webmaster, som jag har skrivit förut tycker jag att det är postivit när det framförs åsikter - de konstruktiva.
Då jag uppfattar att ditt inlägg är riktat till forumledarna i första hand så avser jag att besvara det.
Nedanstående citat är inte menade att ryckas ur sina sammanhang utan är avkortade av utrymmesskäl. Detta inlägg blir nog långt nog ändå.
För fullständig information om "vad det stod" hänvisar jag till ovanstående inlägg skrivet av webmaster 02 sep 2001 18:22.
Istället för att diskutera sakfrågan i min framställning, så möts jag av forumledaren som skriver: "Nu har nån larmat tramsinläggspoliserna igen", samt lägger en hånflinande smiley i inlägget.
Ja, tyvärr bemöttes du så. Jag kan inte annat än konstatera att det är tråkigt.
Ur opartiskt perspektiv skulle jag vilja påstå att det beror på två saker.
1. Tramsets vara/icke vara har diskuterats otaliga gånger.
2. Skywalker är precis som du, jag och övriga medlemmar här bara en människa.
Detta försvarar naturligtvis inte detta enskilda bemötande, men låt mig återkomma med mer om detta senare i detta inlägg.
Vid ett annat tillfälle i samma debatt, lägger jag fram ideér och förklaringar.
Möts då av en forumledare som skriver: "Rikard: Jag har bara sett barnsligt gnäll så du drömmer tyvärr inte... "
Vilket jag har förklarat. Det var ett synnerligen olyckligt uttalande. Men jag kan även se det som en naturlig reaktion när man är trött både fysiskt och mentalt. Hur många gånger just Skywalker har fått höra att han är tramskonung vet jag inte. Men, jag är medveten om att om man låter tillräckligt många vattendroppar droppa på samma ställe så blir det till slut för mycket.
Jag vet att andra har talat om mobbing av medlemmar - något jag verkligen inte hoppas har skett. Ja, jag har själv varit mobbad så jag vet vad det innebär.
Däremot är jag lite förvånad att ingen har noterat att Skywalker är utsatt för dessa återkommande vattendroppar. Är det legitimt att ge sig på en forumledare bara för att han är forumledare?
Vad som dock är synnerligen intressant är att inlägget redigerades mindre än 10 minuter efter dess postning.
Detta skedde just för att det var ett "olämpligt" inlägg i debatten. Det borde aldrig ha postats.
Som forumledare hade Skywalker möjligheten att radera inlägget helt vilket inte skedde. Det hade naturligtvis varit maktfullkomligt att göra en sån sak, men jag vill påvisa att han hade kunnat göra det. Istället redigerar han det, vilket skedde efter en diskussion mellan Skywalker och mig om just "hur man för diskussioner".
Att vi inte skulle kunna ta kritik är en sak som smärtar mig (ja, här tar jag det personligt eftersom det faktiskt är ett personangrepp...). Min målsättning som forumledare är att verka för webForums fortlevnad genom att göra vad jag tror är bäst för webForum. En av uppgifterna som ingår där är att lyssna på andra och, i de fall det verkar rimligt och möjligt att genomföra, försöka jobba med uppgiften eller vad det nu är tills förslaget är infört.
En enormt inverkande faktor är dock att webForum drivs helt idéellt vilket många av våra förslagsgivare verkar bortse ifrån - eller åtminstone glömmer.
Att lägga fram synpunkter på att vi bör begränsa tramsinläggen, för att bevara kvaliten på wF, är väl enligt min mening konstruktiv kritik?
Att lägga fram synpunkter på att vi bör begränsa tramsinläggen, för att bevara kvaliten på wF, är kritik.
Att lägga fram synpunkter och förslag på hur vi skulle kunna begränsa tramsinläggen, för att bevara kvaliten på wF, är konstruktiv kritik.
Verkar nästan som om vissa forumledare tar all kritik och avvikande åsikter personligt, precis som om man skulle trampat dem på tårna.
Varken igår eller idag tar jag denna debatt som sådan personligt - med ett undantag som nämnt. Däremot har jag hitintills avfärdat åsikterna med hänvisning till att det inte har varit konstruktiv kritik. Nu uppfattar jag det som att vi för en debatt istället och det uppskattar jag.
Så, mina frågor från igår kvarstår.
Hur tycker du (och andra) att vi ska minska tramset?
Förslag mottages tacksamt.
Däremot att helt förlora tramsandet tror jag skulle vara olyckligt för communityandan vilket medför att åtminstone inte jag kommer att verka för att få en sådan förändring till stånd.
Lagom är bäst.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
[Redigerat av Rikard den 02 sep 2001]