webForumDet fria alternativet

En ny dag har grytt...

Småprat

51 svar · 501 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

En ny dag har grytt i Sverige. En ny dag gryr inom kort i landet i väst. I Sverige ser vi flaggor på halv stång. I Sverige talar vi med vänner, familj, bekanta, kollegor om det som har inträffat. I landet i väst finns det tusentals människor som har talat för sista gången. Det är ofattbart.

Igår när jag vaknade så kände jag mig redo för dagens uppgifter. Ett par tuffa beslut skulle fattas, en del komplicerade telefonsamtal skulle genomföras, men dagen skulle gå bra - det visste jag.
Igår när jag kom till jobbet möttes jag av beskedet att mitt företag hade ansökt om rekonstruktion. Luften gick ur mig. Den styrka jag hade burit med mig till jobbet var som bortblåst.
Igår eftermiddag vid tre-tiden möts jag så av det besked som vänder upp och ner på världen. Ett flygplan har kört rakt in i World Trade Centers ena torn. Strax därefter kommer nästa nyhet, ytterligare ett flygplan har kört rakt in i World Trade Center, men nu i det andra tornet. Terror skakar New York. Pentagon drabbas en halvtimme senare och ytterligare ett flygplan kraschlandar. Varje nyhet i sig hade varit stor. Nu är det fyra. Kraschlandningen i Pennsylvania glöms nästan bort. Detta är fruktansvärt.
Efter att den första chocken har lagt sig så kommer jag till insikt. Referenspunkter. Ett ord som jag så många gånger använder i mina råd till andra, vägleder nu mitt liv. De privata problem jag har med att det företag jag jobbar på genomgår en kris är ju i det stora hela ingenting. Jag har mat för dagen, jag har tak över huvudet, jag har framförallt föräldrar, syskon och väldigt goda vänner. Kort sagt; jag, vi, har det bra.

I Palestina rapporterar nyheterna om människor som firar den tragedi USA har utsatts för. Märkligt nog - i vissas ögon - har jag förståelse för att det firas.
Det finns människor som, från barnsben, har fått lära sig att USA är djävulen personifierad. För dem är det inträffade precis lika ogreppbart som för oss - eller de som såg det hända i verkligheten. Baserat på den kultur de är uppväxt och lever i så kan hatet mot USA vara lika självklart som rätten för oss här i Sverige att säga vad vi vill. För de som firar kan det, precis som för oss här i Sverige, vara ofattbart svårt att inse hur fruktansvärt det är att förlora en närstående. Nu talas det om tiotusentals.

Om folk förstod hur ofta de missförstod varandra skulle de förstå varandra mycket bättre. - Okänd för undertecknad.

En oro har också spritt sig över världen. Är detta inledningen till ett tredje världskrig? Kommer Nostradamus spådom gå i uppfyllelse. Han har haft fel förr, men han har även haft rätt. Den som lever får se.

Att händelsen i USA kommer att påverka vår vardag, även här i Sverige, tror jag att alla är klara över. Igår fick jag höra att ett av de företag jag jobbar åt hade gått ut med det centrala direktivet att alla anställda hade flygförbud i minst 24 timmar. Säkerheten har höjts på bland annat flygplatser över hela världen. Ambassader bevakas av poliser. Fokuseringen på att avvärja ett hot, som vi inte ens med säkerhet vet var det kommer ifrån, är stor.
Men även på lilla webForum märks - helt förståeligt - effekter av det inträffade. Stämningen dämpades under gårdagen. Fokuserade debatter tog en fart jag svårligen tror att vi har skådat förut. Många samlas för att utbyta tankar om det inträffade.

Händelsen i USA inträffade för att människor var beredda att offra sina liv för något de tror på. Våld tas till när ord inte längre räcker till. På samma sätt är det i debatter. Personangreppen kommer fram när man inte längre känner att man kan tillföra något sakligt. Men visst finns det tillfällen då det känns skönt att ge den där "idioten" en ordentlig verbal örfil.
Låt oss medlemmar av webForum visa vår styrka genom att låta debatterna fortgå. Låt oss muntligen slåss för det vi tror på och på det sättet förändra världen. Vi får aldrig sluta kämpa för en fri värld, där mänskliga rättigheter efterföljs, där vi värnar om varandra och där vi kan acceptera eller åtminstone ha förståelse med - respektera - andra människors åsikter. Men låt oss aldrig acceptera att man tar till våld för att förändra världen. Våld föder våld.

Jag hoppas att detta inlägg kan leda till ökad förståelse. Inte bara för de som har förlorat någon som står dem nära utan även för andra människors sätt att reagera. Både i vårt vardagliga "verkliga" liv och i våra debatter på webForum. Vi reagerar utifrån vår referenspunkt och imorgon gryr en ny dag.

med vänliga hälsningar
och tack för att du tog dig tid

Rikard Ståhl
forumledare, webForum

/red Korrigerade några stavfel och skrivfel.

[Redigerat av Rikard den 12 sep 2001]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Saknar VETTIGA ord...

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

:(

------------------
Mvh. Wiberg

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Bire, vi saknar nog vettiga ord för att de redan är skrivna...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Medlem sedan apr. 2000521 inlägg

Rikard, här skulle jag nästan kunna säga att jag älskar dig.
Att ha förmåga att samla ihop alla tankar och känslor på detta underbara sätt och hjälpa oss andra att få perspektiv är en enorma gåva.
Världen skulle må gott av att det fanns fler som du.
Tack

LeJa
redigerat stavfel
------------------
=======================

Förståndet har sina gränser
endast dumheten är gränslös
Zarko Petan

=======================

[Redigerat av LeJa den 12 sep 2001]

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

ja visst saknar men ord, men det är ju så rätt skrivet av Rickard.

När jag hörde vad som hänt ringde jag hem på en gång, där frågade min sambo om det blev världskrig nu?

Jag vet inte, svarade jag.

Jag blev bara helt skakis i hela kroppen och allt jag ville göra var att gå hem och krama mina barn.......

Man ska vara glad att man lever men även vara sorgsen över allt som har hänt, jag fattar inte nått idag :OO

------------------
Jag kommer aldrig mer att tramsa efter vad som hänt i dag 2001-09-11

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Mycket bra inlägg, Rikard. Jag håller med dig på punkt och pricka att våld inte är lösningen på våld , ond spiral. Det är tragiskt att människor fortfarande anser att våld, hårdhandskar kan sopa bort alla världens problem

Tack Rikard för ett mycket klokt stycke

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Rikard, suveränt skrivet!!

*saknar ord*

------------------
[BigCats] - En sida om världens vackraste djur!

"Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt av skit"

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag är mållös. Så fruktansvärt bra skrivet.

Jag känner djup sorg för de oskyldigt omkomna i detta hemska dåd.

Mitt bidrag till världen:
För de oskyldiga

------------------
Om hus byggdes såsom programmerare skriver program, skulle första bästa hackspett ruinera vår civilsation.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Bra skrivet Rikard, vill dock påpeka en sak;

Är detta inledningen till ett tredje världskrig? Kommer Nostradamus spådom gå i uppfyllelse

Ska vi vara petnoga så har Nostradamus haft fel i precis allt som han förutspått såvida man inte tycker om att läsa in sina egna tankar och teorier i det han skrivit ;)

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Tummen upp för Rikard

------------------
Utan signatur för tillfället.

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

------------------
http://www.liquid.se/pong.html

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Saknar ord...

------------------
Jag invecklar utvecklande

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Kan bara hålla med Rikard och dessutom alla andra som säger att det var ett bra inlägg.

Jag var upprörd och ledsen igår, trodde att nu blir det krig och att det jag såg på tv igår eftermiddag inte var över. Jag grät över att så många människor dog och de dog när jag satt och såg på, LIVE!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Det finns ingen sak som är god nog att man måste döda en annan människa.

Kramar på alla!

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Tack. :r

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

:)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Såg en man (anhörig) på nyheterna som berättade hur orolig han varit för sin bror som jobbar i byggnaden och som inte hade hört av sig på många timmar ... han hörde av sig till slut ... vilken lättnad ... sen kom beskedet att hans syster och systerdotter hade suttit i ett av planen som kraschade i tornen ...

En vännina till systern satt i det andra planet ...

Då gick det inte att hålla igen tårarna längre ...

Igår när jag såg nyheterna för första gången ... 20 TV-appareter varav ngra riktigt stora widescreenTV visar bilder på hur hela NY ligger täckt i rök ...
Alla kunder i butiken stannar upp och står som förstummade och tittar på det som uppspelar sig framför deras ögon ... kunder som kommer in i butiken förstår först inte vad alla tittar på ... det tar ngra sekunder ... sen hör man hur dom tar ett djupt andetag ... en del förstår fortfarande inte vad det är dom tittar på ... inte förrän ngn som kommr in frågar ... vad har hänt ... människor som i vanliga fall tittar ner i marken för att slippa få ögonkontakt med varandra ... Svenskar som normalt sett drar sig för att spontant hälsa på varandra står nu och pratar med vilt främmande människor ... spontant och öppet ... glömmer bort att vara blyga ... kunder som står i kö och i vanliga fall skulle blivit irriterade över att butikspersonalen står och tittar på TV verkar inte bry sig att dom inte får hjälp ... allting känns så obetydligt ... när jag står där börjar jag själv inse och ana hur stora konsekvenserna kommer bli ... vad som verkligen har hänt ... jag har själv varit där för ngra år sedan och har sett hur stora dessa byggnader är ... dom ser små ut på TV:n ... en stor klump fastnar i halsen som jag kämpar för att trycka ner igen ... kämpar för att inte tårarna ska börja rinna ... det tar ett tag innan jag samlar mig och kan börja "Hjälpa" kunder igen ...

------------------

[Redigerat av elfwing den 12 sep 2001]

Det gör mig ont att höra.
Jag känner ett behov av att nämna att din beskrivning elfwing får mig att - återigen - känna det jag kände och upplevde tidigare idag, när jag såg detta enhälliga instämmande i denna tråd - mina ögon fuktas av tårar. :(

[Redigerat av Rikard den 13 sep 2001]

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)