webForumDet fria alternativet

Sluta nu är nu snälla......

Småprat

52 svar · 463 visningar · startad av LeJa

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg
Frågan#1

Jag har under kvällen fått samtala via IRC, ICQ, MSN, mail och här för att försöka förklara mitt agerande.
Jag ger samma svar överallt men det godtas inte av alla.....
Jag gick in i egenskap av moderator och stängde en tråd som innehöll personangrepp. Skrivet av en medlem och handlade om en annan medlem. Inget annat än dessa angrepp fanns i tråden.
Upphovsmannen till den ursprungliga tråden och jag har pratat igenom det och är överens om att det var rätt av mig att ta bort tråden.
Fortsatt debatt går i stora drag ut på att vi skulle vara ngn liten klick som inte vill berätta......
En del av er inleder ett samtal med mig i frågan och det avslutas i en del fall med att jag får följande kommentar:
åhhh....ytteliggare en sån där "jag säger inget, du får inget veta" vi vanliga medlemmar på wf inte får ta del av allt som skrivs h*vete säger jag!
och sen är diskussionen slut.
Det här handlar inte om att medlemmar inte ska få veta vissa saker. Det handlar om att medlemmar inte ska behöva smutskastas offentligt.
Visst det betyder att vissa saker som skrivs inte får läsas av alla. Men det handlar ju i sin tur om att dessa saker inte alls borde ha blivit skrivna och absolut inte kan få stå kvar på wF.
Det är inte heller ett försök från min sida att utöva någon form av makt.
Så nu ber jag er alla om följande:
1. har ni synpunkter på mitt sätt att sköta moderatorskapet ta det med mig personligen eller ta det med våra forumledare.
2. Acceptera att jag aldrig kommer att tala om vem som skrev och vem det handlade om. Både skribenten och objektet ska kunna fortsätta sin tillvaro här på wF och ska inte hängas ut offentligt.
3. Om ni börjar diskutera saken med mig slutför den och sluta inte med en syrlig kommentar och bara lämna diskussionen.

Nu hoppas jag att jag inte startar en ny storm med detta inlägg, det är inte min avsikt. Jag kände bara ett behov av att klargöra situationen.
Just nu är jag mycket ledsen över allt det som hänt, att den ursprungliga tråden skapades, att jag var så klumpig att jag inte förklarade varför jag stängde den, att det blev en sån debatt kring det inträffade och att vi inte bara kan glömma och förlåta utan alltid vill hitta syndabockar.
Men Ok om det känns bättre för någon så kan jag agera syndabock denna gång. Jag borde ha förklarat klart och tydligt varför jag stängde tråden.
Men jag kommer aldrig att ångra att jag tog bort den och jag kommer heller aldrig att namnge någon av de inblandad.

LeJa

[r]med tårar i ögonen redigerade jag de stavfel jag hittade. Finns några kvar så var vänliga bortse från dem.
Var mitt syfte med tråden så oklart?
------------------
=======================

Förståndet har sina gränser
endast dumheten är gränslös
Zarko Petan

=======================

[Redigerat av LeJa den 26 sep 2001]

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Sluta nu är nu snälla......

Inte förrän du lär dig stava ordentligt! :e

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag står till 230% på LeJas sida.. ;)

------------------
Axel Veibäck - AxelWeb - axel@axelweb.nu
Fight the monopoly!
www.mozilla.org - www.apple.com

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Pace, det där var onödigt...

Försök att läsa LeJas inlägg en gång till för att förstå vad hon menar.

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

Pace, det där var onödigt...

Det må det så vara, men jag var på humör vid det tillfället. Och ja, jag har läst det...

------------------

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag står till 230% på LeJas sida.

/jag också :)

Pace, visa lite finess! :l

------------------
Fråga: Hur kan man fördröja att mjölk blir gammal?
Svar: Låt det vara kvar i kon.
un.eyebew

Jag står till 230% på LeJas sida.

Är detta finess? Jag håller också med henne, men jag kanske visar det på ett annat sätt. I så fall förtydligar jag mig och säger: Jag håller med LeJa.

------------------

Jag håller med LeJa.

Bra!

Vi kan alla vara på humör ibland... :)
Vänta bara tills ni får se mitt ;)

------------------

Jag ska vara gravallvarlig vid nästa seriösa tråd, det lovar jag! Jag ska genast se till så att nästa person som har den minsta humor avrättas på plats. Det har ni mitt ord på.

------------------

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag ska genast se till så att nästa person som har den minsta humor avrättas på plats.

Då är det inte värt att tas på allvar.

Titta på min signatur UlfT.

------------------

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

LeJas agerande skedde i enlighet med webForums regler.

Har någon synpunkter mot detta agerande och svårigheter att, av någon anledning, ta denna diskussion direkt med LeJa så är det fritt att ta kontakt med forumledarna enligt vanlig "missnöjeshantering".

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Rikard: Om du nu syftar på mig, i tredje person, så kan jag meddela dig att den biten är avklarad. http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004184.html

LeJas agerande skedde i enlighet med webForums regler.

Nope, man ska alltid tala om orsaken också. Det gjorde inte LeJa, men det vet hon nu och ber om ursäkt för. :)

------------------

[Redigerat av Pace den 27 sep 2001]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Med risk för att ge mig in i en debatt som bara har förlorare... :l

Nope, man ska alltid tala om orsaken också.
Pace, det där är att ifrågasätta LeJas agerande - misstroendeförklaring.
I enlighet med webForums instruktioner för missnöjesahantering så tar man
1. kontakt med berörd moderator
2. kontakt med någon av forumledarna
3. kontakt med administratören
i nämnd ordning. ;)

Jag kan hålla med om att det är lämpligt att förklara varför en tråd modereras och/eller raderas. Men, nej, vi - webForums administration - har ingen skyldighet att göra det, även om vi näst intill alltid brukar göra det. :)

I det här fallet håller jag med om att det var på sin plats med en förklaring och av vad jag har sett så har en sådan publicerats, men jag vill samtidigt framhålla att det inte finns några krav på att förklara varför.
webForum försöker att följa medlemmarnas viljor i mångt och mycket men det finns tillfällen när det av praktiska skäl inte ska/kan förklaras varför med risk för att bryta mot webForums regler - inget exempel nämnt, inget glömt.

med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

men jag vill samtidigt framhålla att det inte finns några krav på att förklara varför.

Jo, av etiska och moraliska skäl så ska det alltid förklaras - och för att slippa onödig debatt som uppstod efteråt. Det är ungefär som om du skulle radera denna tråden utan förklaring. Men det är min synpunkt.

webForum försöker att följa medlemmarnas viljor i mångt och mycket men det finns tillfällen när det av praktiska skäl inte ska/kan förklaras varför med risk för att bryta mot webForums regler - inget exempel nämnt, inget glömt.

Javisst, det finns flertalet pressetiska regler som bör mer eller mindre "undvikas" och det varierar från fall till fall. Men att säga att en förklaringen kan bryta mot webforums regler förstår jag inte.

red:

Pace, det där är att ifrågasätta LeJas agerande - misstroendeförklaring.

Ja. Men som sagt tidigare, det har vi redat ut.

[Redigerat av Pace den 27 sep 2001]

Pace, dra inte den här diskussionen i långbänk nu :)

Jag tror att du förstår precis vad Rikard försöker säga. Ibland kan inte allt förklaras, men vi kommer att försöka göra det så långt det är möjligt och lämpligt.

------------------

hypatia:

Försök att läsa LeJas inlägg en gång till för att förstå vad hon menar.

Försök läsa mina inlägg en gång till för att första vad jag menar: Lynarstorm.com historien

------------------

Pace, dra inte den här diskussionen i långbänk nu.

Jag vädrar mina åsikter om hur saker och ting sköts och det har jag full rätt till. Om ni sedan vill "försvara" er för mina åsikter är det en annan sak. Jag säger bara vad jag tycker.

------------------

Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

Nu börjar jag bli irriterad....
Pace du säger att du och jag rett ut saker och ting.
Vad har vi rett ut?
Varför kan du inte respektera min önskan att sluta älta detta?
Har du synpunkter att vädra om hur detta skötts gör det i den ordning det ska göras
mig når du på leja@leja.nu
om du inte blir nöjd med mina svar går du vidare till forumledarna, ja jag behöver väl inte dra hela gången igen? Rikard har ju redan förklarat.
Men framförallt, sluta hålla liv i denna debatt här. Vi vet redan vad du tycker. Det blir inte klarare för att du upprepar det.

LeJa

[Redigerat av LeJa den 27 sep 2001]

Försök läsa mina inlägg en gång till för att första vad jag menar: Lynarstorm.com historien

Låt oss hålla oss till en diskussion i taget.

Pace, jag har skickat e-post till dig och hoppas att du tänker svara. Det finns inte någon anledning att fortsätta diskussionen här.

------------------

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)