webForumDet fria alternativet

Nä, nu orkar jag inte längre- hjälp mig!

Småprat

27 svar · 373 visningar · startad av Cloe

Medlem sedan maj 2001739 inlägg
Frågan#1

Jag är så förbannat trött på detta ständigt återkommande syndrom: PMS...

Denna dag har blivit totalt förstörd för att jag ömsom gråtit floder o ömsom bara legat framför tv:n o deppat. Och jag kan inte göra ett dyft åt saken, när jag minst anar det så blir jag bara jätteledsen o tårarna bara kommer o det känns som om jag vill ta livet av mig... :( Ja, jag vet att detta är över efter några dagar men det hjälper föga när hela livet känns som ett tomt svart hål o jag beter mig som en gammal gnatig käring fast att jag vill vara glad o gå ut ikväll när det är lördag o allt. :(

Jag känner mig ensammast i hela världen, ful, tjock och äcklig o till råga på allt tackar jag nej när en kompis ringer o bjuder med mig på fest, just för att jag känner mig helt skör och kan explodera för minsta lilla.

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen o frågade om de visste om det fanns nåt receptfritt eller liknande, hon rådde mig att prova nån örtmedicin eller nåt. Jag vet inte om det kommer att funka, men det är kanske värt att pröva.

Hon sa att under PMS så ökar trycket till hjärnan o det är bl a därför symptom som dessa uppkommer. Men annars vet jag så lite om denna åkomma o fick inget direkt bra napp när jag sökte på nätet heller, så tjejer, ni som känner igen er och vet om det finns nåt bra som hjälper eller mildrar symptomen, snälla dela med er av era råd!!! Just nu behöver jag höra att det finns andra som har det såhär ibland. Även fast jag vet det.

Jag skulle bli jätteglad om någon kunde tipsa om någon sida på nätet eller nån bok där man kan läsa och få information.

Tack så jättemycket på förhand.

KRAM
Cloe *med tårar på sin kind* :(

------------------
Cloe

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag skulle väl inte direkt vilja säga att jag har liknande symptom, inte ens att jag är av samma kön och jag förstår nog inte heller hur det känns..

Men för allt vad det kan vara värt..

Jag lider med dig... :(

*jättekramar Cloe och hoppas hon mår lite bättre*

/Stefan

------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.

[Kramredigerat av OveRRidE den 06 okt 2001]

[Redigerat av OveRRidE den 06 okt 2001]

Tack OveRRidE, kändes skönt att läsa dina ord, även om jag fortfarande mår likadant och kommer så göra ett tag till.

Du ska vara glad att du inte vet hur det känns....Men om du nånsin träffar en tjej som säger att hon har PMS, så var beredd på det värsta... :(

------------------
Cloe

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg

*kramar* :f

------------------
verktygslådan

Livet är som en tärning. Det bästa man kan få är sex :e

Jag har haft flikka som även hon hade ganska ont i sina perioder.

Jag vet hur det är.

------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.

Du menar alltså mensvärk? För det har jag ingen, utan det är det psykiska som är jobbigt.

Just nu äter jag chips o kelar med min katt och försöker tänka positiva tankar... (det går väl sådär... :l )
------------------
Cloe

[Redigerat av Cloe den 06 okt 2001]

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Aaaaaaaaah jag vet du du mar!!!!! Jag blir helt skum runt den tiden.....kanner mig omsom underbarast i varlden omsom NOT underbar det allra minsta...

Hmmm jag ater choklad...MASSOR (sen att man far lata bli det resten av manaden for att komma i kladerna det kan inte hjalpas)...det hjalper faktiskt...det ar nat i chokladen som lugnar oss nar vi PMSar...

Den har sidan kommer snart...du kan ju signa upp som medlem sa lange kanske:
http://www.pms.com

Har ar nagra andra som jag hittade...
http://www.pmssolutions.com/
http://www.usdoctor.com/pms.htm
http://members.attcanada.ca/~vizprint/small.html

Hoppas att du mar battre snart!

*kramz*

------------------
"Om en man med flera personligheter hotar att ta livet av sig, kan man kalla det en gisslansituation?"

Medlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Jag lider med dig...
Du ska veta att vi på wF alltid finns till hands ;)

stor kram på dig...

------------------
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Exakt vad är PMS? :q

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

kram på dej. du är omgiven av en stor bunt wF medlemmar som alltid tröstar dej :)

Pace>

PMS= Premenstruella syndrom.

Alltså, veckan innan (oftast) mens infaller en period av kaotiskt hormonkrig i kroppen på vederbörande. Som jag skrev innan beror det bla på att trycket i hjärnan ökar (!) (låter ju helläskigt!) (eller nåt sånt, det var vad sjuksystern sa till mig på sjukvårdsupplysningen iaf).

Typiska symptom kan vara:

Huvudvärk
Ömmande bröst
Svettningar
Känner sig svullen i kroppen
etc. Det finns fler men jag kommer inte på dem nu, förutom som i mitt fall: att jag är gråtmild, lätt till tårar, lätt irriterad, kan snäsa av folk i min omgivning, ledsen och deprimerad. Ingenting känns roligt, kan tappa aptiten mm. Som vilka depressionssymptom som helst egentligen. Fast skillnaden är att mina går över och att jag "bara" har dem en gång i månaden. (ja, om jag inte nångång är deprimerad alltså, men annars bara en gång i månaden)

Är du lite klokare nu, Pace?
Hoppas det. :)

------------------
Cloe

Tack för trösten. *kramar alla*

------------------
Cloe

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Okej, jag förstår. Är det något som går i arv? Och det finns alltså ingenting att göra åt det?

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Pace> Jag tror inte att det är ärftligt, fast jag vet inte. Jag har faktiskt inte frågat min mamma om det, däremot vet jag att hon hade väldigt kraftiga menssmärtor när hon var yngre och det hade jag också när jag var yngre, eller rättare sagt tills för ett par år sen, det har försvunnit helt faktiskt, tror att det beror på att jag ätit P-piller. Det sägs ju det iaf.

Jag vet inte om det går att göra nåt åt det, det finns ju en del hormoner o så som man säkert kan ta efter att man pratat med nån läkare. Men jag tycker inte om att proppa kroppen full med hormoner, även fast jag tycker att det är skitjobbigt med det här. Men om det hade funnits nåt som inte inverkade så mycket på kroppen så skulle jag nog prova.

Det är ett märkligt fenomen egentligen, killar, ni kommer ju aldrig att förstå hur det känns, är inte det lite tråkigt? *ler* Nä, det fattar jag att det bara är skönt, men ibland önskar man att det skulle gå att förklara så att män förstod en.... :OO

------------------
Cloe

[Redigerat av Cloe den 07 okt 2001]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Cloe, gå in till hälsokostbutiken för sjukvårdsupplysaren har rätt, det funkar. Fast man kanske måste knapra dessa piller nån månad innan man märker nån effekt. Sen är chocklad alltid bra, skäms inte för det utan släng i dig så mycket du kan!

Kramar,

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Tack för ditt råd CyberPet!
Tro mig, jag äter choklad så det stänker om´et... :)

Du menar att det funkar med örtmedicinen? Har du testat?

------------------
Cloe

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nej inte jag, men andra jag känner har det och svär att det hjälper. Jag har inte problem med PMS på det sättet. Har mer problem med värk i tre dagar under mensen, som kan göra en rätt irriterad om man säger så. ;) :D :e

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

*Tillbaks efter fest + pubkväll*

Tro mig, jag äter choklad så det stänker om´et...

Usch det kan jag inte göra, jag får flötig hud av det.. fast jag älskar choklad.. *suck* :)

Nu skall vi sova, jag är lite väl onytker tror jagg.

r) stavvfel på fyllan..

------------------

[Redigerat av OveRRidE den 07 okt 2001]

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Cloe: Var glad att du inte äter den medicin min flicka stoppar i sig efter sin titthålsoperation förra månaden...
Hon blir gråtfärdig för minsta lilla! Om potatisen kokar över, om posten är sen eller om en blomma tappar ett blad - hon börjar störttjuta... Hennes hormoner löper verkligen gatlopp - konstant i tre månader! ;)

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är ett märkligt fenomen egentligen, killar, ni kommer ju aldrig att förstå hur det känns,

Nej, kanske inte riktig hur det känns, men nog f*n blir "vi" drabbade.
En gång i månaden gäller det att ducka och göra sig osynlig, från skakande närvvrak till vrålande tiger på en sekund!!
Tack och lov, alla kvinnor är inte riktigt lika "illa".

------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)