Jag är rätt så ny här. Har varit på ett annat forum och diskuterat förut. Jag har en fråga till er angårnde moderatorer. Det lilla jag sett här så verkar det vara otroligt strukturerat och välskött. Det ställ jag va på belv jag personligt förolämpad av moderatorn inför alla användare, belv utslängd på väldigt lösa grunder. Sambon blev utslängd i en sorts hämdaktion. Moderatorn tillåter att en grupp människor (som han/hon förmodligen känner väldigt väl) provocera fram gräl, förolämpa folk etc etc. Är detta ett korrekt sätt att betée sig då man är moderator ? Finns det inga lagar som reglerar vad en moderator får göra och inte göra ?
lilla jag sett här så verkar det vara otroligt strukturerat och välskött.
webForum har en rätt aktiv användarskara och aktiva forumledare/moderatorer vilket bidrar till att trådar med tveksamt innehåll snabbt åtgärdas.
Till skillnad från andra forum så är detta inte en enmansshow där en snubbe är allsmäktig moderator och bestämmer likt en diktator. Vi har lyckats ha en förhållandevis demokratisk process :) (Vilket vissa säkerligen inte håller med om men det skiter jag i :) )
Finns det inga lagar som reglerar vad en moderator får göra och inte göra ?
Eh, nej, inga lagar som är specifika för just moderatorer i vart fall. Självklart lyder alla under samma regler och förordningar när det gäller förtal och liknande.
PS. Välkommen till webForum förövrigt!
------------------ "To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
4 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall,
för att kunna fullgöra sin skyldighet enligt 5 §, ha sådan
uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till
omfattningen och inriktningen av verksamheten.
5 § är lite längre, så den får du läsa själv, men de där orden är väl de enda som reglerar moderatorernas skyldighet, förutem det vanliga med hets mot folkgrupp och sånt som självklart inte är tillåtet. ;)
Kul att du gillar det du sett av wF hittills. Hoppas det fortsätter på samma sätt.
Trist att du haft så negativa upplevelser tidigare.
Vi som modererar här försöker, efter bästa förmåga, att arbeta för ett trivsamt forum.
LeJa
------------------
=======================
Förståndet har sina gränser
endast dumheten är gränslös Zarko Petan
Det som är så bra med WebForum är att de inte låter vem som helst att bli moderator. Jag, t.ex., är en sån typ som man absolut inte ska låta vara moderator!