I morse när jag gick en runda med hunden
stannade jag och pratade en stund med en man på över 80 år som har haft en hjärnblödning och därför har vissa problem.
Vi pratade om hunden och om djuren över lag och han sa att det aldrig var något av de djur han träffat eller haft hand om som någonsin bitit, sparkat eller på något annat vis gjort honom illa och att han i alla dagar älskat dem, gett dem mat och sett till att de haft det bra, gett dem en klapp och en godsak då och då.
Så bytte han samtalsämne nästan utan att jag märkte det och sa.
Tänk vad hemskt det blivit i världen, i Amerika och här hemma
Allt våld, alla dåliga saker, brist på mat för de som verkligen behöver det. Han sa: -Varför har det blivit så? Hur har det kunnat ändras?
Jag hade inga svar, men en hel del tankar med mig hem.
Jag tror att mycket att "det var bättre förr" mentaliteten hos äldre till stor del beror på informationssamhället. Fem sekunder efter det att något otäckt har hänt vet hela världen om det, så var det inte förr.
Informationen gör ju att alla reagerar "samtidigt" vilket gör att reaktionerna blir mycket "häftigare".
Men lite bättre förr var det kanske i alla fall, men inte så mycket som vissa tycks tro...
Menar du nicclas att det är informationssamhället som är boven?
Kanske till viss del. Man kommer inte undan saker som händer, men det kanske är bra? Vi måste börja fundera själv eller skaffa skygglappar och låta någon annan tänka åt sig.
Allt var minsann inte bättre förr heller, men det var ju inte direkt det jag menade.
Han var uppriktigt bekymrad över det som händer, det är vi väl alla?
Jag undrade vad Web-Tor menade med sitt inlägg Spango. Jag förstod inte hans fråga i sammanhanget.
Är det inte så att det förekommit våld, dåliga saker och svält ganska länge?
Svar: Jo
För mig är det inte självklart att bara för att något ser ut på ett visst vis ska det inte ändras, eller bytas riktning på eller vad du vill. Är det det för dig?
Menar du nicclas att det är informationssamhället som är boven?
Nej, det menar jag inte. Informationen är "boven" till att alla reagerar samtidigt, vilket ibland kan leda till att man tycker att problemen verkar stora och oöverkomliga. I själv verkat är det nog så att svält, våld och elände har alltid funnits, och legat ungefär på den nivå som den gör nu. Jag tror alltså inte detta är något "nytt problem".
Tack vare informationsspridningen om händelser runt om i värld borde det dock vara enklare att påverka omgivningen i positiv riktning nu än förr, men hur det vet jag inte...
Tänk vad hemskt det blivit i världen, i Amerika och här hemma
Allt våld, alla dåliga saker, brist på mat för de som verkligen behöver det. Han sa: -Varför har det blivit så? Hur har det kunnat ändras?
Och då är vi återigen inne på myten om att det skulle varit så mycket bättre förr :OO
Vilket man lätt kan konstatera att SÅ VAR DET INTE!
Eller finns det dom som tycker att det var bra att typ 2 % av befolkningen ägde i stort sett allt medans vi resten av idioter halvsvalt och slet ihjäl oss på arbetet om vartannat?
Eller att dom ända som kunde hoppas på en framtid var överklassungar som var dom enda som fick en bra utbildning enbart tack vare deras börd
Eller att galna kungar och diktatorer startade krig som slaktade miljontals människor enbart därför att dom vaknade på fel sida en morgon?
...etc etc ...mm mm listan kan göras hur lång som helst på att "dom gamla goda tiderna" var allt annat än goda.
Med all respekt för gamla personer så har dom en viss tendens att babbla om saker som dom inte begriper sig på, dom känner sig helt enkelt främmande i vårt moderna samhälle precis som vi kommer att göra om 60-70 år.
nicclas suveränt bra skrivet :)
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
Reefer
Jag återgav ett litet samtal som fick mig att tänka till, ingenting annat.
Jag kunde citera hela ditt inlägg, men eftersom du vägrar se mitt inlägg som en helhet gör jag detsamma
Med all respekt för gamla personer så har dom en viss tendens att babbla om saker som dom inte begriper sig på, dom känner sig helt enkelt främmande i vårt moderna samhälle precis som vi kommer att göra om 60-70 år.
Vad är det han inte begriper?
Att våldet finns? Det begriper inte jag heller
Att folk svälter? Jag begriper inte det heller
Att om man är vänlig vid djur, natur och människor så får man detsamma tillbaka?
Det begriper både han och jag.
Dags att återinföra ättestupa, så att gamlingarna får lite värdighet? :e "Nu ska vi ut i skogen en stund.." :e
När pojkarna hemma på bygden blev sura över något kjoltyg så tog de till nävarna, och sen var allt bra med det. Inget tjafs eller liknande eller några tankar om hämnd, det var en oskriven lag.
Idag drar man istället kniv eller hämtar 5 polare när man skall göra upp med någon...
Mentaliteten har helt klart förändrats, ett skoningslöst samhälle formar grövre och mer samvetslösa individer.
nicclas
Jag håller med dig att det alltid funnits våld och svält, men tror DU att det kan ändras någongång? Kanske är informationssamhället starten. D.V.S om det används på rätt sätt
Det där var bara måttligt kul, kanske inte ens det när jag tänker efter. Det tyder på brist på respekt. Kanske ytterligare en sak att ändra på? Börjar Du caska?