Utvecklingskostnader...
Det kostar att bygga upp infrastrukturen, administration med mycket mera. Det är vad de tar betalt för.
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
21 svar · 353 visningar · startad av Brimba
grr
När man ansluter sig till BoNet får man betala en installationsavgift på 1795:-
I samband med det kan man få betala lite mer om man vill att de skall komma och dra kablarna för dig, annars så kostar det bara 1795:-
På posten kommer sedan de grejjer man behöver (modem m.m), som man sedan kopplar in.
Ahh, 1795:- då ingår ju modemet m.m så klart eftersom annars har BoNet tagit ut 1795:- för ingenting.
...
Nu sa jag upp BoNet nyligen, och fick en liten lapp på posten som berättade för mig att jag skall skicka tillbaka utrustningen (modem m.m) inom 14 dagar.
Så, ringde jag BoNet precis och pratade med en kille där.
En del utav samtalet flöt såhär:
Patrik: Men, då tar ni alltså ut 1795:- fö ingenting?
BoNet: Ja
Patrik: Är inte det lite dyrt? Vad är det egentligen ni tar betalt för? Ni kan väl inte ta betalt för ingenting?
BoNet: Jag vet faktiskt inte, jag vet bara att v tar betalt 1795, och sedan skall vi ha tillbaka utrustningen.
Jag insåg nu att det inte var någon idé att prata mer med personen i fråga då han knappt lyssnade på vad jag sa samt satt och knappa på sin dator, alltså han ville bara att jag skulle lägga på
Hur FAN kan man ta betalt 1795:- för ingenting?
Ok, jojo.. visserligen.. de får fixa ip till mig osv, men det tar knappast mer än 15 min, om de har lite struktur på företaget.
1795*4 = 7180:-/timma.
*suck*
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
Utvecklingskostnader...
Det kostar att bygga upp infrastrukturen, administration med mycket mera. Det är vad de tar betalt för.
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
Det är likadant med Adsl, man betalar 1500:- i installationskostnad å får ett adsl modem som ska lämnas tebax när man säger upp abonemannget
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
Jooo...men alltså, du betalar ju för en ganska så hög up/downstream, 0.76Mbps/2.5Mbps, eller hur?
Till skillnad mot andra ISP så har väl Bonet en av dom högsta kapaciteterna som dom erbjuder kunderna?
Har inte riktigt förstått varför många tycker att "bredband" ska vara pratiskt taget gratis.
Och I Bonets fall så är det ju faktiskt nästan "riktig" bredband som man får, till skillnad mot tex den ISP som jag har.
------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO
Jag förstår din frustration Brimba, men i avgiften ingår uppgraderingen av din telestation och kopplingen i densamma.
Ingick inte installationen av en splitter och test av nätet hemma hos dig? Extra installationsavgift ca 300 är väl bara för ev lindragning för att flytta huvudjacket närmare närmsta dator?
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
Har inte riktigt förstått varför många tycker att "bredband" ska vara pratiskt taget gratis.
Där satt den!!!
Jag & Reefer är äntligen överrens om en sak! :)
Men jag förstår Brimp ändå..
Det kostar att bygga upp infrastrukturen
Om de är måna om sina kunder och erbjuder en bra tjänst, kommer de att tjäna in de pengarna på de rörliga/fasta kostnaderna varje månad.
Till skillnad mot andra ISP så har väl Bonet en av dom högsta kapaciteterna som dom erbjuder kunderna?
Nu har jag 10Mbit/10Mbit. Det är bättre än BoNet
Ingick inte installationen av en splitter och test av nätet hemma hos dig? Extra installationsavgift ca 300 är väl bara för ev lindragning för att flytta huvudjacket närmare närmsta dator?
När jag skaffade BoNet fanns inte möjligheten att koppla in det själv, vilket medförde att jag automatiskt åkte på en extra avgift (installationsavgift) på ca 300:-
Det kom två snubbar och drog kabel till modemet, och placerade det relativt nära min dator.
De testade sedan uppkopplingen med sin egna bärbara dator och när det fungerade pös de iväg.
Testen genomförde de genom "ping".
Några andra tester kunde jag inte se. Sedan om de gjorde testerna på telestationen eller ej, har jag ingen aning om.
Min nuvarande ISP, tar 700:- i installationsavgift och lika mycket i månadsavgift som BoNet...
Men självklart förstår jag att de har kostnader, men att svara:
"Jag vet inte vad vi tar betalt för", som han nästan sa (läs mitt första inlägg), är skamligt tycker jag.
De bör ha bättre koll.
Annars har BoNet fungerat bra. Men han kanske var sur på mig eftersom jag hade sagt upp?
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
Jag tycker inte att det skall vara gratis, men jag tycker att man skall kunna motivera en faktura. Vilket BoNet uppenbarligen inte kan...
Jag ser gärna att de tar ut en installationsavgift på 3000:-, om de kan motivera den för mig.
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Nu har jag 10Mbit/10Mbit. Det är bättre än BoNet
Mja, men hur många som får "bredband" får över 512kbps då? ;) Inte många som har BBB eller BoNet-uppkoppling.
------------------
Nudge, nudge, know what I mean, know what I mean?
När vi ändå pratar om hastigheter kan jag inte förstå varför de "stryper" åt ett håll.
Vad jag förstår är det tekniskt omöjligt att skicka trafik fortare än 0.78 Mbit, samt ta emot information fortare än 10Mbit, med ADSL. (detta kan givetvis vara fel).
Hur som helst kan jag inte förmå mig att förstå varför alla (läs Telia), inte öppnar minst 0.78 utgående. De envisas med 0.128...
Detta medför ju bara "flaskhalsar" och nätet blir trögt.
Om din kompis pella har samma uppkoppling som du, kan du ändå inte utnyttja det (Det snabba (downstream) vid eventuella överföringar mellan er, eftersom en utav er skickar information.
Jaja...
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Nu har jag 10Mbit/10Mbit
Vilket du självklart inte har, egentligen.
Rättelse: du kanske har det just nu, om en månad eller klockan 3:00 varje natt, men knappast konstant.
Om man jämför priset på en "riktig" dedikerad 10Mbps-lina och BBB och andra liknande företags abbonemang så inser man snabbt att dom aldrig i h-e köper så mycket bandbredd att det blir 10Mbps per abbonent. Att ha 10Mbps inom huset, i kvarteret eller inom BBBs nät är inte så mycket att hänga i julgranen eftersom man oftast är intresserad av det som finns ute på Internet.
Med detta menar jag inte att man inte får snabba hastigheter med BBB vilket man otvivelsaktigt får, jag menar bara att jag är trött på alla som hojtar "10Mbps!! Jippie!" utan att inse att det enbart är internt och att allt hänger på hur mycket bandbredd leverantören köper ut mot Internet.
F.ö så skulle jag med glädje ha pröjsat 3000:- för mitt Bonet-abb, jag anser inte att jag betalade 1795:- för ingenting, jag anser att jag pröjsade 1795 för att få tillgång till en jävligt bra tjänst.
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Synd bara att det är så få som kan få BoNet. Jag bor på Södermalm och beställde ett abonnemang från BoNet med gott resultat. När jag sedan ringde 2 månader efteråt visade sig att jag bodde på fel ställe. Suck.
Som tur var slapp jag betala några avgifter för ingenting.
------------------
- Swey
A hacker from the south
[Redigerat av Swey den 04 sep 2001]
Vilket du självklart inte har, egentligen.
Självklart, det är alltid den svagaste länken som bryter kedjan. Det gäller över allt, även i detta sammanhang.
Men jag säger ändå att det vore bra om de hade samma hastighet i både sändning och mottagning.
Sedan om jag har 0.1Mbit eller 10Mbit det är inte det jag pratar om.
Jag har inte varit missnöjd med BoNet, även om ni verkar tro det. BoNet har varit suveräna, men jag tycker att det är synd att det inte går lika fort åt båda håll.
bla bla
Nu skall jag äta :)
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
btw... Microsoft (utanför BBB:s nät)...
Hämtade just produktuppdateringar (13MB), det tog 8 sekunder.
All heder till både BBB och BoNet som konkurerar mot Telia :e
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
Jojo det förutsätter ju att man bor i en fastighet som har tecknat avtal med BBB, ett enskilt hushåll kan inte göra det.
------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO
brimba: visst, 1795 för ingenting kanske verkar mycket *men*, för det första, killen du snackade med var tydligen ärlig nog att kommentera det (fett med street-cred) utan några skumma ursäkter.
för det andra, vad skall du med hårdvaran till??? känns rätt meningslöst att behålla det om du ändå inte skall ha det.
angående testet:
själv tyckte jag det var grymmt fint att de faktist testade kopplingen när de kopplat in det, hos mig testade de även att ladda ner en fil (för att verifiera överföringshastigheten) förutom pingningen.
att jämföra priser leverantörer emellan är nog rätt dött då jag antar att ingen egentligen tar ut den reella kostnaden utan baserar sig på framtida vinster....
------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt."
Brimba antar försvarsställning och baserar ut:
Jag har inte anklagat BoNet för att vara dyrare än något annat bolag, inte heller att de inte har rätt att ta ut 1795:- (jag skrev att de gärna fick ta 3000:-), det jag är sur över är gubbens reaktion. och BoNets (enligt mig) bristande upplysningar om vad man betalar för.
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
1500:- för Telia Adsl ?
Jag bet. 975:-
------------------
/Annelie
""Det är bättre att köra huvudet i väggen än att inte använda det alls"
Det är väl en hel del som ska täckas av installationskostnaden?
BoNet har ju trots allt en kostnad för modem och splitter (de får dem nog inte gratis från leverantören), porto för paketet är inte heller gratis, som tidigare har sagts med uppgradering av telestationen, tilldelning av ip plus all personal osv.
Själv skulle jag få betala 1295:- för installationen, två Teliagubbar kom hem till mig och drog om jacken så att huvudjacket hamnade precis vid datorn, de installerade allt och testade med sin bärbara.
Men BoNet har bommat att ta ut den kostnaden av mig... *ta i trä* :e
Inte mer än rätt iofs, sånt jävla strul det var när jag flyttade. :l
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Jag håller med dig Brimba att "typen" du talade med på BoNet borde känna till sakerna lite bättre och dessutom uppträda på ett serviceinriktat sätt.
Var det Göteborgskontoret du pratade med?
Annelie:
Telias gruppanslutning kostar 975 kr, det förutsätter att ett bostadsområde eller bostadsförening tecknar avtalet om upphandling.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."