ni?

I media är "mullig" ett begrepp på tjejer som egentligen inte alls har några överflödiga kilon, det bara verkar så för att de skiljer sig så mycket från de "idealiska" anorektiska modellerna. :x :X

Usch, jag blir helt illamående. :(

------------------
Cloe

[Redigerat av Cloe den 07 okt 2001]

[Redigerat av Cloe den 07 okt 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Titta på Anders Zorns bilder på kvinnor. Speciellt de som han målat av nakenmodeller, antingen vid vattnet eller annat. Dessa damer var på sin tid normala, dvs detta var kvinnoidealet på den tiden. Att vi sedan fått annorektiker som ideal nu är ju skrämmande. Speciellt som vi vet att många av bilderna vi ser i tidningen dessutom är retucherade för att ta bort normala skavanker på dessa perfekta tjejer (perfekta enligt dagens ideal iallafall).

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

I vissa länder (iallafall förr i tiden) var en kvinna med ett gäng överflödiga kilon en mycket attraktiv kvinna. Detta pga att är man "väl byggd", betyder det ofta rikedom, eftersom man kan äta mer då. Eller nåt i den stilen..

Begreppet spinkiga modeller tror jag inte kommer att kunna existera eftersom människan alltid strävar efter det bästa. Det räcker aldrig med det som redan är "state of the art".. Extremaliteter är framtidens melodi och detta avspeglar sig nog i modeindustrin också.

Kvinnosynen har med åren blivit hårdare då begrepp såsom anorexi och bulumi blivit allt vanligare bland flickor i tonår och tidigare. Flickor som redan är trådsmala, bantar ner sig till skelett och därmed dyker det upp fler smala människor i vårt sammhälle, framför allt de som syns. Jag vet inte vad det kan bero på, men i dagens samhälle där "bäst och vackrast" räknas som en status, måste man ju hänga med, om ni förstår vad jag menar.

Och eftersom modebranschen (därav själva namnet mode) speglar "den personen man vill vara", blir det givetvis så att det avspeglar sig i hur man tycker att man skall se ut.

Jag tycker det är sexigast med en kvinna som inte är trådsmal, utan som har lite former och trivs med sig själv, som den person man är och inte den man borde vara.

Det är även en av grundstenarna i min livsfilosofi (om man nu kan kalla det så) och jag hoppas människor tar sig själva för det dom är och inte för det man "borde" vara enligt massan, majoriteten, modet, massmedia eller liknande folkgrupper som mer eller mindre styr dagens syn på en människa.

*nu skall jag f*n sova, jag känner att jag blev lite väl filosofisk* :)

Natti.

Redigerat:

Titta på Anders Zorns bilder på kvinnor.

Exakt. Titta på dessa bilder och se den mer eller mindre perfekta synen den mannen hade på kvinnor. Tack CyberPet. ;)

------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.

[Redigerat av OveRRidE den 07 okt 2001]

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okej, nu är jag duktigt packad, men vafan är "normalt" egentligen?? Om alla har körkort, är det onormalt att inte ha det? Om alla käkar köttbullar, är det onormal att inte göra det? Om alla har en dator, är det onormalt att inte ha det?

att sätta upp normer för precis allt och allting retar gallfeber på mig - vad mig anbelangar verkar det somom alla dessutom gått på den bluffen.

Vad gäller kroppar finns det inget normalt! alla är skapta olika och så ska det vara!

Jag blir lika förbannd varje gång jag ser något klotter på H&Ms underklädesannonser för kvinnor, det står nåt i stil med "kvinnokamp" eller "kvinnoförtryck", men de annonser med en manlig modell har jag då fan inte sett nåt klotter på... :l

Jag hade en poäng nånstans, emn den försvann på vägen... :e

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

*bubblar in*

man hallå, typ lixom, bha...

#webforum rullar kl 3-4 :e

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Medlem sedan mars 2001344 inlägg

CyberPet: Är modet verkligen att vara anorektiker? Tycker att det ser fult ut om de blir för smala, (samt om de blir för feta.. eller för mulliga)

Mia Tyler är väll mulig?

Någon som har en bild på henne?

Cloe det är bara att skriva in adressen till aftonbladet och det blir en länk ;)

------------------
Duktig på Javascript?

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

Jag är så jävla trött på att bli kallad skelett, benrangel och andra nedsättande ord i media, och i övrigt. På er låter det som att smala människor är fula och äckliga.

Man tackar.

Jag kan väl för i helvete inte rå för hur jag ser ut.

------------------
Last week I bought a personality.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

På er låter det som att smala människor är fula och äckliga.

Jag tror inte att det var så de menade...

Men visst kan en diskussion om kroppsidealet lätt vridas till att bara handla om att tjejer måste få vara mulliga och ha former. Jag tror att det egentligen handlar om att modeller påverkar sitt utseende t.ex. genom späkning och operationer.

Skönhetsidealet (i modebranchen) blir ett skapat och onaturligt utseende och jag tror att det är det vi känner motstånd mot. Det säger på något sätt att vi måste förändra vårt utseende för att passa in i deras mall för vad skönhet är.

Personligen tycker jag att alla som är naturliga och har en trevlig personlighet blir vackra. Den gamla klychan "skönhet kommer inifrån" är väldigt sann. :)

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vad gäller kroppar finns det inget normalt! alla är skapta olika och så ska det vara!

Finns visst "normalt", det mellan sjuklig övervikt/undervikt är normalt.
Mao. det är rätt många "normala" kroppar ute i landet.(dom flesta faktiskt :) )
Om sedan vissa får någon konstig snebild av vad som är "normalt" är det snart en fråga om "sjukdom".(anoreksia, bullimi eller andra ätstörningar)

>RDL: http://www.geocities.com/miatylerfan/misc.html

------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Om man jämför med hur det var på 1700-talet är det väl ändå ganska oskyldigt idag? (Tänker på deras beryktade korsetter o.s.v..)

------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker

Jag är så jävla trött på att bli kallad skelett, benrangel och andra nedsättande ord i media, och i övrigt. På er låter det som att smala människor är fula och äckliga.

Jag menade inte med mitt inlägg att smala människor är fula, det skulle strida mot min egen kroppsbyggnad, då jag är rejält smal själv.

Skönhetsidealet (i modebranchen) blir ett skapat och onaturligt utseende..

Det är detta jag menar, det är klart att man inte kan rå för hur man ser ut.

Hoppas du inte tog det på fel sätt. :l

------------------

Cloe, jag vill inte låta nedsättande men när man har haft övervikt i 15 år eller så så tycker man nog att dessa "benrangel" klagar lite över fel saker. Var du glad över att du inte inte kommer att dö av överviktsrelaterade problem.

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Klockrent, Petra.

Cloe, jag vill inte låta nedsättande men när man har haft övervikt i 15 år eller så så tycker man nog att dessa "benrangel" klagar lite över fel saker. Var du glad över att du inte inte kommer att dö av överviktsrelaterade problem.

Alltså, nu känner jag mig helt missförstådd, är det ingen som har förstått syftat med min tråd???? :q

Min poäng är INTE att hylla eller nedvärdera någon kroppsform, utan att öppna upp för diskussion kring problemet "den idealiska kvinnokroppen". Jag hävdar INTE att det ena är bättre än det andra, bara peka på problemet o det ansvar som bl a media har i att förmedla budskap.

Jag ställde frågan: Varför finns det inte en modekampanj som heter "Thin is Beautiful" när det finns "big is Beautiful"?????? :q

Är inte det diskriminering? Både mot de "mulliga" och de "spinkiga"?

Jag tycker att det ger totalt dubbeltydiga signaler, tvetydiga budskap och dubbelmoral så det skvätter om det! Å ena sidan vill man säga att det är vackert att vara mullig o man ska framhäva det, men eftersom de gör det till en avvikelse blir det ett skämt. Ett misslyckat försök att frigöra kvinnans kropp. Borde det inte vara vackert vilken kroppsform man än har???

Fy f-n för sånt, säger jag bara.

Borde det inte vara vackert vilken kroppsform man än har???

Hoppas innerligt att ni förstår vad jag vill komma åt.

------------------
Cloe

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Kör hårt Cloe, upp till kamp!!

------------------
===goldy===
<A HREF="http://www.go.to/theshakedowns" TARGET=_blank>ROCKIKONEN</A>

Cloe, jag må ha missförstått dig men under de nästan 40 år jag har levt så har attityden "thin is beautiful" fått regera bland modet så jag ser liksom inte varför det behövs en sån kampanj. Däremot anser jag det är mer hälsosamt att någon/några försöker få folk att inse att utmärglade kroppar som vi ser i dagens mode inte är vackrare än feta kroppar och det är vad som är meningen med kampanjen "big i beautiful".

Det är inte en kampanj som säger "big is beautiful and thin is ugly" eller hur??

------------------
/Petra

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)