Rikard: Helt rätt! Nånstans måste en gräns dras och den verkar ha passerats för länge sen... :(
------------------
:stefan: - formerly known as Q
29 svar · 736 visningar · startad av Sannah · sida 2 av 2
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,5634573310\,00.html :l :) \------------------ Last week I bought a personality
Läs frågan i sin helhet →Rikard: Helt rätt! Nånstans måste en gräns dras och den verkar ha passerats för länge sen... :(
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Jajustdetja, rikard... Maxstraffet för att kasta bakverk på kungen är 4 år. Kastar du däremot en drottningbakelse i huvvet på din granne kan du få max 6 månader. Ska det vara så?
Avskaffa skiten & inför republik, nu!
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
Jag förstår inte. 4 år för att ha kastat en tårta på nån? Absurt.
------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e
Jag tycker han kan få en tårta själv från knugen, DET är ett lämpligt straff.
Morph, japp eftersom kungen är en offentlig person - min granne är det inte. Din kanske är det, men min är det inte. ;)
Ska det vara så?
Poängen som jag ser det, är att man aldrig ska acceptera att brott begås. I dagsläget är denna tårtkastning en form av brott varpå straff ska utdömas i enlighet med gällande lagstiftning.
Dessutom tycker jag att det får vara ett slut på de här tårt-barnsligheterna.
Konsekvensen av detta något harmlösa agerande blir i slutänden att alla våra offentliga personer tvingas begära livvaktsskydd oavsett var de ska någonstans. Nästa gång kanske det inte är en tårta.
Ska det vara så?
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
[Redigerat av Rikard den 06 sep 2001]
Öga för öga, tand för tand... tårta för tårta? :e
------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e
:e
------------------
Naturligtvis var det många som upptäckte Amerika innan Columbus. Men de lyckades alltid tysta ner det hela. - Oscar Wilde
www.spelbasen.net
visslaren a.k.a. noijja
Rikard:
Du kan kasta ett helt konditori i ansiktet på Göran Persson (som nog räknas som offentlig person) och ändå riskera högst 6 månaders fängelse för ofredande. Om du däremot kastar ett bakverk på en medlem av vår antika kungafamilj är det "högmålsbrott" som enligt straffsatserna ger ung. 4 års fängelse.
Rimligt?
Självklart skall tårtkastarna straffas. Men det ska fan i mig inte vara nån skillnad att kasta bakverk på en rest av ett förtryckarsamhälle och att kasta på en folkvald regeringsmedlem (läs: Bosse Ringholm).
Skywalker:
Varför inte? ;)
Monarki hör till medeltiden. En monark hör absolut inte hemma i demokratiskt samhälle. Att födas in ett ämbete är absurt.
Observera att jag inte har något emot Carl Gustav personligen, tvärtom verkar han vara jävligt duktig på det han sysslar med. Jag skulle förmodligen rösta på honom i ett presidentval.
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
[Redigerat av Morph den 06 sep 2001]
Du kan kasta ett helt konditori i ansiktet på Göran Persson
Ja, det kan nog behövas om man ska få samma effekt som på kungen... ;)
Men det ska fan i mig inte vara nån skillnad att kasta bakverk på en rest av ett förtryckarsamhälle och att kasta på en folkvald regeringsmedlem
Det kan jag hålla med om. Men! I dagsläget är det det som gäller och jag förordar att lagens strängaste straff utdöms i det här fallet för att få slut på de här barnsligheterna.
Jag ställer mig dock gärna bakom en ändring - jämförbara straff oavsett om man är kung, statsminister eller annan offentlig person.
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*