Saknar VETTIGA ord...
En ny dag har grytt i Sverige. En ny dag gryr inom kort i landet i väst. I Sverige ser vi flaggor på halv stång. I Sverige talar vi med vänner, familj, bekanta, kollegor om det som har inträffat. I landet i väst finns det tusentals människor som har talat för sista gången. Det är ofattbart.
Igår när jag vaknade så kände jag mig redo för dagens uppgifter. Ett par tuffa beslut skulle fattas, en del komplicerade telefonsamtal skulle genomföras, men dagen skulle gå bra - det visste jag.
Igår när jag kom till jobbet möttes jag av beskedet att mitt företag hade ansökt om rekonstruktion. Luften gick ur mig. Den styrka jag hade burit med mig till jobbet var som bortblåst.
Igår eftermiddag vid tre-tiden möts jag så av det besked som vänder upp och ner på världen. Ett flygplan har kört rakt in i World Trade Centers ena torn. Strax därefter kommer nästa nyhet, ytterligare ett flygplan har kört rakt in i World Trade Center, men nu i det andra tornet. Terror skakar New York. Pentagon drabbas en halvtimme senare och ytterligare ett flygplan kraschlandar. Varje nyhet i sig hade varit stor. Nu är det fyra. Kraschlandningen i Pennsylvania glöms nästan bort. Detta är fruktansvärt.
Efter att den första chocken har lagt sig så kommer jag till insikt. Referenspunkter. Ett ord som jag så många gånger använder i mina råd till andra, vägleder nu mitt liv. De privata problem jag har med att det företag jag jobbar på genomgår en kris är ju i det stora hela ingenting. Jag har mat för dagen, jag har tak över huvudet, jag har framförallt föräldrar, syskon och väldigt goda vänner. Kort sagt; jag, vi, har det bra.
I Palestina rapporterar nyheterna om människor som firar den tragedi USA har utsatts för. Märkligt nog - i vissas ögon - har jag förståelse för att det firas.
Det finns människor som, från barnsben, har fått lära sig att USA är djävulen personifierad. För dem är det inträffade precis lika ogreppbart som för oss - eller de som såg det hända i verkligheten. Baserat på den kultur de är uppväxt och lever i så kan hatet mot USA vara lika självklart som rätten för oss här i Sverige att säga vad vi vill. För de som firar kan det, precis som för oss här i Sverige, vara ofattbart svårt att inse hur fruktansvärt det är att förlora en närstående. Nu talas det om tiotusentals.
Om folk förstod hur ofta de missförstod varandra skulle de förstå varandra mycket bättre. - Okänd för undertecknad.
En oro har också spritt sig över världen. Är detta inledningen till ett tredje världskrig? Kommer Nostradamus spådom gå i uppfyllelse. Han har haft fel förr, men han har även haft rätt. Den som lever får se.
Att händelsen i USA kommer att påverka vår vardag, även här i Sverige, tror jag att alla är klara över. Igår fick jag höra att ett av de företag jag jobbar åt hade gått ut med det centrala direktivet att alla anställda hade flygförbud i minst 24 timmar. Säkerheten har höjts på bland annat flygplatser över hela världen. Ambassader bevakas av poliser. Fokuseringen på att avvärja ett hot, som vi inte ens med säkerhet vet var det kommer ifrån, är stor.
Men även på lilla webForum märks - helt förståeligt - effekter av det inträffade. Stämningen dämpades under gårdagen. Fokuserade debatter tog en fart jag svårligen tror att vi har skådat förut. Många samlas för att utbyta tankar om det inträffade.
Händelsen i USA inträffade för att människor var beredda att offra sina liv för något de tror på. Våld tas till när ord inte längre räcker till. På samma sätt är det i debatter. Personangreppen kommer fram när man inte längre känner att man kan tillföra något sakligt. Men visst finns det tillfällen då det känns skönt att ge den där "idioten" en ordentlig verbal örfil.
Låt oss medlemmar av webForum visa vår styrka genom att låta debatterna fortgå. Låt oss muntligen slåss för det vi tror på och på det sättet förändra världen. Vi får aldrig sluta kämpa för en fri värld, där mänskliga rättigheter efterföljs, där vi värnar om varandra och där vi kan acceptera eller åtminstone ha förståelse med - respektera - andra människors åsikter. Men låt oss aldrig acceptera att man tar till våld för att förändra världen. Våld föder våld.
Jag hoppas att detta inlägg kan leda till ökad förståelse. Inte bara för de som har förlorat någon som står dem nära utan även för andra människors sätt att reagera. Både i vårt vardagliga "verkliga" liv och i våra debatter på webForum. Vi reagerar utifrån vår referenspunkt och imorgon gryr en ny dag.
med vänliga hälsningar
och tack för att du tog dig tid
Rikard Ståhl
forumledare, webForum
/red Korrigerade några stavfel och skrivfel.
[Redigerat av Rikard den 12 sep 2001]